Evaluation of food advertisements with functional allegations available on brazilian sites

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236583431901

Keywords:

Functional foods, ANVISA, advertising, sites

Abstract

Functional food is a recently overexploited term used to increase the attention of onsumers, mainly from e-commerce users. Some websites can use this term to sale products that not fill required characters required for National Agency of Sannitary Vigillance of Brazil (ANVISA). This research aimed to evaluate advertisements from websites and the compliance with brazilian legislation according required terms by ANVISA. Data from 117 advertisements of 64 websites were evaluated in the period of march to june of 2017. Only 24% had all requirements estabilished by ANVISA, 76% presented one or more non- conformities, in 80,4% there were not any obligatory warnings about especific characters and 49,7% did not have nutritional table. Because low rates of compliance of these websites with national legislation, monitoring these websites is a way to assure safety for consumers.

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Author Biographies

Francisco Lopes da Silva Filho, Universidade Federal do Piauí, Teresina, PI

graduando em bacharelado em farmácia departamento de farmácia - UFPI

 

Tainara Melo Lira, universidade federal do piauí

graduando em bacharelado em farmácia

departamento de farmácia - UFPI

Lara Polyana Silva Ramos, Universidade Federal do Piauí, Teresina, PI

graduando em bacharelado em farmácia departamento de farmácia - UFPI

Nicolle Luz Martins Rocha, Universidade Federal do Piauí, Teresina, PI

graduando em bacharelado em farmácia departamento de farmácia - UFPI

Jôslanne dos Santos Soares, Universidade Federal do Piauí, Teresina, PI

graduando em bacharelado em farmácia departamento de farmácia - UFPI

Mateus Flóro da Silva Costa, Universidade Federal do Piauí, Teresina, PI

graduando em bacharelado em farmácia departamento de farmácia - UFPI

Alessandra Braga Ribeiro, Docente do Curso de Farmácia e da Pós-Graduação em Ciência de Materiais da Universidade Federal do Piauí

Fornada em Farmácia Industrial 2003, pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, PR, Brasil.

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Published

2018-08-25

How to Cite

Silva Filho, F. L. da, Lira, T. M., Ramos, L. P. S., Rocha, N. L. M., Soares, J. dos S., Costa, M. F. da S., & Ribeiro, A. B. (2018). Evaluation of food advertisements with functional allegations available on brazilian sites. Saúde (Santa Maria), 44(2). https://doi.org/10.5902/2236583431901