THE CONSTITUTION OF SUBJECTIVITY THROUGH THE INSCRIPTION AT THE DIGITAL TEXT
DOI:
https://doi.org/10.5902/18057Keywords:
subjectivity, reading, writing.Abstract
We have started from the observation and analysis of two teaching practices developed in the course of Portuguese language to reflect, with a focus on aspects of French Discourse Analysis on the constitution of subjectivity from the description of the subject-student in digital writing. The observation of practice, from the theoretical-methodological device that mobilizes the notion of subject, meaning, discourse and ideology, leads to an investigation on the ways in which different approaches to language establish distinct forms of subjectivity. In this sense, we choose to think here about instances of emerging subjects from the relation of the subject-student with reading and writing.
Downloads
References
BARTHES, R. Variaciones sobre la escritura. Buenos Aires: Paidós, 2007.
GRIGOLLETO, E. A autoria no hipertexto: uma questão de dispersão. Hipertextus. Recife: v. 2, 2009. Disponível em: . Acesso em: set. 2014.
LÉVY, P. O que é o virtual? Tradução Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1996. (Tradução de Qu’est-ce que le virtuel?).
______. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 2004.
ORLANDI, E. P. Nem escritor, nem sujeito: apenas autor. In: _____. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez; Campinas: Unicamp, 1993.
______. Discurso e leitura. 3. ed. Cortez, Campinas: Unicamp, 1996.
______. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 4. ed. Campinas: Pontes, 2006.
HAROCHE, Claudine; HENRY, Paul; PÊCHEUX, Michel. [1971]. A Semântica e o corte saussuriano: língua, linguagem, discurso. In: BARONAS, R. L. (org.). Análise do Discurso: apontamentos para uma história da noçãoconceito de formação discursiva. São Carlos: Pedro & João, 2007, p. 13-32.
PÊCHEUX, M. [1975]. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução: Eni Puccinelli Orlandi et al. Campinas: Unicamp, 1995.
SCHONS, C. R. Escrita, efeito de memória e produção de sentidos. In: ______; ROSING, T. M. K. (Org.). Questões de escrita. Passo Fundo: UPF, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ficam concedidos a Fragmentum todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os originais não devem ter sido publicados ou submetidos simultaneamente a outro periódico e não serão devolvidos. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais.

