Identity reconfigurations of copywriters on freelance platforms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497783899

Keywords:

Advertising, Copywriting, Freelance platforms

Abstract

Advertising copywriting on platforms provides identity reframings to professionals in the area, through the interference of work platformization (GROHMANN, 2021). We aimed to understand how dependence on platforms contributes to the production of different meanings in the identities (WOODWARD, 2014) of advertising copywriters, through the incorporation of entrepreneurship knowledge and practices inherent to freelance platforms. Through opinion research (NOVELLI, 2017) and narrative interviews (JOVCHELOVITCH; BAUER, 2003) with writing professionals on platforms, we identified the main knowledge required by identities, in addition to the imaginary formations (PÊCHEUX, 2014) that make up the conditions of production of discourse about work on platforms. The incorporation of different knowledge highlights contradictions in freelance work, as well as the limits imposed by platforms on self-employment.

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Author Biography

Fábio Hansen, Uniersidade Federal do Pará (UFPA)

Docente na Faculdade de Comunicação da Universidade Federal do Pará (UFPA) e no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Pesquisador no Observatório de Publicidade e Ética no Consumo (OPETIC) e nos Grupos Inovação no Ensino de Publicidade (IEP) e Estudos sobre Comunicação, Consumo e Sociedade (ECCOS). É autor do livro (In)verdades sobre os profissionais de criação: poder, desejo, imaginação e autoria; e coautor do livro Criação publicitária: desafios no ensino.

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Published

2023-12-01

How to Cite

Guimarães, L., & Hansen, F. (2023). Identity reconfigurations of copywriters on freelance platforms. Animus.Inter-American Journal of Media Communication, 22(49). https://doi.org/10.5902/2175497783899

Issue

Section

Convergência e Distribuição Multiplataforma: reconfigurações da indústria criativa