Between painting and poetry: expressions of affective (dis)connection through transversalities of paint and words

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734891081

Keywords:

Transversalities between painting and poetry, Expressiveness, (Dis)connection, Affectivity, Narratives

Abstract

This research in visual poetics explores the transversalities between painting and poetry, about their combined potential to express emotions, affectivity, and the connection or disconnection in the face of the fluidity of contemporary interpersonal relationships. Through a practical-theoretical approach, it investigates the dialogues of pigment in communion with writing and its expressive potential, based on the process of personal artistic production. It constructs narratives and externalizes feelings that have permeated pain, bitterness, and the process of ‘healing these wounds’. Artists and poets such as Vincent Van Gogh, Iberê Camargo, Edward Hopper, Daniel Scherrer, Anatol Knotek, Lars Stenchly, Igor Pires, Felipe Rocha, among others, serve as references. Additionally, theorists who support the investigation include Marco Giannotti, Sandra Rey, Valdevino Soares de Oliveira, Nara Amélia Melo da Silva, Lygia Saboia, Ricardo Basbaum, Zygmunt Bauman, Jacques Rancière, and Rosane Preciosa Sequeira, many of them artists and teachers. The conceived works aim to create an empathetic potential in the viewer towards their narratives, allowing them to potentially associate these narratives with experiences common to human beings, thereby confronting and shedding the social armor often imposed by ‘civility’. This is achieved through the emotional (dis)connection, given the infinite possible interpretations, depending on the perspective of each viewer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karine Perez, Federal University of Santa Maria

Professora adjunta de pintura no Departamento de Artes Visuais, UFSM, atuando nos Cursos de Graduação em Artes Visuais - Licenciatura Plena e Bacharelado. Professora permanente no PPGART/UFSM - Programa de Pós-graduação em Artes Visuais (Mestrado e Doutorado). Doutora em Artes Visuais (Poéticas Visuais) pelo PPGAV/UFRGS (bolsista CAPES de set/2014 a ago/2015) com período sanduíche na Universitat Politècnica de València (Espanha), pelo Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE), fomentado pela CAPES. Mestre em Artes Visuais pelo PPGART/UFSM (bolsista CAPES 2008-2010). Graduada em Desenho e Plástica - Bacharelado em Pintura (2005) e Desenho e Plástica - Licenciatura Plena (2007) pela UFSM. Fez intercâmbio na Escuela Nacional de Bellas Artes, IENBA - UDELAR (Montevidéu - UY), mediante Programa ESCALA Estudantil da AUGM (2004). Lidera o GPICTO - Grupo de Pesquisa Processos Pictóricos/CNPQ na UFSM. Participa do Grupo de Pesquisa Processos Híbridos na Arte Contemporânea/CNPQ, na UFRGS. Associada na Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas - ANPAP, Comitê Poéticas Artísticas - CPA. Artista Visual, pesquisa em Poéticas Visuais, trabalhando pintura, fotografia e tratamento digital. Investiga os seguintes temas: arte contemporânea, processos pictóricos, micronarrativas, microterritórios, retrato/autorretrato, identidade, subjetividade, memória, corpo e casa. 

Rafael Monteiro, Federal University of Santa Maria

Graduado em Artes Visuais - Licenciatura Plena em Desenho e Plástica, pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), tendo por principais áreas de atuação a Docência em Arte e a Pesquisa em Poéticas Visuais, com ênfase em Pintura, Gravura e Literatura. Participa do GPICTO - Grupo de Pesquisa Processos Pictóricos (CNPQ/UFSM). Pesquisador em Processos Experimentais em Pintura, Transversalidades entre a Escrita Poética e a Pintura Contemporânea, Processo Criativo e Epistemologia no Ensino das Artes.

References

ARQUIVO DO ARTISTA. Coletânea de registros visuais elaborados por Rafael Monteiro para subsidiar pesquisa de Trabalho de Conclusão de Curso. 2024. Arquivo particular. Santa Maria, RS.

BASBAUM, R. Além da pureza visual. Porto Alegre: Zouk, 2007. ISBN

-85-88840-62-1.

BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1ª edição 2001. ISBN-10: 8571105987 ISBN-13: ‎ 978-8571105980.

BAUMAN, Z. Tempos Líquidos. Traduzido por Carlos Alberto Medeiros. São Paulo: Editora Schwarcz - Companhia das Letras, 2007. ISBN 8537810606, 9788537810606.

CAMARGO, I. In: MASSI, Augusto (org.). Gaveta dos guardados. São Paulo: Editora da Universdade de São Paulo, 1998. ISBN: 85-314-0383-9.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. 2.ed. São Paulo: Ed.34, 1995a. 1 v.

GOGH, V. W. v. [1853 – 1890]. In: Cartas à Théo: nova edição ampliada, anotada e ilustrada. Porto Alegre: Editora L&PM, 1ª ed. 2015. ISBN 8525431981.

GIANNOTTI, M. Breve história da pintura contemporânea. São Paulo: Claridade, 2009.

GUATTARI, F. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34, 1992.

MARTINS, J. A evolução do jornalismo. 2021. Disponível em:<https://www.idp.edu.br/blog/ecom/a-evolucao-do-jornalismo/#:~:text=Acta%20Diurna,escândalos%20envolvendo%20aliados%20do%20Imperador>. Acesso em: 13 fev. 2025.

MONTEIRO, R. Aceitação 01. Técnica mista sobre papel, 66 cm x 96 cm. 2024. Acervo do artista. Santa Maria, RS.

MONTEIRO, R. Aceitação 08. Guache sobre papel, 48cm x 65cm. 2024. Acervo do artista. Santa Maria, RS.

MONTEIRO, R. O Manuscrito. Técnica mista sobre papel, 66 cm x 96 cm, 2024. Acervo do artista. Santa Maria, RS.

OLIVEIRA, V. S. de. Poesia e pintura: Um diálogo em três dimensões. - 1ª edição - São Paulo, 2019.

RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. – São Paulo: editora WMF Martins Fontes, 2012. ISBN: 978-85-7827-559-4.

SABOIA, L. Gravura – História, Técnicas e Relações com a Impressão de Papel Moeda, 2003. Disponível em: <https://www.bcb.gov.br/htms/seminarios/museu2003/gravuras.pdf>. Acesso em: 13 fev. 2025.

SEQUEIRA, R. P. Rumores secretos da subjetividade. Porto Alegre: Editora Sulina, UFRGS; 1ª edição, 2010. ISBN-10: 8520505457 ISBN-13: 978-8520505458

SILVA, N. A. M da. Sobre um céu feito de abismo: narrativas em poéticas visuais. Dissertação – Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, 2009.

Gogh, V. v. Raízes e troncos de árvores, 1890. Disponível em: < https://www.bol.uol.com.br/entretenimento/2020/07/28/raizes-de-arvore-ultimo-quadro-de-van-gogh-revela-seu-segredo.htm>. Acesso em: 10 dez. 2024.

Camargo, I. Paisagem, 1941. Disponível em: < https://iberecamargo.org.br/obra/p036/>. Acesso em: 10 dez. 2024.

HOPPER, E. Nighthawks, 1942. Disponível em: < https://www.artic.edu/artworks/111628/nighthawks>. Acesso em: 10 dez. 2024.

SCHERRER, D. Não podemos fugir da arte porque ela é a própria fuga? 2024. Artista: Disponível em: <https://www.instagram.com/p/DByqKI3uxfy/?img_index=1>. Acesso em: 18 nov. 2024.

KNOTEK, A. THE LOST TIME, 2024. Disponível em: <https://www.instagram.com/anatolknotek/>. Acesso em: 10 dez. 2024.

STENCHLY, L. Sem título. 2024.Disponível em:

<https://www.instagram.com/p/C2os6j9r95a/?img_index=2>. Acesso em: 18 nov. 2024.

Published

2025-07-01

How to Cite

Perez, K., & Monteiro, R. (2025). Between painting and poetry: expressions of affective (dis)connection through transversalities of paint and words. Revista Digital Do LAV, 18(1), e9/1–20. https://doi.org/10.5902/1983734891081