Do input ao output: promovendo a aprendizagem do vocabulário nas aulas de língua estrangeira

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849228278

Palavras-chave:

English Language, Learning, Lexicon, Teaching

Resumo

The present study recaps different conceptions of knowledge and language acquisition, pointing up some issues related to the brain’s processing of information and its relation with language learning. It is presented the importance and quality of L2 vocabulary teaching in public schools, pointing out some factors that may interfere in the language learning process. This work consists on a qualitative study focused on investigating the relevance and viability of some practical suggestions for teaching vocabulary so that students may improve their learning skills.This paper is based on the studies of Ellis (1994), Widdowson (1991), Antunes (2003), Nation (2003), Almeida Filho (2002) among others.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Everton Luiz Franken, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Possui graduação em Letras pela Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ, Cruz Alta/RS (2001), especialização em Ensino de Língua Inglesa pela Universidade Luterana do Brasil - ULBRA, Canoas/RS (2003) e em Linguística e Ensino de Língua e Literatura também pela Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ, Cruz Alta/RS (2008). Mestre em Estudos de Linguagens pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - CEFET/MG (2016). É Oficial da Aeronáutica e atua como professor de língua inglesa no Ensino Médio na Escola Preparatória de Cadetes do Ar - EPCAR/MG. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Língua Estrangeira e Ensino-Aprendizagem.

Referências

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. 3ª ed. Campinas, SP: Pontes, 2002

ANTUNES, Celso. A memória: como os estudos sobre o funcionamento da mente nos ajudam a melhorá-la. 3ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

ANTUNES, Celso. Vygotsky, quem diria?! Em minha sala de aula: Fascículo 12. 3ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

ELLIS, Rod. The study of Second Language Acquisition. Oxford University: Oxford, 1994.

FARNHAM-DIGGORY, Silvia. Cognitive process in education. New York: Harper Collins, 1992.

FINO, Carlos Nogueira. Vygotsky e a Zona de Desenvolvimento Proximal: três implicações pedagógicas. IN Revista Portuguesa de Educação, vol 14, nº 02, pp. 273-291.

HUNT, Alan & BEGLAR, David. Current Research and Practice in Teaching Vocabulary. IN TESL: Articles: Vocabulary, 1998. Disponível em: http://iteslj.org/links/TESL/Articles/Vocabulary. Acesso em: 20 mar. 2008.

LOWES, Ricky & TARGET, Francesca. Helping Students to Learn: A guide to Learner Autonomy. London: Richmond Publishing, 1998.

NATION, Paul. Como estruturar o aprendizado de vocabulário. Tradução de Cristiane Arruda. São Paulo: Special Book Services, 2003.

RIBEIRO, Lair. Como passar no vestibular: use a cabeça e vença o desafio. Belo Horizonte: Leitura, 2003.

RICHTER, Marcos Gustavo. Ensino do Português e Interatividade. Santa Maria: UFSM, 2000.

SCHÜTZ, Ricardo. Motivação e Desmotivação no Aprendizado de Línguas. English Made in Brazil. Disponível em: http://www.sk.com.br/sk-motiv.html. Acesso em: 10 nov. 2003.

Capiturado em 03 de agosto de 2007. TICE, Julie. The Mixed Ability Class. London: Richmond Publishing, 1997.

TORRÃO, João Manuel Nunes. A aquisição de vocabulário e o uso do dicionário. Texto publicado em: João Manuel Nunes Torrão, II Colóquio Clássico — Actas. Aveiro, Universidade, 1997, pp.175-187. Disponível em: www2.dlc.ua.pt/classicos/Dicionario.pdf. Acesso em: 12 mar. 2008.

WIDDOWSON, Henry G. O ensino de línguas para a comunicação. Tradu- ção de José Carlos P. de Almeida Filho. Campinas, SP: Pontes, 1991.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Downloads

Publicado

2017-07-25

Como Citar

Franken, E. L. (2017). Do input ao output: promovendo a aprendizagem do vocabulário nas aulas de língua estrangeira. Linguagens & Cidadania, 10(1). https://doi.org/10.5902/1516849228278