Admiring humans and their ‘imaginalizer machines’: artifices to overcome the image/text dichotomy
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734888690Keywords:
Imaginative processes, Text and image, Media and Image, Artifice and image, Media cultureAbstract
From analog machines and other artifices to the use of digital tools and ayahuasca, we revisited the classic discussion that proposes hierarchies between image and text or between ‘showing or telling’. Through the report of a workshop teached in 2023 for the Research Group on Media, Literature and other Arts, at the Federal University of Uberlandia, Minas Gerais State, Brazil, we also reconsidered the theoretical precepts that historically dichotomize the visual and verbal languages. The participants and I discuss the Deleuzian catastrophes generated by admiring humans and their ‘imaginalizer machines’. Together, we reflect on different languages and media, and on the possibilities for overcoming the dichotomies present in the contemporary and technodiverse discursive fabric, whose ruptures and seams seem to propose other ways of thinking and expressing the experience of being in the world
Downloads
References
ª. BIENAL DE SÃO PAULO. Kidlat Tahimik. Audioguia. Disponível em: <https://35.bienal.org.br/audioguias/kidlat-tahimik/>Acesso em: 24 de julho de 2024.
ANADOL, Refik. Quantum memories. Vídeodocumentário. In: NVG (National Gallery of Victoria) Triennal. Canal YouTube, 19 de abril de 2021. Disponível em: <https://youtu.be/oFsjVtmnbS0?si=TivU_bh_5WCA29p6> Acesso em: 21 de julho de 2024.
ANADOL, Refik. Unsupervised — Machine Allucinations. Website do artista. Disponível em: <https://refikanadol.com/works/unsupervised/> Acesso em: 25 de julho de 2024.
BARROS, Manoel de. Livro sobre nada. Rio de Janeiro: Record, 1996.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época da reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: Zouk, 2012.
BOOTH, Wayne C. The rethoric of fiction. Chicago: University of Chicago Press, 1983.
COECKELBERG, Mark. Ética na inteligência artificial. Rio de Janeiro: Ubu, 2023.
DAVIS, Ben. There has to be a better way to argue about the climate-activist attacks on art. In: Artnet News. 21 de novembro de 2022. Disponível em: <https://news.artnet.com/opinion/climate-activist-art-attacks-2210993> Acesso em 24 de julho de 2024.
DAWES, Brendan. Cinema redux, 2004. Disponível em: <https://brendandawes.com/projects/cinemaredux> Acesso em 25 de julho de 2024.
DELEUZE, Gilles. Cinema 2 — A imagem-tempo. São Paulo: 34, 2018.
DELEUZE, Gilles. Pintura — el concepto de diagrama. Buenos Aires: Cactus, 2007.
DERRIDA, Jacques. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 2008.
HARAWAY, Donna. Ficar com o problema: fazer parentes no Chthuluceno. São Paulo: N-1, 2023.
HUI, Yuk. Tecnodiversidade. São Paulo: Ubu, 2020.
JAMES, Charlie Hamilton. Incêndio na Amazônia brasileira. Imagem fotográfica. In: EVANS, Kate. Antigos fazendeiros queimavam a Amazônia, mas os incêndios de hoje são muito diferentes. National Geographic. Website, 6 de setembro de 2019. Disponível em: <https://www.nationalgeographicbrasil.com/meio-ambiente/2019/09/fazendeiros-amazonia-incendios-floresta-amazonica-queimadas-paleoecologia> Acesso em 24 de julho de 2024.
JOSÉ, M. A.; PIQUEIRA, J. R. C.; LOPES, R. D. Introdução à programação quântica. In: Revista Brasileira de Ensino da Física, v. 35, n.1. 1306. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2023, p. 9. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1806-11172013000100006> Acesso em: 18 de agosto de 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172013000100006
LICHTENSTEIN, Jacqueline. A pintura: textos essenciais, vols. 1-14. São Paulo: 34, 2004-2014.
MAHKU. Descrição e áudio descrição. In: 35ª. Bienal de São Paulo. Disponível em: <https://35.bienal.org.br/audioguias/mahku/> Acesso em: 25 de julho de 2024.
MAHKU. Mirações. Vídeo (short) de divulgação. In: MASP — Museu de Arte de São Paulo. Canal do You Tube, s/d. Disponível em: <https://youtube.com/shorts/TLx2KquCaVg?si=FVipbF8SMCJ5Fr9y> Acesso em: 25 de julho de 2024.
MANOVICH, Lev. Cultural Analytics. Massachusetts: MIT, 2020. Disponível em: <http://manovich.net/index.php/projects/cultural-analytics> Acesso em 25 de julho de 2024. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/11214.001.0001
MASTROBERTI, Paula. O que vemos e como olhamos aquilo que nos olha: imaginário e imaginalização na contemporaneidade. In: Revista Gearte, v.10. Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre (RS), 11 de novembro de 2023. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/129486 DOI: https://doi.org/10.22456/2357-9854.129486
NAKOADA. Video-entrevista com o coletivo Mahku. In: MAM RIO. Canal You Tube, 9 de agosto de 2022. Disponível em: <https://youtu.be/_vhFSkN01FY?si=GLArN6nGZJJu1sBS> Acesso em: 24 de julho de 2024.
PEIRCE, Charles S. The essential Peirce: selected philosophical writings, vols 1-2. Indianapolis: Indiana University, 1992-1998:
POSAVEC, Stephanie. Writing without words. Website do projeto. Disponível em: <https://www.stefanieposavec.com/writing-without-words> Acesso em: em 24 de julho de 2024.
VARELA, F.; ROSCH, E.; THOMPSON, E. Mente corpórea: ciência cognitiva e experiência humana. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.
WIKIPEDIA. Rouen Cathedral (Monet series). Verbete. Disponível em: <https://en.wikipedia.org/wiki/Rouen_Cathedral_(Monet_series)> Acesso em: 25 de julho de 2024.
ZUCCARO, Frederico. Ideia dos pintores, escultores e arquitetos. In: LICHTENSTEIN, Jacqueline (Org). A pintura — textos essenciais, vol 3. São Paulo: 34, 2004, pp 40-54.

