LANGUAGE AND SOCIETY: BELIEFS AND LINGUISTIC ATTITUDES OF STUDENTS OF HIGH SCHOOL OF A PUBLIC SCHOOL IN THE AMAZON

Authors

  • Manuel Benjamin Liberal Universidade Federal do Oeste do Pará
  • Heliud Luis Maia Moura Universidade Federal do Oeste do Pará https://orcid.org/0000-0003-3259-6614
  • Ronilson dos Santos Bezerra Universidade Federal do Oeste do Pará
  • Rosangela Heloise Silva Monteiro

DOI:

https://doi.org/10.5902/2317175828559

Keywords:

Linguistic variation, Beliefs and linguistic attitudes, Teaching, ALiB

Abstract

The present work aimed to verify the beliefs and linguistic attitudes of high school students (first, second and third year) of the State School Felisbelo Jaguar Sussuarana, in the city of Santarém / Pa. For that, the answers given by the students to the six metalinguistic questions present in the Brazilian Linguistic Atlas Questionnaire (ALiB NATIONAL COMMITTEE, 2001) were analyzed. The corpus consists of data obtained from 60 students / informants between 15 and 19 years of age. It was verified that the majority of the informants recognize the differences of speech between the residents of the city of Santarém and other localities

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manuel Benjamin Liberal, Universidade Federal do Oeste do Pará

Mestre em Letras pela Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA. Secretário Executivo / UFOPA. Professor de Ensino fundamental e Médio da Rede Pública de Ensino - SEDUC/PA

Heliud Luis Maia Moura, Universidade Federal do Oeste do Pará

Doutor em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Professor Adjunto II da Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA.

Ronilson dos Santos Bezerra, Universidade Federal do Oeste do Pará

Bacharel em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Oeste do Pará – UFOPA. Técnico Administrativo em Educação – UFOPA.

Rosangela Heloise Silva Monteiro

Especialização em Psicologia Educacional com Ênfase em Psicopedagogia Preventiva pela Universidade Estadual do Pará – UEPA. Sub Tenente vinculada à Seção de Planejamento, Ensino e Instrução – P - 3. 3º BPM Batalhão Tapajós/Pa

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

ANTUNES, Irandé. Análise de textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

AGUILERA, V. A. Crenças e atitudes lingüísticas: o que dizem os falantes das capitais brasileiras. Estudos Linguísticos (São Paulo), v. 2, p. 105-112, 2008. Disponível em <http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/volumes/37/EL_V37N2_11.pdf>. Acesso em 10 jun. 2016.

ALKMIM, T. M. Sociolinguística: parte I. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. (Org.). Introdução à linguística: domínios e fronteiras. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2007. p.21-48.

BARCELOS, A. M. F. Cognição de professores e alunos: tendências recentes na pesquisa de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. In: BARCELOS, A. M. F., ABRAHÃO, M. H. V. (Orgs.). Crenças e ensino de línguas: Foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas, Ed. Pontes, 2010, p.15-42.

BROCH, Ingrid Kuchenbecker. Ações de promoção da pluralidade linguística em contextos escolares. Tese de doutorado. 265 f. Programa de Pós-Graduação em Letras. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: UFRGS, 2014.

CALVET, Louis-Jean. Sociolinguística: uma introdução crítica. 2ªed. São Paulo: Parábola editorial, 2004.

CARDOSO, S. A.; MOTA, J. A. Projeto atlas linguístico do Brasil: antecedentes e estágio atual. Alfa, São Paulo, v.56, n.3, p.855-870, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/alfa/v56n3/a06v56n3.pdf. Acesso em 10 jun. 2016.

COMITÊ NACIONAL DO PROJETO ALiB (Brasil). Atlas linguístico do Brasil: questionário 2001. Londrina: Ed.UEL, 2001. Disponível em https://alib.ufba.br/sites/alib.ufba.br/files/questionario_alib.pdf. Acesso em 10 jun. 2016.

CYRANKA, Lucia Furtado de Mendonça. Atitudes lingüísticas de alunos de escolas públicas de Juiz de Fora – MG. 2007. 174 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos)_Instituto de Letras, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2007.

LABOV, W. Padrões sociolinguísticos. São Paulo: Parábola, 2008. [AGUILERA, V. de A. Crenças e atitudes linguísticas: o que dizem os falantes das capitais brasileiras. Estudos Linguísticos, São Paulo, v.2, p.105-112, 2008.

LIBERAL, Manuel Benjamin. Práticas de produção textual: análise dos fatores de textualidade evidenciados nas produções textuais de alunos do 3º ano do ensino médio de uma escola pública de Santarém. 2016. 114 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2016.

NEVES, Maria Helena. A Gramática: história, teoria e análise, ensino. São Paulo: Editora Unesp, 2002.

OLIVEIRA, Gilvan M. Brasileiro fala português: Monolinguismo e Preconceito Linguístico. Linguasagem, v. 11, 2009. Disponível em < http://www.letras.ufscar.br/linguasagem/edicao11/artigo12.pdf>. Acesso em 01 Jun. 2016.

PAJARES, M. F. Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of educational research, 62/3, 307-332. 1992. Disponível em: < http://rer.sagepub.com/content/62/3/307>. Acesso em 01 Jun. 2016.

SILVA, Hélen Cristina da; AGUILERA, Vanderci de Andrade. O poder de uma diferença: um estudo sobre crenças e atitudes linguísticas. Alfa, rev. linguíst. (São José Rio Preto), São Paulo, v. 58, n. 3, p. 703-723, 2014. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S198157942014000300703&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 12 jun. 2016.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Na trilha da Gramática: conhecimento linguístico na alfabetização e letramento. São Paulo: Cortez, 2013.

VIEIRA, S. R; BRANDÃO, S. F. (Org). Ensino de Gramática: descrição e uso. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2014.

Published

2018-11-06

How to Cite

Liberal, M. B., Moura, H. L. M., Bezerra, R. dos S., & Monteiro, R. H. S. (2018). LANGUAGE AND SOCIETY: BELIEFS AND LINGUISTIC ATTITUDES OF STUDENTS OF HIGH SCHOOL OF A PUBLIC SCHOOL IN THE AMAZON. Revista Sociais E Humanas, 31(2). https://doi.org/10.5902/2317175828559