Body, City and Image: thinking about educational practices in the field of arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734883901

Keywords:

Body, City, Image, Dance, Education

Abstract

This article presents reflections of a pedagogical-affective experience carried out during my doctoral research, between the years 2018 and 2022. From the articulation between the concepts of memory, image, body and city, a qualitative investigation was held with students of a Dance Degree course at the Federal Institute of Goiás, which finds in the (auto)biographical narrative approach bases for its development. Anchored in the principles of visual culture education, I weave a writing that establishes dialogic relationships with imagens and dance aesthetic-affective knowledge, body’s subjectivities and its potentials in teaching spaces. I discuss ways in which the body can be affected by city images, seeking to understand how these crossings impact the formation of individuals and generate learning through movement and performance, intensifying self-perceptions and pedagogical appropriations of spaces inside and outside schools. The results of the study reveal a construction of sensitive knowledge for the individuals themselves, from their body movement in connection with memories and aspects/episodes of their life stories. They demonstrate yet, the possibility of the use of images with cities through dance and performance, projecting potentialities of use an appropriation of public spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Simon Gonçalves Araújo, Federal University of Amapá

Doutor em Arte e Cultura Visual pelo Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual da Universidade Federal de Goiás. Professor Substituto na Universidade Federal do Amapá.

References

ARCOVERDE, Silmara Lídia Moraes. A importância do teatro na formação da criança. In: Anais do VIII Congresso Nacional de Educação da PUCPR–EDUCERE, Curitiba–Paraná/PR. 2008.

BERTÉ, Odailso. Corpo e experiência no processo criativo de Frida Kahlo: conexões entre dança e cultura visual. Revista Digital do LAV , v. 9, p. 60-85, 2016.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: Revista Brasileira de Educação, ANPED, São Paulo, n.19, p. 20-28, jan/abr. 2002.

BOSI, E. Memória e Sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

BRITTO, Fabiana Dultra. A ideia de Corpografia Urbana como pista de análise. Redobra, Salvador, EDUFBA, n° 12, ano 4, 2013.

FERREIRA, Viviane Karine Gomes. De Daqui Prali para Daquiprali: uma leitura corpomídia dos fluxos de comunicação corpo-cidade. 2013, 158f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo: São Paulo, 2013.

GIL, José. Movimento total: o corpo e a dança. São Paulo: Iluminuras, 2004.

GHIRALDELLI JR., Paulo. O corpo: filosofia e educação. São Paulo: Ática, 2007.

HARVEY, David. Cidades rebeldes: do direito à cidade à revolução urbana. São Paulo: Martins Fontes - selo Martins, 2014.

HERNÁDEZ, Fernando. Minha trajetória pela perspectiva narrativa da pesquisa em educação. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene; SOUZA, Elizeu C. de. (Org.). Pesquisa Narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2017. p. 49-74.

HISSA, Cassio. E. Viana.; NOGUEIRA, Maria. Luísa. Magalhães. Cidade-corpo. Rev. UFMG, Belo Horizonte, v. 20, n.1, p.54-77, jan/jun. 2013.

JACQUES, Paola Berenstein. Errâncias urbanas: a arte de andar pela cidade. Revista Arqtexto, v.7. Rio Grande do Sul: UFRGS, 2005. Disponível em: <https://www.ufrgs.br/propar/publicacoes/ARQtextos/PDFs_ revista_7/7_Paola%20Berenstein%20Jacques.pdf>. Acesso em: 19 maio 2021.

MARTINS, Alice Fátima. Da educação artística à educação para a cultura visual: revendo percursos, refazendo pontos, puxando alguns fios dessa meada. In: Raimundo Martins; Irene Tourinho. (Org.). Educação da cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. 1ed.Santa Maria: Editora UFSM, 2009, v. 1, p. 101-117.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O primado da percepção e suas consequências filosóficas. Campinas: Papirus, 1990.

NASCIMENTO, Erinaldo. A. Singularidades da educação da cultura visual nos deslocamentos das imagens e das interpretações. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Orgs.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora da UFSM, 2011, p. 209-226.

NASCIMENTO, Silvana de Souza. A cidade no corpo: diálogos entre corpografia e etnografia. Ponto Urbe, São Paulo, n. 19, p. [10], 2016. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.4000/pontourbe.3316 >. Acesso em: 20 abr. 2021.

OLIVEIRA, Wolney Fernandes de. Saberes-fazeres cartografados pelas memórias do meu avô. 2016, 189f., Tese de Doutorado em Arte e Cultura Visual. Universidade Federal de Goiás: Goiânia, 2016.

OLIVIER, Giovanina Gomes de Freitas. Um olhar sobre o esquema corporal, a imagem corporal, a consciência corporal e a corporeidade. 1995, 100f. Dissertação (Mestrado em Educação Motora). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.

PILON, Raquel Guedes Pimentel. Cidade urbanizada, estética e o erro grupo: a reconfiguração do sensível por meio das performances e do teatro de rua. 2018, 184f. Tese (Doutorado em Psicologia). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2018.

RIOS, Fabíola Teixeira Araújo.; MOREIRA, Wagner Wey. A importância do corpo no processo de Ensino e Aprendizagem. Evidência (Araxá), v. 11, p. 49-58, 2015.

SAITO, Cecília N.I. Ação e percepção nos processos educacionais do corpo em formação. São Paulo: Hedra, 2010.

SENNETT, Richard. Carne e Pedra. O corpo e a cidade na civilização ocidental. Rio de Janeiro, BestBolso, 2020.

SOUZA, Elizeu Clementino de. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A; Salvador, BA:UNEB, 2004.

STREY, Lucas Frota. Geografia Oculta - Práticas corporais no 4º Distrito de Porto Alegre e a poética das ruas. 2019, 104f. Dissertação (Mestrado em Arte Visuais). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. 1930. Tradução de Lívia de Oliveira, São Paulo: Difel, 1983.

Published

2023-09-29

How to Cite

Araújo, P. S. G. (2023). Body, City and Image: thinking about educational practices in the field of arts. Revista Digital Do LAV, 16(1), e21/1–20. https://doi.org/10.5902/1983734883901

Issue

Section

Dossiê – Caminhar e habitar: arte e educação no espaço urbano