Sport and Education Project - Practice and Social Promotion: Experience of welcoming, belonging and integration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2447115184979

Keywords:

Extension project, University, Beneficiaries

Abstract

This paper aims to report the experience of the integration among students from different undergraduate courses at the Federal University of the State of Rio de Janeiro, professors and community who participated in the Sport and Education Project: practice and social promotion as scholarship holders. Through experience with the project, it was possible to improve the technical and theoretical knowledge of the extensionists inside and outside their areas of study, to have a more attentive view of the social sphere as professionals and to establish a reference for future projects that focus on sport , in addition to strengthening the link between the beneficiary community and the University.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julianne Fabiano Moura, Federal University of the State of Rio de Janeiro ´

Nursing student at the Federal University of the State of Rio de Janeiro.

Kelly Cristina Guimarães Grigório, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Graduate in Public Administration, from the Federal University of the State of Rio de Janeiro.

César Luis Siqueira Junior, Federal University of the State of Rio de Janeiro ´

Professor at the Department of Botany, Institute of Biosciences, Federal University of the State of Rio de Janeiro.

Andressa Teoli Nunciaroni, Federal University of the State of Rio de Janeiro ´

Professor of the Department of Public Health Nursing at the Alfredo Pinto School of Nursing - Federal University of the State of Rio de Janeiro.

References

BASTOS, M.A.M.S; MONTEIRO, J.M.M.P.; FARIA, C.M.G.M.; PIMENTEL, M.H.; SILVA, S.L.R.; AFONSO, C.M.F. Participation in community intervention programmes and quality of life: findings from a multicenter study in Portugal. Rev. Bras. Geriatr. Gerontol v.23, n. 6, p. e190017, 2020. https://doi.org/10.1590/1981-22562020023.190017

CAMARGO TCA, TELLES SCC, SOUZA CTV. A (re)invenção do cotidiano no envelhecimento pelas práticas corporais e integrativas: escolhas possíveis, responsabilização e autocuidado. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional [online]. Abril de 2018; 26(02):367-380. DOI: https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1238

CORTÊS NETO, E.D.; DANTAS, M.M.C.; MAIA, E.M.C. The benefits of social sports projects for children and teenagers. Sau. & Transf. Soc., ISSN 2178-7085, Florianópolis, v.6, n.3, p.109.-117, 2015.

DESLANDES, Suely Ferreira; ARANTES, Valéria Arruda. A importância da extensão universitária como meio de transformação social e profissional. Sinapse Múltipla, v.6, n. 2, p. 179-183, dez. 2017.

FERNANDES, M.C.; SILVA, L.M.S.; MACHADO, A.L.G.; MOREIRA, T.M.M. Universidade e Extensão Universitária: a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.28, n.04, p.169-194, dez. 2012.

MATHIAS, D.. Pertencimento: discussão teórica. Alea: Estudos Neolatinos, v. 25, n. 1, p. 166–187, jan. 2023.

Nascimento MVN, Oliveira IF. As práticas integrativas e complementares grupais e sua inserção nos serviços de saúde da atenção básica. Estudos de Psicologia (Natal) [online]. Setembro de 2016; 21(03):272-281. DOI: https://doi.org/10.5935/1678-4669.20160026

Pereira LF, Rech CR, Morini S. Autonomia e Práticas Integrativas e Complementares: significados e relações para usuários e profissionais da Atenção Primária à Saúde. Interface [online]. 17 de maio de 2021;25. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.200079

PINTOS, A. E.; CATARINO, C.; SALVADOR, E.; ATHAYDE, P. O direito ao Esporte e ao Lazer no contexto da Política Nacional do Esporte. Revista Brasileira de Estudos do Lazer. Belo Horizonte, v. 3, n.1, p.38-52, jan./abr. 2016.

SOUZA, C.S.; IGLESIAS, A.G.; PAZIN-FILHO, A. New approaches to traditional learning – general aspects. Medicina (Ribeirão Preto), v. 47, n. 3, p.284-92, 2014

VILLELA, F. C. B., & ARCHANGELO, A. (2013). Fundamentos da escola significativa Loyola. 4ª Ed

Published

2024-11-01

How to Cite

Moura, J. F., Grigório, K. C. G., Siqueira Junior, C. L., & Nunciaroni, A. T. (2024). Sport and Education Project - Practice and Social Promotion: Experience of welcoming, belonging and integration. Experiência. Revista Científica De Extensão, 10(1), e84979. https://doi.org/10.5902/2447115184979

Issue

Section

Experience Reports