“Why do theater in school?”: perspectives on theater education in formal education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734888041Keywords:
Theater education, Theater in education, Theater pedagogy, Theater for adolescents, Theater in formal educationAbstract
This article seeks to understand the development of theatrical practices in regular basic education schools through a survey of major Brazilian academic productions at the master's and doctoral levels. Utilizing the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) as the primary data source, the research covered productions from 2018 to 2023, using the descriptor "Teaching Theater to Adolescents." Sixty-three works were found, of which thirty-three met the criterion of including theater as a process of artistic and pedagogical development with adolescents. Focusing on the artistic-pedagogical practice of theater in the school environment, the analysis was limited to works developed within the context of formal education, resulting in thirteen relevant productions. This survey provides a comprehensive overview of theatrical approaches and practices in schools, highlighting their aesthetic and pedagogical potential in the development of adolescentes.
Downloads
References
ALENCASTRO, Lidiane Cristina da Silva. Enfrentamento do bullying na escola: o Teatro do Oprimido como estratégia de intervenção. 2018, 103 f. Tese (Doutorado em Ciências) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
ANDRADE, Ezequias Soares de. Partitura Dramática: uma proposta metodológica para o ensino de teatro em ambiente escolar. 2020, 68 f. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade de Brasília, Brasília, 2020.
BECKER, Daniel. O que é adolescência. Cidade: São Paulo: Ed. Brasiliense, 1999.
BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
BRASIL. Lei nº 12.852/2013, de agosto de 2013. O Estatuto da Juventude. Brasília: DF, agosto de 2013.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Brasília, DF, 1996.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA) e dá outras providências. Versão atualizada. Brasília, 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 8 maio 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN). Brasília, DF, 1997.
CAVALCANTI, Daniela Josper. O uso do método alba emoting aplicado aos jogos teatrais de Viola Spolin no ensino médio. 2023, 160 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) – Universidade de Brasília, Brasília, 2023.
CHAIMSOHN, Joyce Sangolete. Encenando gênero em espaço de confiança: experiências pedagógicas e teatrais com adolescentes. 2018, 238 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.
CRUZ, Getulio Souza. Trajetória e significado de um grupo teatral no âmbito escolar: o espetáculo Seca do Grupo Cutucart. 2018, 97 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) – Universidade de Brasília, Brasília, 2018.
DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do espectador. São Paulo: Hucitec Editora, 2003.
DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do teatro: provocações e dialogismo. São Paulo: Hucitec Editora, 2017.
DEWEY, John. Arte como experiência. Tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
FISCHER, Ernest. A necessidade da arte. Tradução Anna Bostock. Rio de Janeiro: Editora Guanabara,1987.
FRAGA, Juliana. O teatro com adolescentes como possibilidade pedagógica de letramento histórico para o enfrentamento de negacionismos e neofascismo. 2022, 196 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GOMES, Adriana Paes Leme Paiva. Onde está o herói?: processo de criação corporal com adolescentes no contexto educacional contemporâneo. 2020, 259 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020.
HANSTED, Talitha Cardoso. "Eu seguro minha mão na sua": teatro na educação e construção da identidade. 2020, 239 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020.
HOLANDA, Bianca Rodrigues. (PER) CURSOS DE OLHARES DE SI: entre o Teatro do Oprimido e a Mímese Corpórea no processo de Ensino-Aprendizagem. 2018, 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. São Paulo, Perspectiva, 1999.
JAPIASSU, Ricardo. Metodologia do ensino de teatro. Campinas: Papirus, 2001.
KOUDELA, Ingrid Dormian. Jogos teatrais. São Paulo: Perspectiva, 1992.
KOUDELA, Ingrid Dormian. Pedagogia do teatro. In: GUINSBURG, J.; FARIA, João Roberto; LIMA, Mariângela Alves de (orgs.). Dicionário do teatro brasileiro. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2009. p. 266.
NASCIMENTO, Tatiana Trindade Gomes. Adolescentes espectadores: um olhar teatral sobre o aluno do ensino médio. 2018, 91 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) – Universidade de Brasília, Brasília, 2018.
PAIS, José Machado. A Construção Sociológica da Juventude - alguns contributos. Análise Social. XXV, 1990. p. 139-165.
PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Entre o Mediterrâneo e o Atlântico: uma aventura real. São Paulo: Perspectiva, 2006.
ROCHA, Kauê Antonio da Silva. Teatro, jogo e adolescência: um encontro das potencialidades do jogo quando presente na escola. 2022, 177 f. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.
RODRIGUES, Lisinei Fatima Dieguez. A construção da experiência teatral na educação básica pela exploração de dispositivos tecnológicos. 2020, 195 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.
SANTOS, Vera Lucia Bertoni dos; VELOSO, Verônica. In: ALMEIDA JUNIOR, José Simões; KOUDELA, Ingrid (Coords.). Léxico de pedagogia do teatro. São Paulo: Perspectiva; SP Escola de Teatro, 2015.
SOUZA, Lorena Oliveira de. Teatro Improvisacional na escola: espaço de escuta do adolescente. 2022, 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Linguagem e Psicologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.
SPOLIN, Viola. Improvisação para teatro. São Paulo: Perspectiva, 2010.
SPOSITO, M. P. O Estado da Arte sobre juventude: uma introdução. In O Estado da Arte sobre juventude na pós-graduação brasileira: educação, ciências sociais e serviço social (1999-2006) (p. 11-15). Belo Horizonte: Argvmentvm, 2009.