The fishing of shrimp as an educative practice in the agro-extrative settlement project Our Lady of Deliverance Tabatinga Island – Abaetetuba/Pará

Authors

  • Elza Maria Ferreira Baia Universidade Federal do Pará, Belém, PA

DOI:

https://doi.org/10.5902/2317175834732

Keywords:

Educational practice, Fishing, Production, Riverside, To know

Abstract

The article brings as a discussion the Craft production shrimp fishery practiced by riverside in the Agroextrativist Settlement Project Our lady of Deliverance - Tabatinga Island, Abaetetuba-PA, whose action provokes cultural and learning processes among the subjects, highlighting the passage of knowledge between the generations. It was sought to understand how the process of reproduction of knowledge occurs as an educational practice practiced by local residents, demanding to enter into the productive and subsistence reality of the local community and, with the study, dare to indicate reflective possibilities about the relations between family production and the educational process that takes place in the field schools. The study was guided by qualitative research, whose scientifically based assumptions are anchored in the social sciences, including in the methodological path the fieldwork, using interviews and other forms of data collection. From the analysis of the results obtained, it was possible to identify that the practice of artisanal fishing presents a diversity of knowledge and is mediated by the use of natural resources that sustain life, guaranteeing a form of environmental and family sustainability. Not to mention that this know-how makes it possible to think in other ways for the construction of an education carried out in reality and by the subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elza Maria Ferreira Baia, Universidade Federal do Pará, Belém, PA

Estudante curso de Especialização Lato Sensu em Educação do Campo e Extensão Rural pela Universidade Federal do Pará/Campus de Abaetetuba.

References

ARROYO, M. G.; FERNANDES, B. M. A educação básica e o movimento social do campo: Articulação Nacional Por uma Educação Básica do Campo. Editora: Zenaide. Brasília, dezembro de 1999.

BRANDÃO, C. R. Reflexões sobre como fazer trabalho de campo. Rev. Sociedade e Cultura, v. 10, n. 1, jan./jun. 2007, p. 11-27.

BRANDÃO, C. R. Saber e aprender a saber na Cultura Popular o exemplo de foliões de Santos Reis e de Folgazões do São Gonçalo. Editora Santuário (Idéias e Letras). Aparecida do Norte, 2008 /2009. p. 1-33.

BRASIL. LEI Nº 13.134, DE 16 DE JUNHO DE 2015. www.planalto.gov.br. Acesso: em jun. 2018.

CASTRO, E. R. de. Território, Biodiversidade e saberes de Populações Tradicionais. Papers do NAEA, nº 092. Belém, maio/1998. p. 4-16.

CPT E MORIVA. Memória e revitalização identitária: Ribeirinho e Ribeirinhas da Ilhas de Abaetetuba. Org. CPT – Região Guajarina, novembro/2009.

DIEGUES, A. C. O Mito Moderno da Natureza Intocada. In. As Representações do Mundo Natural, o Espaço Público, o Espaço dos “Comunitários” e o Saber Tradicional. 5ª ed. São Paulo: Hucitec/Nupaub-USP. 2004. p. 63-98.

FRAXE, T. de J. P.; et al (org.) A agricultura familiar: principal fonte de desenvolvimento socioeconômico e cultural das comunidades da área focal do Projeto Piatam. In: Comunidades ribeirinhas amazônicas: modos de vida e uso dos recursos naturais. Manaus: EDUA, 2007, p. 55-87.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. 2017. In: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pa/Abaetetuba. Acesso em jun. 2018.

Instituto de Desenvolvimento e Assistência Técnica da Amazônia – IDATAM. Autodiagnóstico do Projeto de Assentamento Agroextrativista Nossa Senhora do Livramento. Abaetetuba – PA. Out. 2015.

Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária – INCRA, SR 01, Belém- PA, 2015.

MACHADO, J. R. C. Terras de Abaetetuba. Organização do autor. Belém, 1986.

MINAYO. M.C. (org). Pesquisa social teoria método e criatividade. 28ªed. RJ: Vozes 2009. p. 7- 29.

MOLINA, M. C. Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006. 152 p.

PLANO DE DESENVOLVIMENTO DO ASSENTAMENTO - PDA. Projeto de Assentamento Agroextrativista Nossa Senhora do Livramento. Abaetetuba-Pará-Brasil/2009.

POJO, E. C. Gapuiar de saberes e de processos educativos e identitários na comunidade do rio Baixo Itacuruçá, Abaetetuba-PA. 2017. Tese de Doutorado – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

POJO, E. C.; BAIA, E.; SILVA, J. Uma travessia pelas águas de Abaetetuba: notas de um percurso etnográfico. In: RIBEIRO, J. O. S. et al. (Org.). A pesquisa no Baixo Tocantins: Contribuições Teórico-Metodológicas. 1 ed. Curitiba-PR: Editora CRV. 2013.

POLLAK, M. Memória e Identidade Social. Estudos históricos. Rio de Janeiro, vol. 5 a 10, 1992, p. 200-212.

SANTOS, C. A. dos. Educação do Campo: campo e políticas públicas. Brasília: Incra; MDA, 2008. p. 39-65.

SALGADO, Mayany Soares. Modo de Vida Ribeirinho e Conhecimento Tradicional: uma análise das ações do PAE Nossa Senhora do Livramento na Ilha Tabatinga para fins de desenvolvimento local Abaetetuba-Pá. Belém-Pá. 2014. 118 p.

TOLEDO, V. M.; BARRERA-BASSOLS, N. A etnologia: uma ciência pós-normal que estuda as sabedorias tradicionais. Revista: Desenvolvimento e Meio Ambiente, v.20 (2009).

Entrevistas:

BAIA, N. P. Entrevista a Elza Baia. Abaetetuba, [06/2018]

BAIA, J. L. F. Entrevista a Elza Baia. Abaetetuba, [06/2018]

CORREA, M. L. Entrevista a Elza Baia. Abaetetuba, [05/2018]

FERREIRA, J. M. V. (zéca). Entrevista a Elza Baia. Abaetetuba, [04/2018]

RIBEIRO, J. do L. F. Entrevista a Elza Baia. Abaetetuba, [05/2018]

VASCONCELOS, O. da S. Entrevista a Elza Baia. Abaetetuba, [06/2018]

Published

2020-02-18

How to Cite

Baia, E. M. F. (2020). The fishing of shrimp as an educative practice in the agro-extrative settlement project Our Lady of Deliverance Tabatinga Island – Abaetetuba/Pará. Revista Sociais E Humanas, 32(3). https://doi.org/10.5902/2317175834732