Crisis: imminent event with great transformative potential

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316882X41140

Keywords:

crisis, organizational learning, public relations

Abstract

This article is about crisis as an imminent event, of great impact in contexts of organizations, public figures and celebrities. Its objectives are to propose the understanding of crisis as one of the stages of the process of cooperation-conflict and contribute to the understanding of crisis as inevitable events, which have great ability to generate learning for all actors involved in it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Karin Nunes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Professora e pesquisadora do Curso de Relações Públicas da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação (FABICO) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutora em Educação pela UFRGS. Mestre em Comunicação Social pela PUCRS. Graduada em Relações Públicas pela UNISC. Responsável pelas disciplinas de Laboratório de Gestão de Crise e Comunicação de Risco; Planejamento Estratégico de Relações Públicas; e Análise e Avaliação de Resultados em Comunicação.

References

COHEN, Anne. How To Manage A Celebrity Crisis In A Post-Weinstein World. MSN Entertainment, August, 2019. Disponível em: <https://www.refinery29.com/en-us/2017/12/182774/pr-crisis-celebrity-publicists-hollywood-scandals>. Acesso em: 11 nov. 2019.

DECODE RESEARCH AND ANALYTICS. Caso Neymar no digital. Decode Brasil Fan Page, 2019. Disponível em: <https://www.facebook.com/decode.buzz/posts/698591757240656?comment_id=700622830370882&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R%22%7D>. Acesso em: 14 nov. 2019, 16:26:32.

DELOITTE. Inteligência em gestão de riscos e antecipação a crises: a estrutura e as práticas de prontidão das organizações. Deloitte Brasil, 2015. Disponível em: < https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/br/Documents/risk/Gest%C3%A3oRiscos2015.pdf> Acesso em: 11 de nov. de 2019.

DORNELLES, Souvenir Maria G. Planos de Prevenção para Gerenciamento de crises de opinião pública. In:____ (org.). Relações Públicas: planejamento e comunicação. Porto Alegre, RS: Edipucrs, 2012. cap.5, p.65-81.

FORNI, João José. Gestão de Crises e Comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

GRESSLER, Rodrigo Adonai. Crises no mercado cinematográfico de Hollywood: uma análise do posicionamento de figuras públicas. Porto Alegre: UFRGS, 2018. Originalmente apresentada como monografia de graduação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2018. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/193030>. Acesso em: 14 nov. 2019.

PMI BRIGHTLINE. Project Management Institute Brightline Initiative. Learning from crisis mode: implications for better strategy implementation. PMI: Newton Square, USA, 2018.

SHINYASHIKI, R.T.; FISCHER, R.M.; SHINYASHIKI, G. A importância de um sistema integrado de ações na gestão de crises. Revista Organicom, ano 4, n. 6, 1º sem. 2007, p. 149-159.

SIMÕES, Roberto Porto. Relações públicas: função política. 3. ed. São Paulo: Summus, 1995.

VEYRET, Yvette (org.). Os riscos: o homem como agressor e vítima do meio ambiente. São Paulo: Contexto, 2015.

Published

2021-01-04

How to Cite

Nunes, A. K. (2021). Crisis: imminent event with great transformative potential. Cadernos De Comunicação, 24(3). https://doi.org/10.5902/2316882X41140

Issue

Section

Artigos