CASE STUDY OF A SMALL CLINIC : FINANCE AND MARKETING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2317175820604

Keywords:

Small business, Guerrilla marketing, Financial results

Abstract

The aim of this paper was to analyze management practices used by managers and the owner of a small business (PE) called HC Jundiaí. It constitutes a provider of specialized services in ophthalmology clinic. We conducted an exploratory analysis in depth the operation of the clinic and its management practices. Characterized as a qualitative case study, descriptive and exploratory (YIN, 2001; VERGARA, 2007). They analyzed the functional areas; finance and marketing / marketing as constituent factors of the strategies used. Focused in the areas of marketing and finance which constitute core areas of micro and small enterprises (MSEs). The methodology consisted of structured interviews with managers and owner, plus the completion of a questionnaire containing 50 questions. It also promoted the collection of company data, consultation documents, and observation of the researchers of its operation for nine months. Intuition, the experience and the experience of the owner, were considered relevant in the decision-making process. The theories on management, marketing and finance, explain in part the results and other shares of the company. The context of MPE’s has very specific characteristics, many of the management tools (budget, description of the clientele) are not used, despite the complexity of the organizational environment so requires.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Djair Picchiai, EAESP-FGV and FACCAMP

Professor of EAESP-FGV and holder of the FACCAMP professional master's degree.

References

BARNEY, Jay B. Administração estratégica e vantagem competitiva: conceitos e casos. 3. ed. São Paulo: Pearson Prentice-Hall, 2011.

BERTERO, Carlos O; CALDAS, Miguel P.;WOOD JR,Thomas. Produção Científica em Administração de Empresas: Produção Científica em Administração de Empresas: Provocações, Insinuações e Contribuições para um Debate Local. RAC. Revista de Administração Contemporânea, São Paulo / Brasil, v. 3, n. 1, p.147-178, Jan/Abr, 2001.

BLOCHING, Björn; STOCK, Harald F.; SCHEEL, Jochen. Journal of Medical Market. Vol. 25 Tópico 6, p747-772. Alemanha: 2008.

BLOOM, Nick, REENEM, Jhon Vem. Measuring and Explaining Management Practices Across Firms and countries. Center of Economies Performance – CEP Discussions Paper n° 716, London school, 2006.

BULGACOV, Sergio et. al. Administração Estratégica: teoria e prática. São Paulo: Atlas, 2007.

CHANDLER, D. Jr. Alfred. Strategy and sctruture; chapters in the history of the industrial enterprise. Cambridge, MA: 1962.

DAVENPORT, T.; HARRIS, J. G. Competição analítica; vencendo através de uma nova ciência. Rio de Janeiro: Campus, 2007.

DUTRA, Joel Souza. Competências: conceitos e instrumentos para a gestão de pessoas na empresa moderna. São Paulo: Atlas, 2004.

FAGUNDES, Fábio Mello; GIMENEZ, Fernando Antonio Prado. Ambiente, estratégica e desempenho em micro e pequenas empresas. São Paulo, Encontro XXXIII ANPAD, 19 a 23 de Setembro de 2009.

FERNANDES, Bruno Henrique Rocha. Gestão estratégica de pessoas com foco em competências. Rio de Janeiro: Campus/Elsevier, 2013.

FREEMAN, R. E.; McVEA, J. A stakeholder approach to strategic management. In: HITT, M.; FREEMAN, E.; HARRISON, J. Handbook of strategic management. Oxford: Blackwell Publishing, 2000.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GLASCOFF, D. W. Evaluation of the Consumer Model: Relationship Between Patients’ Expectations, Perceptions, and Satisfaction with Care. Marketing Health Services, v. 22, p. 44. Chicago Spring, 2002.

GONÇALVES, Shirley Rodrigues; SOUZA, Vanessa Cristina; SILVIA, Vanessa Aparecida; SILVA, Welton Ramos Vieira. Investimentos em recursos humanos em dez micro e pequenas empresas de Osasco e região. Revista Científica Hermes 3: p. 14-23, 2010.

KAPLAN, Robert. S; NORTON, David P. A estratégia em Ação: balanced scorecard. Rio de Janeiro: Editora Campus. 2001.

KOTLER, Philip. Princípios de marketing. São Paulo: Prentice Hall, 2000.

LEONE, Nilda Maria de C. P. Guerra. As especificidades das pequenas e médias empresas. Revista de Administração, São Paulo, v.34, n.2, p. 91-94, Abr./Jun. 1999.

LEVINSON, J. C. Marketing de Guerrilha: Táticas e armas para obter grandes lucros com pequenas e medias empresas. 1.ed. São Paulo: Best Seller, 1989.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos da metodologia científica. 4ªed. Ver. Ampl. São Paulo: Atlas, 2001.

MARTINS, Paulo Sérgio; FILHO, Edmundo Escrivão. O meio ambiente no contexto organizacional: uma reflexão sobre a dimensão ambiental em pequenas e médias empresas. VII Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, 2010.

MINTZBERG, H.; QUINN, J. B. O processo da estratégia. 3ª edição. Porto Alegre: Bookman, 2001.

PARASURAMAN, A., ZEITHAML, V.A; BERRY,L. SERVIQUAL: A multiple item scale for mensuring consumers percepcions of service quality. Jounal of Retailing. 1988, p. 35-48.

PICCHIAI, Djair. A Gestão de micro e pequenas empresas na percepção de seus proprietários e gestores: estratégias, estruturas e competências organizacionais. FAPESP. São Paulo 2012.

PICCHIAI, Djair. Estudo de caso de uma pequena clínica oftalmológica na cidade de Jundiaí. Relatório de pesquisa. EAESP – FGV e FACCAMP, Campo Limpo Paulista 2015.

PORTER, M. E. Competitive strategy: techniques for analysing industries and competitors. New York: Free Press, 1980.

PORTER, M. E; TEISBERG, E. O. Repensando a saúde: estratégias para melhorar a qualidade e reduzir os custos. Porto Alegre: Bookman, 2007.

SAMPIERI, Roberto H.; COLLADO, Carlos F.; LUCIO, Pilar B. Metodologia de Pesquisa. 3. Ed, São Paulo: McGraw Hill, 2006.

SEBRAE. Fatores condicionantes e taxa de mortalidade de empresas no Brasil. Disponível em: <http://www.sebrae.com.br/br/mortalidade_empresas/ resumoexecutivo.asp.> Acesso em: 15 fev. 2011. Sebrae, 2008.

SEBRAE_SP. Pesquisa: CausaMortis: o sucesso e o fracasso das empresas nos primeiros cinco anos de vida, 2013. Disponível em: < http://www.sebraesp. com.br/arquivos_site/bibliot eca/EstudosPesquisas/mpes_numeros/book%20de%20pesquisas_mpes%20paulistas_2015_web_v3.pdfwww.sebrae.com.br.> Acesso em: 24/03/2015.

TARN, David D. C. Journal of Medical Marketing. Vol. 8, Tópico 4, p303-310. 2008.

TURRINI, R. N. T. Percepção dos usuários sobre a resolutividade e a satisfação pelos serviços de saúde na região sudoeste da Grande São Paulo. Tese de Doutorado em Saúde Pública. Universidade de São Paulo. São Paulo, 2001.

VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 9 ed. São Paulo: Atlas, 2007.

YIN, R.K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3ª edição. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2018-11-06

How to Cite

Picchiai, D., & Resky, I. U. (2018). CASE STUDY OF A SMALL CLINIC : FINANCE AND MARKETING. Revista Sociais E Humanas, 31(2). https://doi.org/10.5902/2317175820604

Most read articles by the same author(s)