The role of PET-CTI-UFABC on knowledge sharing: preparatory Composition and Mathematics classes for public school students on the ABC Region of São Paulo, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5902/2448190463329Abstract
The National High School Exam - ENEM is the opportunity for many young people to enter higher education. For this reason, PET - Science, Technology and Information at UFABC developed a course that met this demand. The course received about 500 enrollments, with 90 students selected, in order of enrollment, which was carried out using a specific form on the page PET-CTI and consisted of three classes with two hours for each axis (Writing and Mathematics) offered on Saturdays, at the Santo André campus of the Universidade Federal do ABC - UFABC, comprising theoretical classes and review exercises and simulation proposal at writing area.
Downloads
References
BERMÚDEZ, Ana Carla (2020). Enem 2019: 53 candidatos tiraram nota mil na redação; 143 mil tiraram zero. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/noticias/2020/01/17/enem-2019-53 candidatos-tiraramnota-mil-na-redacao-143-mil-tiraram-zero.htm. (acesso em 29/10/2020).
FAJARDO, Vanessa; FOREQUE, Flavia (2018). 7 de cada 10 alunos do ensino médio têm nível insuficiente em português e matemática, diz MEC. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2018/08/30/7-de-cada-10-alunos-do-ensinomedio-tem-nivel-insuficiente-em-portugues-e-matematica-diz-mec.ghtml. (acesso em 28/10/2020).
IDOETA, Paula Adamo (2019). Redação do Enem: os 6 erros mais comuns na estrutura do texto, segundo quem corrige simulados. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-49977952. (acesso em 28/10/2020).
RESENDE, Giovani, MESQUITA, Maria da Gloria Bastos de Freitas (2012). Principais dificuldades percebidas no processo ensino aprendizagem de matemática em escolas do município de Divinópolis, MG. In: EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana – vol. 3 - número 3 - 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2193/1764. (acesso em 25/10/2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). (2018) Saeb 2017 revela que apenas 1,6% dos estudantes brasileiros do Ensino Médio demonstraram níveis de aprendizagem considerados adequados em Língua Portuguesa. Agosto. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/saeb-2017-revela-que-apenas-1-6-dos-estudantes-brasileiros-do-ensino-medio-demonstraram-niveis-de-aprendizagem-considerados-adequados-em-lingua-portug/21206 (acesso em 29/10/2020).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da revista ComInG.
Os originais deverão ser acompanhados de documentos de transferência de direitos autorais contendo assinatura dos autores.
A carta de direitos autorais deve ser enviada para o e-mail coming@inf.ufsm.br
É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores.
É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.
ENGLISH
Manuscripts accepted and published are the property of the journal ComInG.
The originals must be accompanied by documentation of copyright transfer containing the signature of the authors.
You may not submit full or partial manuscript to another journal. The responsibility of the article's content is exclusive of the authors.
You may not translating into another language without the written permission of the Editor after consultation with the Editorial Board.