NARRATIVES AND REFLECTIVE PRACTICES: CROSSINGS IN TEACHER GRADUATION

Authors

  • Vera Maria Ramos de Vasconcellos Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ
  • Antonia Simone Coelho Gomes Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ
  • Marcia de Oliveira Gomes Gil Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

DOI:

https://doi.org/10.5902/2317175864255

Keywords:

Narratives, Reflective Practices, Teacher Graduation, Early Childhood Education

Abstract

The purpose is to present a work methodology focused on the teacher graduation process, with the principle of exchanging experiences and narratives among groups of students already teachers, ex-normalists and novices (naïve). All of them are students at the college of Education, within a discipline entitled Research and Pedagogical Practice, conducted in four consecutive semesters in two periods (2012 - 2014; 2016 -2018). A reflective contribution of educational practices was sought, with students at different times of training. The creation of a space for interlocution and continued reflection was the main methodological tool used as an element of socialization, elaboration and reframing of practical knowledge. The processes inherent to the actions and knowledge that constitute the daily practices of Early Childhood Education and the experiences of teacher graduation were the focus of the discipline (theory-practice) and the teaching-research relationship. The proposal for small group discussions, the narrative space, and the creation of bonds appear as powerful elements in the graduation process, indicating significant subjective changes in the personal and professional trajectory of the students / teachers. The research-action-training modality (SUÁREZ, 2008) was more democratic as it was configured in a process of co-construction of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, O. R B P.; FERREIRA, M. S. Ciclo de Estudos reflexivos: uma estratégia de desenvolvimento profissional docente. In: IBIAPINA, I.M.M; RIBEIRO, M.M.G; FERREIRA, M. S. (org). Pesquisa em Educação Múltiplos Olhares. RN: UFRN, 2012.

BRAGANÇA, I. F. S. Histórias de Vida e Formação de professores/as: um olhar dirigido à literatura educacional. In: SOUZA, E. C. e MIGNOT, A. C. V. (Orgs). Histórias de vida e formação de professores. Rio de Janeiro: Quartet, FAPERJ, 2008.

BRAÚNA, R. C.; FERENC A. A formação inicial de professores em serviço: o memorial e o resgate de experiência docente In: LACERDA, Mitsi Pinheiro. A escrita inscrita na formação docente. Rio de Janeiro: Rovelle, 2009.

CORSINO, P. Proposta Pedagógica: o cotidiano na Educação Infantil. In: O Cotidiano na Educação Infantil. Salto para o Futuro, Rio de Janeiro, Secretaria de Educação a distância. Boletim 23, 2006.

DAY, C. A paixão pelo Ensino. Porto: Porto Editora, 2004.

GIL, M. O. G.; VASCONCELLOS, V. M. R. Bebês nas creches e nos espaços urbanos cariocas. Revista Educação (PUCRS. online), v. 41, p. 241 - 9, 2018

HERDEIRO, R.; SILVA, A. M. Práticas reflexivas: uma estratégia de desenvolvimento profissional dos docentes. In: Anais do IV Colóquio Luso-Brasileiro, VIII Colóquio sobre Questões Curriculares: Currículo, Teorias, Métodos. Brasil: Universidade de Santa Catarina, 2008.

KISHIMOTO, T. M. Brincar, letramento e infância. In: KISHIMOTO, Tizuco M; OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. In: Em busca da Pedagogia da Infância: pertencer e participar. Porto Alegre: Penso, 2013.

OLIVEIRA, M. C. S. L. Narrativas e desenvolvimento da identidade profissional de professores. Caderno Cedes, Campinas, v. 32, n.88, p.369-378, set-dez, 2012.

OLIVEIRA, M. C. S. L. Identidade, narrativa e desenvolvimento na adolescência: uma revisão crítica 1. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 11, n. 2, p. 427-436, mai-ago, 2006

PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2005, p. 89-108.

RIBEIRO, M. M. G.; GUEDES, N. C. Fragmentos de histórias sobre ser docente: uma abordagem histórico–crítica de pesquisa. In: IBIAPINA, I.M.M; RIBEIRO, M.M.G; FERREIRA, M. S. (org.). Pesquisa em Educação Múltiplos Olhares. RN: UFRN, 2012.

SANTOS, N.; VASCONCELLOS, V. M. R. Percursos Teórico-Metodológicos de Pesquisa: narrativas coletivas e zonas de desenvolvimento proximais In: GABRIEL, C. T.; LEITE, M (org). Linguagem, Discurso, Pesquisa e Educação. Petrópolis: DP et Alii Editora Ltda, v. 1, p. 171-192, 2015.

SUÁREZ, D. A documentação narrativa de experiências pedagógicas como estratégia de pesquisa–ação formação de docentes. In: PASSEGI, M.C; BARBOSA, T. M. (org.). Narrativas de formação e saberes biográficos. Natal: EDUFRN, 2008.

SCHON, D. Educando o Profissional Reflexivo: Um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Editora Artmed, 2000.

UBAIARA BRITO, Â. Práticas de uma professora de Educação Infantil. Tese de doutorado- USP, São Paulo, 2013.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VASCONCELLOS, V. M. R et al. Formação e prática do educador da infância carioca. Educação em foco: Revista de Educação. UFJF: Faculdade de Educação, agosto, 2012.

VASCONCELOS, V. M. R.; SOUZA, S. O.; SILVA, D. F. Creche, inserção e berçário. In: VASCONCELLOS; EISENBERG, Z. W.: As muitas faces de uma creche: pesquisa acadêmica na educação Infantil. Curitiba: CRV, v. 1, p. 37-59, 2016.

VASCONCELLOS, V. M. R.; SILVA, M. C. Agente Auxiliar de Creche formação continuada dos Educadores da Infância Carioca. In: RIOS, D. & CAPUTO, M (org.). Extensão universitária na América Latina: conceitos, experiências e perspectivas. Salvador: EDUFBA, v. 1, p. 337-354, 2019.

Published

2022-08-17

How to Cite

Vasconcellos, V. M. R. de, Gomes, A. S. C., & Gil, M. de O. G. (2022). NARRATIVES AND REFLECTIVE PRACTICES: CROSSINGS IN TEACHER GRADUATION. Revista Sociais E Humanas, 34(3). https://doi.org/10.5902/2317175864255

Issue

Section

Artigos Livres