A proposal on integrated teaching

Authors

  • Vera Brenner Eilert Departamento de Geociências, Centro de Ciências Naturais e Exatas - CCNE Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS.
  • Irma Perone Departamento de Matemática, Centro de Ciências Naturais e Exatas - CCNE Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS.
  • Maria Nascimento Barnwitz Departamento de Metodologia de Ensino, Centro de Educação - CE Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS.
  • Naida Lena Pimentel Departamento de Química, Centro de Ciências Naturais e Exatas - CCNE Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS.
  • Anamaria Lopes Rodrigues Departamento de Estudos Políticos e Sociais, Centro de Ciências Sociais e Humanas - CCSH Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS.

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X25016

Abstract

The present papers consists of an interpretative analysis of concepts and approaches on Integrated Teaching. Its theorethical suport comes from the Piagetian concept of mental development and the gestalt concept of learning.

Its purpose is to propose a renewad systematization coherent with current teaching directions, which through the development of logical reasoning and a critical mind help make the student capable in solving problems and deciding between options in values according to human nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vera Brenner Eilert, Departamento de Geociências, Centro de Ciências Naturais e Exatas - CCNE Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS.

Irma Perone, Departamento de Matemática, Centro de Ciências Naturais e Exatas - CCNE Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS.

Maria Nascimento Barnwitz, Departamento de Metodologia de Ensino, Centro de Educação - CE Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS.

Naida Lena Pimentel, Departamento de Química, Centro de Ciências Naturais e Exatas - CCNE Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS.

Anamaria Lopes Rodrigues, Departamento de Estudos Políticos e Sociais, Centro de Ciências Sociais e Humanas - CCSH Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria, RS.

References

BORDENAVE, J.D.; PEREIRA, A. Estratégia de ensino-aprendizagem. Petrópolis, Vozes, 1977. 312p.

BRASIL. MEC. Lei 5692/71. Diário Oficial 12/08/71 e 18/08/71.

CHIAROTTINO, Z.R. Piaget: modelo e estrutura. Rio de Janeiro, José Olympio, 1972. 94p.

FREDERICK, A.D. o ensino integrado de ciências. Revista do Centro de Educação-UFSM. Santa Maria, 1 (1) 35:45, 1979.

GEEMPA/INEP. Integração do ensino no currículo por atividades e por área de estudos. Relatório final. Porto Alegre, 1977.

MOORE, T.W. Educational: theory an introduction. London. Roulledge Kigan Paul, 1974.

PIAGET, J. Lógica y psicología. Barcelona. A. Redondo, 1969. 173p.

PIAGET, J. El nacimiento de la inteligencia en el niño. Madrid, Aguilar, 1969. 314p.

PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. Rio de Janeiro, Forense, 1969. 146p.

PIAGET, J. A epistemologia genética. Petrópolis, Vozes, 1971. 1l0p.

PIAGET, J. e GARCIA, R. Las explicaciones causales. Barcelona, Barral, 1973. 233p.

PIAGET, J. Psicología y epistemología. Barcelona, Ariel, 1973, 189p.

PIAGET, J.; INHELDER, B. Gênese das estruturas lógicas elementares. 2ª ed. Rio de Janeiro, Zahar/MEC, 1975. 356p.

ZILLES, U. Interdisciplinaridade no ensino e na pesquisa. Revista do Centro de Ciências Sociais e Humanas-UFSM. Santa Maria 4 (2): 219-229, 1979.

Published

1983-12-12

How to Cite

Eilert, V. B., Perone, I., Barnwitz, M. N., Pimentel, N. L., & Rodrigues, A. L. (1983). A proposal on integrated teaching. Ciência E Natura, 5(5), 59–74. https://doi.org/10.5902/2179460X25016