INTERDISCIPLINARITY AND THE SCHOOL ENVIRONMENT: RESEARCH FROM A LUDIC ACTIVITY OF STUDENT INTEREST

Cleci Teresinha Werner da Rosa, Álvaro Becker da Rosa, Alisson Cristian Giacomelli

Abstract


The present study discusses the involvement of students and teachers in an interdisciplinary ludic activity. The main objective of the research presented is to investigate acceptance and participation of the school community in interdisciplinary activities involving acts of engagement and ludicity. The activity selected for the investigation was a competition of rockets made of plastic bottles, and pressurized by water and air. Math, Physics, Chemistry, and History were contents analyzed within interdisciplinarity. The subjects of the research were high school teachers from four public schools that are part of the Institutional Scholarship Program for Teacher Initiation (Pibid) - Physics subproject. Data were collected by semi-structured interviews that were audio recorded, which indicated as a result the feasibility of this type of activity, especially regarding the involvement of the school community.

Keywords


Interdisciplinaridade. Lançamento de Foguetes. Ensino Médio

References


André, M.E.D.A. Etnografia na prática escolar. Campinas: Papirus; 1995.

Bardin, L. A análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 3. st. Lisboa: Edições 70; 2004.

Driver, R.; Newton, P.; Osborne, J. Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science Education. 2000;84:287-312.

Hartmann, A.M.; Zimmermann, E. O trabalho interdisciplinar no Ensino Médio: a reaproximação das “duas culturas”. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. 2007;7(2):1-16.

Jiménez-Aleixandre, M.P.; Díaz de Bustamante, J. Discurso de aula y argumentación em la clase de ciencias: cuestiones teóricas y metodológicas. Enseñanza de las Ciencias, 2003;21(3): 359-371.

Maluf, A.C.M. Atividades lúdicas como estratégias de ensino aprendizagem. [Internet]. 2006. [cited 2014 out 17]; Available from:.

Megid Neto, J.; Pacheco, D. Pesquisas sobre o ensino de Física do 2° grau no Brasil. In: Nardi, R., editor. Pesquisas em ensino de física. São Paulo: Escrituras; 1998. p. 5-20.

Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências. Brasília (Brasil): MEC/Secretaria de Educação Fundamental; 1998.

Ministério da Educação Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN + Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília (Brasil): MEC/Secretaria de Educação Básica; 2002.

Mozena, E.R.; Ostermann, F. Uma revisão bibliográfica sobre a interdisciplinaridade no ensino das ciências da natureza. Revista Ensaio. 2014;16(2):185-206.

Nunes, A.R.S.C. O lúdico na aquisição da segunda língua. [Internet]. 2004. [cited 2015 jul 11]; Available from: < .

Roitman, I. A educação científica no Brasil. [Internet]. 2014. [cited 2015 jul 11]; Available from:. Acesso em: 14 abr. 2015.

Rosa, C.T.W. da. Interdisciplinaridade: concepção e aplicações no ensino de ciências. In: Rosa, C.T.W., editor. Educação científica e tecnológica: reflexões e investigações. Passo Fundo: UPF Editora, 2015, p. 39-55.

Santomé, J. T. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas; 1998.

Sardá J.A.; Sanmartí Puig, N. Ensenyar a argumentar científicament: un repte enles classes de ciències. Enseñanza de las Ciencias. 2000;18(3):405-423.




DOI: http://dx.doi.org/10.5902/2179460X18771

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.