Identity reconfigurations of copywriters on freelance platforms
DOI:
https://doi.org/10.5902/2175497783899Keywords:
Advertising, Copywriting, Freelance platformsAbstract
Advertising copywriting on platforms provides identity reframings to professionals in the area, through the interference of work platformization (GROHMANN, 2021). We aimed to understand how dependence on platforms contributes to the production of different meanings in the identities (WOODWARD, 2014) of advertising copywriters, through the incorporation of entrepreneurship knowledge and practices inherent to freelance platforms. Through opinion research (NOVELLI, 2017) and narrative interviews (JOVCHELOVITCH; BAUER, 2003) with writing professionals on platforms, we identified the main knowledge required by identities, in addition to the imaginary formations (PÊCHEUX, 2014) that make up the conditions of production of discourse about work on platforms. The incorporation of different knowledge highlights contradictions in freelance work, as well as the limits imposed by platforms on self-employment.
Downloads
References
CARVALHO, C. M..; ALVES, D. A.; MACHADO, A. R.; VIEGAS, P.; MENEGAT, A. O publicitário além da agência. In: VIII Pró-Pesq PP – Encontro Anual de Pesquisadores em Publicidade e Propaganda. 2017. Anais [...] Disponível em: https://www.abp2.org/_files/ugd/bb9c7e_f3ea3c0cba764e88afa9eb810bc4d960.pdf. Acesso em: 21 fev. 2023.
CASAQUI, V. Abordagem crítica da cultura da inspiração: produção de narrativas e o ideário da sociedade empreendedora. E-Compós, [S. l.], v. 20, n. 2, 2017. DOI: 10.30962/ec.1355. Disponível em: https://e-compos.emnuvens.com.br/e-compos/article/view/1355. Acesso em: 21 fev. 2023.
GROHMANN, R. N. Trabalho Digital: o papel organizador da Comunicação. Comunicação, Mídia, Consumo. São Paulo, v. 18, n. 51, p. 166-185, jan./abr. 2021. Disponível em: http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/view/166. Acesso em: 21 fev. 2023.
HANSEN, F. (In)verdades sobre os profissionais de Criação. 1 ed. Porto Alegre: Entremeios, 2013.
HANSEN, F.; PETTERMAN, J.; CORREA, R. S. Desafios no ensino: Criação Publicitária. 1. ed. Porto Alegre: Sulina, 2020.
JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista narrativa. In: Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som. Petrópolis, RJ: Vozes, 2022.
NOVELLI, A. L. R. Pesquisa de opinião. In: DUARTE, J. BARROS, A. Métodos e técnicas de pesquisa em Comunicação. 2 ed. São Paulo, SP: Atlas, 2017.
ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas, SP: Pontes, 2001.
PÊCHEUX, M. Análise automática do discurso (AAD-69). In: GADET, F.; HAK, T. (org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 5. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2014.
POELL, T; NIEBORG, D.; VAN DIJCK, J. Plataformização. Fronteiras, v. 22, n. 1, p. 2-10,
Disponível em: https://doi.org/10.4013/fem.2020.221.01. Acesso em: 21 fev. 2023.
RODRIGUES, A. I.; BORBA, E. Z. Monitoramento das demandas do mercado em relação ao egresso do curso de publicidade e propaganda: os primeiros passos de uma proposta. Rizoma, v. 9, n. 2, 21 fev. 2023.
VALLAS, S.; SCHOR, J. B. What Do Platforms Do? Understanding The Gig Economy. Annual Review of Sociology, v. 46, p. 273-294. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1146/annurev-soc-121919-054857. Acesso em: 21 fev. 2022.
WOODWARD, K. Identidade e Diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T. (org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, p. 7-72, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors of texts approved by the referees of Animus - Inter-American Journal of Media Communication automatically concede, and without any charge, the right to the first publication of the submitted material.