LGBTQIA+ representations in television advertising in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2175497767203

Keywords:

LGBTQIA , Publicidade, pandemia.

Abstract

The article proposes to identify LGBTQIA+ representations in open TV advertising during
the Covid-19 pandemic. Based on references on the impact of the pandemic and economic
challenges, social inequalities, including markers of gender identity and sexual orientation, an
advertising clipping is presented to represent diversity. The reading of representations, from a
set of institutions and social actors, in the context of the asymmetries of sexual and gender
identities in dispute with heteronormative hegemony, guides the analysis of advertising pieces
that address minorities in eight commercials broadcast on open TV from July 2020 to July
2021. Advertising does not fit the agenda of the pandemic with the challenges faced by
LGBTQIA+ people, demonstrating a deficiency to bring the peculiarities of experiences and
difficulties of this audience.

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Author Biography

André Iribure Rodrigues, Fabico/UFRGS

Professor Associado da Fabico/UFRGS, graduação em Comunicação Social – habilitação publicidade e propaganda, Mestrado e Doutorado em Comunicação e Informação PPGCOM/UFRGS com doutorado-sanduíche no PPGCOM/UFRJ. Secretário de Comunicação UFRGS 2016/2020, Coordenador Comunicação Aliança para Inovação - UFRGS/PUCRS/Unisinos - 2018/2020, Coordenador Comunicação Pacto Alegre – Aliança e PMPA desde 2018, Chefe do Departamento de Comunicação – 2009/2012, Vice-diretor 2012/2016 - Fabico-UFRGS. Pesquisa nas áreas de história, gênero, sexualidade, comunicação estratégica e publicidade. Coordenador da pesquisa Entre as Representações e as Repercussões LGBTQIA+: uma análise da publicidade veiculada na TV aberta e seus desdobramentos na Rede Social – Fabico/UFRGS, apoio CNPq. Participante da pesquisa Ciudades Imaginadas en la era digital Latinoamérica: POA Imaginada Digital. 

Áreas interesse: publicidade e propaganda; comunicação social; gênero e sexualidade.

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Published

2022-09-26

How to Cite

Rodrigues, A. I. (2022). LGBTQIA+ representations in television advertising in times of pandemic. Animus. Revista Interamericana De Comunicação Midiática, 21(46). https://doi.org/10.5902/2175497767203

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