Impact of the ‘Sorriso do Amanhã’ extension project on health education for socially vulnerable schoolchildren
DOI:
https://doi.org/10.5902/2447115184936Keywords:
Health education, Dentistry, Extension projectAbstract
The ‘Sorriso do Amanhã’ project at the Federal University of Juiz de Fora campus Governador Valadares (UFJF-GV) has as its main goal to carry out health education actions, in a playful way, for schoolchildren who live in areas of social vulnerability. The objective of this experience report was to describe the impacts, challenges, and limitations faced during the life of the project. This report details the educational activities developed at the school and the educational content disseminated on social media as a result of remote meetings, the planning and preparation of visits, the challenges faced, the impacts observed on oral health, and the learning acquired by the extension workers. The activities developed were essential for the early identification of various oral diseases, as well as preserving oral health and improving quality of life. The dissemination of content about oral health through social media contributed to the dissemination of knowledge. Furthermore, this experience allowed extension workers to develop a humanistic, critical, and reflective vision regarding the real oral health problems experienced by the Community.
Downloads
References
BRANDÃO, Bruno Alcântara et al. Importância de um exame clínico adequado para o atendimento odontológico. Caderno de Graduação-Ciências Biológicas e da Saúde-UNIT-ALAGOAS, v. 5, n. 1, p. 77-77, 2018.
BRIZON, Valéria Silva Cândido; CORTELLAZZI, Karine Laura; VAZQUEZ, Fabiana Lima; AMBROSANO, Gláu-cia Maria Bovi; PEREIRA, Antônio Carlos; GOMES, Viviane Elisângela; OLIVEIRA, Ana Cristina. Individual and contextual factors associated with malocclusion in Brazilian children. Revista de Saúde Pública, 47:1-11, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-8910.2013047004426
CARCERERI, Daniela Lemos et al. Práticas inovadoras de educação em saúde bucal para promoção da saúde:: Relato de experiência. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, v. 14, n. 26, p. 143-151, 2017. DOI: https://doi.org/10.5007/1807-0221.2017v14n26p143
CRUZ, Daniela Imolesi et al. O uso das mídias digitais na educação em saúde. Cadernos da FUCAMP, v. 10, n. 13, 2011.
DE FARIA CAMPESTRINI, Niliana Teixeira et al. Atividades educativas em saúde bucal desenvolvidas por cirurgiões-dentistas com escolares: uma revisão sistematizada da literatura. Revista da ABENO, v. 19, n. 4, p. 46-54, 2019. DOI: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v19i4.886
DE SOUZA, Thaís dos Santos et al. Mídias sociais e educação em saúde: o combate às Fake News na pandemia da COVID-19. Enfermagem em Foco, v. 11, n. 1. ESP, 2020. DOI: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2020.v11.n1.ESP.3579
DOS SANTOS, Maria Santana Ferreira; DE PINHO, Maria José. A extensão universitária e sua contribuição na formação do estudante de graduação. Revista UFG, v. 19, 2019. DOI: https://doi.org/10.5216/revufg.v19.61317
FALKENBERG, Mirian Benites et al. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & saúde coletiva, v. 19, p. 847-852, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232014193.01572013
MOURA, Lúcia de Fátima Almeida de Deus et al. Impacto de um projeto de extensão universitária na formação profissional de egressos de uma universidade pública. Revista de Odontologia da UNESP, v. 41, p. 348-352, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-25772012000500009
MUELLER, Maxi et al. Relationship between dental experiences, oral hygiene education and self-reported oral hygiene behaviour. PLoS One, v. 17, n. 2, p. e0264306, 2022. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0264306
NILES, Rubia Paula; SOCHA, Kátia. A importância das atividades lúdicas na educação infantil. Ágora: Revista de divulgação científica, v. 19, n. 1, p. 80-94, 2014. DOI: https://doi.org/10.24302/agora.v19i1.350
PAES, Caila Carolina Duarte Campos; DOS PASSOS PAIXÃO, Alvaneide Nunes. A importância da abordagem da educação em saúde: revisão de literatura. Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco, v. 6, n. 11, 2016.
SALCI, Maria Aparecida et al. Health education and its theoretical perspectives: a few reflections. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 22, p. 224-230, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072013000100027
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.



