Analysis and improvement of operational processes in cooperatives: a statistical approach

Authors

  • Deise Graziele Dickel UFSM
  • Julio Cezar Mairesse Siluk UFSM

DOI:

https://doi.org/10.5902/2359043218680

Keywords:

Cooperatives, operational processes, descriptive statistics

Abstract

The cooperative business has gained ground in the current economy with a view to providing alliances between cooperative and greater social impact in society. Many farmers have joined in cooperatives in order to further enhance its products outside the market and the formation of processing industries has been very fruitful. These industries transform common raw material producers in a wider range of products, adding value and achieving greater profitability, and develop the region in which it operates. In this sense, the objective is statistically analyze results obtained in the management processes of a cooperative of Rio Grande do Sul, with a view will generate subsidies for the improvement of these processes. Among the most critical problems are found deficiencies in transport processes and storage and issuing invoices, generating large number of returns.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTONIALLI, L. M. Influência da mudança de gestão nas estratégias de uma cooperativa agropecuária. Rev. adm. contemp. vol.4 n.1 Curitiba Jan./Apr. 2000.

BARBETA, P. A.; REIS, M. M.; BORNIA, A. C. Estatística para cursos de engenharia e informática. São Paulo: Atlas, 2004.

BERETTA, S. Unleashing the integrationn potential of ERP system. Business Process Management Journal, v. 8, n. 3, p. 254-277, 2002.

BIJMAN, J.; ILIOPOULOS, C. Farmers’ cooperatives in the EU: policies, strategies and organization. Annals of Public and Cooperative Economics 85: 4 2014, pp. 497–508.

BRUSSELAERS, J.; POPPE, K.; AZCARATE, T. G. Do policy measures impact the position and performance of farmers’ cooperatives in the EU? Annals of Public and Cooperative Economics 85:4 pp. 531–553, 2014.

DAVENPORT, T. H. Process inovation. Boston: Harvard Business School Press, 1993.

GIL, A. C. Gestão de pessoas. São Paulo: Atlas, 2001.

GONÇALVES, J. E. L. Processo, que processo? Revista de administração de empresas, v. 40, n. 4, p. 8-19, Out./Dez. 2000.

JESTON, J.; NELIS, J. Business process management: practical guidelines to successful implementations. Oxford: Elsevier, 2006.

IRITANI, D. R. et al. Análise sobre os conceitos e práticas de gestão por processo: revisão sistemática e bibliometria. Gest. Prod. vol.22 no.1 São Carlos Jan./Mar. 2015.

LARSON, R; FARBER, B. Estatística Aplicada. 4 ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 4ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.

MORI, P. A. Community and cooperation: the evolution of cooperatives towards new models of citizens’ democratic participation in public services provision. Annals of Public and Cooperative Economics. 85:3, pp. 327–352, 2014.

MÜCKENBERGER, E. et al. Gestão de processos aplicada à realização de convênios internacionais bilaterais em uma instituição de ensino superior pública brasileira. Produção, v. 23, n. 3, p. 637-651, jul./set. 2013.

OLIVEIRA, S. B. Qualificando os processos de sua organização. In: VALLE, R.; OLIVEIRA, S. B. (Org.). Análise e modelagem de processos de negócio: foco na notação BPMN (Business Process Modeling Notation). São Paulo: Atlas, 2009.

PÁDUA, S. I. D. Estudo sobre a aplicação do método de avaliação do modelo de processo de negócio do EKD. Produção, v. 22, n. 1, p. 155-172, jan./fev. 2012.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas S. A., 1999.

SILVA, E. M. da; GONÇALVES, V.; MUROLO, A. C. Estatística para cursos de: economia, administração e ciências contábeis. 3. ed. São Paulo: Atlas S. A., 1999.

Published

2016-03-30

How to Cite

Dickel, D. G., & Mairesse Siluk, J. C. (2016). Analysis and improvement of operational processes in cooperatives: a statistical approach. Revista De Gestão E Organizações Cooperativas, 2(4), 35–44. https://doi.org/10.5902/2359043218680