Effects of the Bobah neuroevolutionary concept on the motor skill of children with Spastic Cerebral Palsy: case studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236583469631

Keywords:

Physiotherapy, Cerebral palsy, Neurodevelopmental disorders, Kid

Abstract

Objective: To evaluate the effects of an exercise treatment based on the Bobath Neuroevolutionary Concept on the motor skills of children with Spastic Cerebral Palsy. Methods: Three children diagnosed with Cerebral Palsy participated in the study, two boys aged 4 and 7 years and a girl aged 5 years. To assess the effects of the Bobath Concept on the motor skills of these patients, the GMFM-66 assessment was used, allowing a pre- and post-intervention comparison. Results: At the end of the treatment, it was possible to observe an increase in the score from the pre-intervention assessment to the post-intervention assessment, demonstrating that there was an improvement in the motor skills of the three patients participating in the study. Final Considerations: It was possible to observe that the Bobath Neuroevolutionary Concept approach was effective in the treatment of different forms of Spastic Cerebral Palsy, mainly in the gain and development of motor skills and in the prevention of the installation of abnormal patterns and postures in patients with higher levels of GMFCS.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Julia Taborda Machado, Centro Universitário Unifacear, Paraná, Brasil

Fisioterapeuta, formada no Centro Universitário Unifacear. Mestranda em Ciências da Saúde pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR) e bolsista CNPq. Formação no Conceito Neuroevolutivo Bobath e no Protocolo PediaSuit. Atuação principal em Reabilitação Neurofuncional Infantil e Desenvolvimento Motor. Professora da disciplina de Anatomia e Preceptora de Estágio no Centro Universitário Unifacear.

Mariana Andrade da Silva, Centro Universitário Unifacear, Paraná, Brasil

Graduanda em Fisioterapia.

Marina Furman, Centro Universitário Unifacear, Paraná, Brasil

 Graduanda em Fisioterapia.

Tania Aparecida Barbosa Rzniski, Centro Universitário Unifacear

Graduada em Fisioterapia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, especialista em Educação Especial(Puc-Pr) , deficiência física (UFPR) e Mestrado Profissional em Gestão Ambiental pela Universidade Positivo. Professora Adjunto da Universidade Positivo em Curitiba-Pr(2002-2015) Tem experiência na área de Fisioterapia em Neurofuncional, Pediatria, Materno Infantil,fisioterapia pélvica, educação especial e deficiência física, formação Método Cadeias Musculares/ GDS, Pilates e Reeducação Postural Global (RPG). Professora do curso técnico em Massoterapia da Escola Técnica Positivo(2015). Especialista em Gestão da Aprendizagem -Universidade Positivo. Especialista em Fisioterapia Pélvica internacional-uroginecologia e sexualidade funcional. Atualmente docente do curso de Fisioterapia do Centro Universitário Unifacear.

References

Da Silva LM, Monteiro ES, De Paiva SC, Torres MV, De Carvalho MEIM. Efeitos do equoterapia na função motora grossa de pacientes com encefalopatia crônica não progressiva. 2015;23(1):16-22.

Dias CP, Goulart NBA, Freire B, Becker J, Vaz MA. A paralisia cerebral em pediatria. Pediatria Moderna. 2015;51(6):224-229.

Catelli AM, Gattino LAF, Da Campo LA, Corrêa PS, Cechetti F. Cicloergômetro na melhora da função motora grossa de crianças com paralisia cerebral: uma revisão sistemática com meta-análise. Fisioterapia e Pesquisa. 2019;26(1):101-109.

Bernarl GP, Amarante DLC, Faiad T. Método Neuroevolutivo Bobath no tratamento da diplegia espástica: uma revisão bibliográfica. Revista InterCiência-IMES Catanduva. 2019;1(3):39-43.

Cesa CC, Alves ME, De Meireles LCF, Fante F, Manacero AS. Avaliação da capacidade funcional de crianças com paralisia cerebral. Revista CEFAC. 2014;16(4):1266-1272.

De Barros RS, De Souza KM, Paiva GS, Da Silva, DC, Mello CMS, Salemi MM, Gomes MSA. Principais instrumentos para avaliação do desenvolvimento neuropsicomotor em crianças no Brasil. Brazilian Journal of Development. 2020;6(8):60393-60406.

Piavezani JC, Maitschuk MM, Oliva FS, Brandalize D, Brandalize M. Método Pediasuit melhora a função motora grossa de criança com paralisia cerebral atáxica. ConScientiae Saúde. 2017;16(1):131-138.

Rézio GS, Cunha JOV, Formiga CKMR. Estudo da independência funcional, motricidade e inserção escolar de crianças com paralisia cerebral. Revista Brasileira de Educação Especial. 2021;18(4):601-614.

Firmino RCB, De Lima AKP, Almeida MRS, Uchôa SMM. Influência do Conceito Bobath na função muscular da paralisia cerebral quadriplégica espástica. Revista Neurociências. 2015;23(4):595-602.

Gomes CO, Golin MO. Tratamento fisioterapêutico na paralisia cerebral tetraparesia espástica, segundo Conceito Bobath.

Hartcopff PP, Camargo C. Diplegia espástica: abordagem neuroevolutiva centrada na mobilidade pélvica – relato de caso. Revista Pleiade. 2018;12(23):101-112.

Tekin F, Kavlak E, Cavlak U, Altug F. Eficácia do tratamento neurodesenvolvimental (conceito Bobath) no controle postural e equilíbrio em crianças com paralisia cerebral. Journal of Back and Musculoskeletal Rehabilitation. 2018;31:397-403.

Published

2025-07-23

How to Cite

Machado, A. J. T., Silva, M. A. da, Furman, M., & Barbosa Rzniski, T. A. (2025). Effects of the Bobah neuroevolutionary concept on the motor skill of children with Spastic Cerebral Palsy: case studies. Saúde (Santa Maria), 51, e69631. https://doi.org/10.5902/2236583469631