“Eternizing death, understanding life”: ExpoPlast/UFRN as an efficient and accessible strategy to promote education and health
DOI:
https://doi.org/10.5902/2447115184040Keywords:
University Extension, ExpoPlast, Human Body, Education, HealthAbstract
The “ExpoPlast - Eternizing death, understanding life” is an extension action promoted by the Federal University of Rio Grande do Norte, characterized as an itinerant exhibition where visitors observe and have contact with real plastinated anatomical specimens. Through a standardized and impersonal virtual questionnaire, we evaluated the impact of this exposition at a public school in the city of Natal, Rio Grande do Norte. Our results indicate that the ExpoPlast exhibition has proven to be an efficient and accessible strategy to socialize knowledge about the human body with the school community. Furthermore, the exhibition has demonstrated itself to be a potentially relevant and promising didactic resource to sensitize the population about health care through the knowledge of the different body systems, as well as through the complex and fascinating interaction between them for the proper functioning of the organism.
Downloads
References
ALENCAR, R. A. et al. Desenvolvimento de uma proposta de educação sexual para adolescentes. Ciência & Educação, Bauru, v.14, n.1, p.159-168, 2008.
ALMEIDA, N. D. F. et al. Avaliação da importância e do aprendizado promovido em atividades de extensão universitária. Revista UFG, Goiânia, v. 15, n. 17, p. 48-64, dez. 2015.
ANDREOLI, A. T. et al. O aprimoramento de técnicas de conservação de peças anatômicas: a técnica inovadora de plastinação. Revista EPeQ/Fafibe, p. 81-85, 2012.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS DIRIGENTES DAS INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE ENSINO SUPERIOR (Andifes). (2002). Lei Orgânica das Universidades Públicas Federais. https://www.andifes.org.br/wp--content/files_flutter/Biblioteca_009_LOU-IFES.pdf
BAPTISTA, V. I. A. et al. Concepções sobre anatomia humana de alunos do ensino médio da cidade de Cuité-PB: funções e relações com cotidiano. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Rio de Janeiro v. 15, n. 1, p. 59-78, 2015.
DIAS, A. J. et al. Impacto da prática regular de exercício aeróbico na qualidade do sono. Extensão em Ação, Fortaleza, v. 23, n. 1, p. 89-96, jan./jun. 2022
FERNANDES, C. M. et al. Universidade e a extensão universitária: a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 04, p. 169-194, dez. 2012.
FERRAZ, M. M.; FERREIRA, F. E. C.; DELLAZZANA-ZANON, L. L. Formação de multiplicadores no ensino médio: contribuições de uma intervenção na escola pública. Revista Universo Psi, Taquara, v. 2, n. 1, p. 82-105, 2021.
FREITAS, M. B. P. et al. Anatomizando o corpo humano no processo de formação no ensino fundamental: uma experiência na perspectiva de graduandos de enfermagem envolvidos na extensão universitária em saúde. Expressa Extensão, v. 24, n. 3, p. 209-219, set./dez. 2019.
GARCIA, A. C. D. Anatomia humana e o acesso à comunidade através dos projetos de extensão. 2019. 32 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Educação Física) – UNESP, Rio Claro - SP, 2019.
HAYAT, K. et al. Plastination - An Innovative Preservative Technique in Anatomy. Trends in Anatomy and Physiology, v. 1, p. 1-5, 2018.
LIMA et al. Anatomia humana para as escolas de ensino fundamental e médio do município de Patos - PB: um estudo preliminar.
MUÑETÓN GÓMEZ, C. A.; ORTIZ, J. A. Plastinación: un instrumento complementario para el desarrollo del proceso enseñanza-aprendizaje de la anatomía. Revista de Medicina Veterinaria, Bogotá, n. 23, p. 111, jan./jun. 2012.
OLIVEIRA, T. L. S. et al. Avaliação de um projeto comunitário de prática de caminhada e orientação nutricional para mulheres obesas. In: VII ENALIC – Encontro Nacional das Licenciaturas, 2018, Fortaleza. Anais..., 2018
REZENDE, L. C.; BAICERE-SILVA, C. M.; OLIVEIRA, W. C. Educação popular em saúde: exposição científica como ferramenta para divulgar conceitos básicos de alimentação e corpo saudável. Expressa Extensão, Pelotas, v. 25, n. 2, p. 182-196, mai./ago. 2020.
ROBERTO, R.; JUAN, H. Anatomia Humana: Ciência, Ética, Desenvolvimento e Educação. Revista Med, Bogotá, v. 20, n. 2, p. 11–13, 2012.
SANTOS, F. S. et al. Projeto de Extensão: Laboratório de Anatomia Humana como Ferramenta de Ensino e Aprendizagem - Relato de Experiência. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 12, p. 116083 – 116092, dec. 2021
SANTOS, M. E.; NASCIMENTO-SCHULZE, C. M.; WACHELKE, J. F. R. A exposição itinerante enquanto promotora de divulgação científica: atitudes, padrões de interação, e percepções dos visitantes. Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 49-86, 2005.
SILVA, L. M. et al. Interação entre universidade e sociedade através do projeto de extensão “Conhecendo melhor o corpo humano”. In: PRAXEDES, M. F. S. (Org.) Qualidade da prática de enfermagem no processo de cuidar 2. Ponta Grossa: Editora Atena, 2022. p. 146-152.
SOARES, A. E. R. et al. Promoção da saúde e prevenção de IST: ações extensionistas numa abordagem dialógica em Maceió–AL. Revista Eletrônica Extensão em Debate, Maceió, v. 11, n. 10, p. 1-14, jul./dez. 2022.
SOUZA, A. F. et al. Implementation of a plastination laboratory in a public university in Northeastern Brazil: current challenges and future perspectives. The Journal of Plastination, v. 34, n. 1, p. 1-15, jul. 2022.
SOUZA, R. E. S. As ações de extensão universitária na escola de governo da fundação João Pinheiro: registros da trajetória e reflexões sobre o monitoramento e a avaliação dos projetos. 2017. 62 p. Monografia (Especialização em Administração Pública) - Fundação João Pinheiro, Escola de Governo Professor Paulo Neves de Carvalho, Belo Horizonte – MG, 2017.
VALLINOTO, I. M. V. C. et al. O ensino de anatomia humana como ferramenta metodológica de promoção da diminuição das disparidades sociais. In: II Congresso Brasileiro de Extensão Universitária, 2004, Belo Horizonte. Anais…, 2004.
von HAGENS, G.; TIEDEMANN, K.; KRIZ, W. The current potential of plastination. Anatomy and Embryology, Berlim, v. 175, n. 4, p. 411– 421, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.