The role of PET-CTI-UFABC on knowledge sharing: preparatory Composition and Mathematics classes for public school students on the ABC Region of São Paulo, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448190463329

Abstract

The National High School Exam - ENEM is the opportunity for many young people to enter higher education. For this reason, PET - Science, Technology and Information at UFABC developed a course that met this demand. The course received about 500 enrollments, with 90 students selected, in order of enrollment, which was carried out using a specific form on the page PET-CTI and consisted of three classes with two hours for each axis (Writing and Mathematics) offered on Saturdays, at the Santo André campus of the Universidade Federal do ABC - UFABC, comprising theoretical classes and review exercises and simulation proposal at writing area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriel Horacio de Jesus Soprijo, Universidade Federal do ABC - UFABC

Graduando na Universidade Federal do ABC - UFABC

References

BERMÚDEZ, Ana Carla (2020). Enem 2019: 53 candidatos tiraram nota mil na redação; 143 mil tiraram zero. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/noticias/2020/01/17/enem-2019-53 candidatos-tiraramnota-mil-na-redacao-143-mil-tiraram-zero.htm. (acesso em 29/10/2020).

FAJARDO, Vanessa; FOREQUE, Flavia (2018). 7 de cada 10 alunos do ensino médio têm nível insuficiente em português e matemática, diz MEC. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2018/08/30/7-de-cada-10-alunos-do-ensinomedio-tem-nivel-insuficiente-em-portugues-e-matematica-diz-mec.ghtml. (acesso em 28/10/2020).

IDOETA, Paula Adamo (2019). Redação do Enem: os 6 erros mais comuns na estrutura do texto, segundo quem corrige simulados. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-49977952. (acesso em 28/10/2020).

RESENDE, Giovani, MESQUITA, Maria da Gloria Bastos de Freitas (2012). Principais dificuldades percebidas no processo ensino aprendizagem de matemática em escolas do município de Divinópolis, MG. In: EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana – vol. 3 - número 3 - 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2193/1764. (acesso em 25/10/2020.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). (2018) Saeb 2017 revela que apenas 1,6% dos estudantes brasileiros do Ensino Médio demonstraram níveis de aprendizagem considerados adequados em Língua Portuguesa. Agosto. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/saeb-2017-revela-que-apenas-1-6-dos-estudantes-brasileiros-do-ensino-medio-demonstraram-niveis-de-aprendizagem-considerados-adequados-em-lingua-portug/21206 (acesso em 29/10/2020).

Published

2021-05-10

How to Cite

Soprijo, G. H. de J., Silva, J. V., dos Santos, B. D. S., Silva, M. F., Ventura, L. de O., Pereira, W. L., Schuindt, C. M., Lourenti, G. M. L., da Silva, G. B., Rodrigues, J. M., Uehara, L. S., Lima, M. L. G. de, Gasperin, N. F. S., Leite, C. M. F., Mattos, K. Z., Vieira, M. M., Fialho, F. V. C., Becker, F., Foratto, A. G., Kirihara, N. M. K., Ribeiro, V. C., & Teodorov, E. (2021). The role of PET-CTI-UFABC on knowledge sharing: preparatory Composition and Mathematics classes for public school students on the ABC Region of São Paulo, Brazil. Revista ComInG - Communications and Innovations Gazette, 5(2), 74–83. https://doi.org/10.5902/2448190463329