Produtos comunicacionais e a responsabilidade social na indústria da comunicação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497790478

Keywords:

Communication contents, Corporative Social Responsibility, Communication industry, ABC region

Abstract

The aim of this article is to analyze the social responsibility of communication industry according contents inside communication's products. This work reveals an exploratory research that used bibliographical study and field research with organizations in the communication industry of ABC region. The results showed that the corporative social responsibility is present in the communication industry, either in the management activities or communication's products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gino Giacomini Filho, Universidade de São Paulo

PhD and associate professor in Social Communication from ECA/USP. Professor and coordinator of the Master's Program in Communication at the Municipal University of São Caetano do Sul. Professor of the undergraduate course at ECA/USP

References

ABNT. Norma ABNT 16001- Sistema da gestão: Responsabilidade Social Requisitos. Brasília: Associação Brasileira de Normas Técnicas, 2004.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BELTRÃO, L; QUIRINO, N.O. Subsídios para uma teoria da comunicação de massa. São Paulo: Summus, 1986.

BERTRAND, Claude-Jean. A deontologia das mídias. Bauru: EDUSC, 1999.

BUENO, Wilson C. Comunicação empresarial: teoria e pesquisa. São Paulo: Manole, 2003.

CARROLL, Archie B.; BUCHHOLTZ, Ann K. Business & Society: ethics and stakeholder management. Thomson, 2006.

CERTO, Samuel C. e PETER, J. Paul. Administração estratégica: planejamento e implementação da estratégia. São Paulo: Makron/Pearson, 1993.

CROWTHER, David. Corporate social reporting: genuine action our window dressing? In: Perspectives on corporate social responsibility.

CROWTHER, David; RAYMAN-BACCHUS, Lez (Orgs). Hants/ England: Aldershot Publishing, 2004, p. 140-160.

CROWTHER, David; RAYMAN-BACCHUS, Lez. The future of corporate social responsibility. In: Perspectives on corporate social responsibility. CROWTHER, David; RAYMAN-BACCHUS, Lez (Orgs). Hants/England: Aldershot Publishing, 2004, p. 229-249.

ETHOS-ANJ. Indicadores Ethos-ANJ de Responsabilidade Social Empresarial para o Setor de Jornais. São Paulo: Ethos/ANJ, agosto de 2008. 41p.

GOMES, Wilson. Transformações da política na era da comunicação de massa. São Paulo: Paulus, 2004.

GOVATTO, Ana Claudia M. Propaganda responsável. São Paulo: Senac, 2007.

GRUPO ESTADO. Relatório de Responsabilidade Corporativa 2007. São Paulo: Grupo OESP, 2007. 36p.

JACKS, Nilda. Mídia nativa: indústria cultural e cultura regional. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2003.

JIN, Dal Yong. Neoliberal restructuring of the global communication system: mergers and acquisitions. Media, Culture & Society. Sage Publ., v.30, n. 3, p. 357-373, 2008. DOI: https://doi.org/10.1177/0163443708088792

MATTELART, Armand. História das teorias da comunicação. São Paulo: Loyola, 2004.

MCQUAIL, Denis. Mass Communication Theory: an introduction. 3 ed. Londres: Sage, 1994.

MELO-NETO, Francisco P.e FROES, César. Gestão da Responsabilidade Social Corporativa: o caso brasileiro. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2001.

MIÉGE, Bernard. As indústrias culturais e mediáticas: uma abordagem sócio-econômica. Matrizes. São Paulo: ECA/USP, ano 1, n.1, jul. - dez. 2007, p. 47.

SANTAELLA, Lúcia. Comunicação e pesquisa. São Paulo: Hacker, 2001.

SIMS, Ronald. Ethics and corporate social responsibility: why giants fall? London: Praeger, 2003.

STRAUBHAAR, Joseph; LAROSE, Robert. Comunicação, Mídia e Tecnologia. São Paulo: Thomson, 2004.

THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social critica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 2000.

Published

2024-12-24

How to Cite

Giacomini Filho, G. (2024). Produtos comunicacionais e a responsabilidade social na indústria da comunicação. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 7(14). https://doi.org/10.5902/2175497790478

Issue

Section

Dossiê Comunicação, Intituições e Responsabilidade Social