University experiences of black people: racial inequality and mental health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2317175868484

Keywords:

Black Population, Mental Health, Racism, Students, Psychology

Abstract

The aim of this article was to analyze the accounts of black people about their experiences at university. Specifically, the aim was to understand their attitudes towards racial inequality in Brazilian education; to discuss the repercussions of racial inequality on their university experiences; and to problematize the implications of these experiences for mental health. This is a qualitative article that used the documentary research method based on videos published on the YouTube platform. The reports were analyzed using content analysis. The main results showed that black university students, crossed by racial inequalities in education, recognize and face processes of violence, denial of their existence, and, consequently, exposure to psychological illness. It was concluded that, despite the academic body finding it difficult to know and recognize the black population as a producer of knowledge, and with the incessant collective struggle of the black movements, black students in higher education produce strategies to confront racial inequalities and remain healthy in the university space.

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Author Biographies

Anderson Moraes Pires, Universidade Federal do Pará

Psicólogo. Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Atualmente, é mestrando em Educação na Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), estando na linha de pesquisa "Subjetividades Coletivas, Movimentos Sociais e Educação Popular". Pesquisador vinculado aos grupos de pesquisa "Discurso, Subjetividade e Educação" (CNPq) e "PARALAXE: Grupo Interdisciplinar de Estudos, Pesquisas e Intervenções em Psicologia Social Crítica" (CNPq).

Artur Bruno Fonseca de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará

Bacharel em Psicologia pela Universidade Estadual do Ceará. Mestre e Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará. Professor do Centro Universitário 7 de Setembro e da Universidade Estadual do Ceará. Integrante do Laboratório de Estudos da Subjetividade e Saúde Mental na Escola (LADES). Desenvolve estudos na área da Psicologia e Educação, Psicologia Escolar, Subjetividade e Saúde Mental na Escola e Subjetividade e Contemporaneidade, Psicologia e Formação de Professores.

Wilkson Coelho de Sousa, Centro Universitário Estácio do Ceará

Graduado em Psicologia pelo Centro Universitário Estácio do Ceará.

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Published

2024-10-18

How to Cite

Pires, A. M., Oliveira, A. B. F. de, & Sousa, W. C. de. (2024). University experiences of black people: racial inequality and mental health. Revista Sociais E Humanas, 37, e68484. https://doi.org/10.5902/2317175868484

Issue

Section

Artigos Livres