Therapeutic toy: perception in nursing team perspective of social phenomenology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236583435112

Keywords:

Pediatric nursing, Toy, Hospitalization, Nursing care.c

Abstract

Apprehend the perception of the nursing staff about the use of therapeutic play in a pediatric unit from the perspective of social phenomenology. A qualitative study conducted in a pediatric unit of public teaching hospital, Paraná, from June to September 2014. We used the theoretical framework and analysis of social phenomenology, which allows the understanding of the phenomenon through the actions of the subject and their daily lives. Participated in 25 nursing team members divided into four social groups: nurses, residents nurses, physicians teaching nurses and technicians/nursing assistants. Three categories are emerged: Therapeutic Play: concepts built and experienced; Therapeutic Play: Make and react team for child care; Implementation of the Therapeutic Play: interests, desires and ideologies. The groups show that the systematic implementation of the therapeutic toy is surrounded by barriers between concept and experience that need to be overcome, it does not justify the deprivation of the child.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michelle Schmidt Rainato, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR

Enfermeira especialista em Enfermagem em Saúde da Criança, modalidade residência, Departamento de Enfermagem, Centro de Ciências da Saúde, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil.

Ester Leonardo Rocha, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR


Enfermeira especialista em Enfermagem em Saúde da Criança, modalidade residência, Departamento de Enfermagem, Centro de Ciências da Saúde, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil.

Rosângela Aparecida Pimenta Ferrari, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR


Doutora em Ciências, Professora Associada do Departamento de Enfermagem, Centro de Ciências da Saúde, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná, Brasil.

References

Baldan JM, Santos CP, Matos APK, Wernet M. Adoção do brincar/brinquedo na prática assistencial à criança hospitalizada: trajetória de enfermeiros. Cienc Cuid Saude. 2014; 13(2):228-235.

Maia EBS, Ribeiro CA, Borba RIH. Brinquedo terapêutico: benefícios vivenciados por enfermeiras na pratica assistencial a criança e a família. Rev Gaúcha Enferm. 2008; 29(1): 39-46.

Conceição CM, Ribeiro CA, Borba RIH, Ohara CVS, Andrade PR. Brinquedo terapêutico no preparo da criança para punção venosa ambulatorial: percepção dos pais e acompanhantes. Esc Anna Nery. 2011; 15 (2):346-53.

Souza LPS, Silva CC, Brito JCA, Santos APO, Fonseca ADG, Lopes JR, et al. O Brinquedo Terapêutico e o lúdico na visão da equipe de enfermagem. J Health Sci Inst. 2012; 30(4):354-8.

Jansen MF, Santos RM, Favero L. Benefícios da utilização do brinquedo durante o cuidado de enfermagem prestado à criança hospitalizada. Rev Gaúcha Enferm. 2010; 31(2):247-53.

Conselho Regional de Enfermagem de São Paulo (COREN). Resolução Cofen nº 295/2004. Coren-SP. 2004; 54.

Maia EBS, Ribeiro CA, Borba RIH. Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança. Rev Esc Enferm USP. 2011; 45(4):839-46.

Caldeira S. O cuidado de saúde no contexto relacional enfermeiro e mulher idosa: olhar dos sujeitos envolvidos [Dissertação]. São Paulo: Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo. 2012.

Rossi CS, Rodrigues BMRD. Típico da ação do profissional de enfermagem quanto ao cuidado familial da criança hospitalizada. Acta Paul Enferm. 2010; 23(5):640-5.

Jesus MCP, Capalbo C, Merighi MAB, Oliveira DM, Tocantins FR, Rodrigues BMRD, Ciuffo LL. A fenomenologia social de Alfred Schutz sua contribuição para a enfermagem. Rev Esc Enferm USP. 2013; 47(3):736-4.

Malaquias TSM, Baena JÁ, Campos APS, Moreira SRK, Baldissera VDA, Higarashi IH. O uso do brinquedo durante a hospitalização infantil: saberes e práticas da equipe de enfermagem. Cienc Cuid Saude. 2014; 13(1):97-103.

Souza GKO, Martins MMB. A brinquedoteca hospitalar e a recreação de crianças internadas: uma revisão bibliográfica. Rev Saúde e Pesquisa 2013; 6(1): 123-30.

Francischinelli AGB, Almeida FA, Fernandes DMS. O uso rotineiro do brinquedo terapêutico na assistência a crianças hospitalizadas: percepção dos enfermeiros. Acta Paul Enferm. 2012; 25(1):18-23.

Gessner R, Gruchouskei F, Barrichelo J, Barros CB, Freire MHS. Protocolo de desinfecção de brinquedos em unidades de internação pediátrica: vivência acadêmica de enfermagem. Cienc Cuid Saude. 2013; 12(1):184-8.

Simões Junior JS, Costa RMA. A construção do brinquedo terapêutico: subsídios para o cuidar em enfermagem pediátrica. Rev pesq cuid fundam. 2010; 2(Supl.):728-31.

Chadi PF, Garcia ACB, Carvalho GC, Prata RAP, Corrêa I. Avaliação dos procedimentos de higienização dos brinquedos infantis e das brinquedotecas nacionais. Rev Universidade Vale do Rio Verde. 2014; 12(2): 296-305.

Boretti VS, Corrêa RN, Santos SSF, Leão, MVP, Silva CRG. Perfil de sensibilidade de Staphylococcus spp. e Streptococcus spp. isolados de brinquedos. Rev Paul Pediatr. 2014; 32(3):151-6.

Soares VA, Silva LF, Cursino EG, Goes FGB. O uso do brincar pela equipe de enfermagem no cuidado paliativo de crianças com câncer. Rev Gaúcha Enferm. 2014; 35(3):111-6.

Souza A, Favero L. Uso do brinquedo terapêutico no cuidado de enfermagem à criança com leucemia hospitalizada. Rev Cogitare Enferm. 2012; 17(4):669-75.

Souza AL, Rodrigues MOC, Carnaúba FP, Barbosa LR. A utilização da terapia do humor no ambiente hospitalar: revisão integrativa. Rev Saúde (Santa Maria). 2013; 39(2):1-8.

Published

2020-07-06

How to Cite

Rainato, M. S., Rocha, E. L., & Ferrari, R. A. P. (2020). Therapeutic toy: perception in nursing team perspective of social phenomenology. Saúde (Santa Maria), 46(2). https://doi.org/10.5902/2236583435112