DREAMS OF 68: SEX, MOVIE THEATER AND... REVOLUTION?
DOI:
https://doi.org/10.5902/2317175831852Keywords:
1968, The Dreamers, Cinema-HistoryAbstract
This article approaches the contemporary view of society on the events of the year 1968. To do so, we use Bernardo Bertolucci’s film The Dreamers as a source. In our analysis, we highlight the interlocution of the film element with the context of 1968 – both in France and in its relationship with the United States. In addition, we try to relate the film to the music and the cinematographic production represented in the work analyzed.Downloads
References
BERTOLUCCI, Bernardo. Entrevista com Luis Carlos Merten. Estado de São Paulo. São Paulo, 6/12/2004.
MARCUSE, Herbert. El hombre unidimensional: ensayo sobre la ideologia de la sociedad industrial avanzada. 2ª d. Barcelona: Ariel, 1987.
MENEZES, Paulo. À Meia-luz. Cinema e sexualidade nos anos 70. São Paulo: Ed. 34, 2001.
PONGE, Robert. Maio de 1968: um mês que abalou a França. In: PONGE, Robert (org). 1968: o ano das muitas primaveras. Porto Alegre: Unidade Editorial,1998, p.31-37.
PRUDENZI, Angela; RESEGOTTI, Elisa (orgs). Cinema político italiano – anos 60 e 70. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
RIBEIRO, Luiz Dario Teixeira. Reflexões sobre 68. In: HOLZMANN, Lorena; PADRÓS, Enrique Serra. 1968: contestação e utopia. Porto Alegre: Editora da Universidade (UFRGS), 2003.
RIDENTI, Marcelo. 1968: rebeliões e utopias. In: REIS FILHO, Daniel Aarão; FERREIRA, Jorge; ZENHA, Celeste. O século XX: o tempo das dúvidas – do declínio das utopias às globalizações. Vol.3. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002, p.133-159.
TRUFFAUT, François. O cinema segundo François Truffaut. Textos reunidos por Anne Gillain. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
TULARD, Jean. Dicionário de cinema: os diretores. Porto Alegre: L&PM, 1996.