A organização da escola: o diretor e seu trabalho
DOI:
https://doi.org/10.5902/1516849228247Palavras-chave:
School, Work, Director, Management, OrganizationResumo
This article is so simple and clear, present the work of a school principal in the interests of management and commitment to education and learning. It is necessary to establish, for this, a relationship between work and school in order to refer to the commitment of what historically has been seen in contemporary capitalist society, the formation of human capital to the labor market. In seeking a new paradgm of management,all committed to the educational process, it is thought to relate the work of the school principal with the other actors of the educational process, including it as an employee education.
Downloads
Referências
ANTUNES, R. Dimensões da precarização estrutural do trabalho. In: DRUCK, G; FRANCO, T. A perda da razão social do trabalho: terceirização e precarização. São Paulo: Boitempo Editoria, 2007, p.13-22.
SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p.152-165, jan./abr. 2007.
MARX, K.; ENGELS, F. La ideologia alemana. Montevideo: Pueblos Unidos; Barcelona: Grijalbo, 1974.
GENTILI, P. Três teses sobre a relação trabalho e educação em tempos neoliberais. In: LOMBARDI, J.C.; SAVIANI, D.; SANFELICE, J.L. (Org.) Capitalismo, trabalho e educação. São Paulo: Cortez Autores Associados, 2002.
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2009 (Coleção Docência em Formação). LÜCK, H. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006 (Série: Cadernos de Gestão, v. 1).
PARO, V.H. Gestão escolar, democracia e qualidade do ensino. São Paulo: Ática, 2009 (Série: Educação em ação).
DOURADO, L. F. Políticas e gestão da educação no Brasil: limites e perspectivas. In:: Educ. Soc., Campinas, v. 18, n. 100 – Especial, p. 921-946, out. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a1428100.pdf.