Knowledges that Meet: reflections on an exchange experience with Mestre Biu Alexandre
DOI:
https://doi.org/10.5902/198373487123Keywords:
Tradicional knowledge, Cavalo Marinho, Tradition, epistemologyAbstract
This article aims to reflect, from the experience of the authors on the dialogues and exchanges between academic knowledge and traditional knowledge provided by the agency of Master Biu Alexander, Cavalo Marinho Estrela de Ouro / PE - Brazil, as one of the professors of Arts and Crafts of Traditional Knowledge. This course is being taught at the University of Brasília since 2010 as part of Project Encounter of Knowledge, which aims to recognize teachers of various traditions as teachers in university.Downloads
References
ABREU, Joana. Catirina, o Boi e sua Vizinhança - elementos da performance dos folguedos populares como referência para os processos de formação do ator. Dissertação (Mestrado em Artes), Instituto de Artes da Universidade de Brasília, 2006.
ACSELRAD, Maria. Viva Pareia! A arte da brincadeira ou a beleza da safadeza: uma abordagem antropológica da estética do Cavalo Marinho. Dissertação de Mestrado em Antropologia, UFRJ/IFCS, Rio de Janeiro, 2002.
CARVALHO, José Jorge de. Metamorfoses das tradições performáticas afro-brasileiras: de patrimônio cultural a indústria do entretenimento. In: FUNARTE--‐IPHAN. Celebrações e saberes da cultura popular: pesquisa, inventário, crítica, perspectivas. Brasília: CNFCP, 2004. p. 65-83.
_____ . Por que e como Apoiar as Culturas Populares. In: Hamilton Faria; Ricardo Lima. (Org.). F
omento, Difusão e Representação das Culturas Populares. São Paulo; Brasília: Instituto Pólis; Ministério da Cultura, 2006, p. 12--‐28.
_____ . Espetacularização e Canibalização das Culturas Populares na América Latina. In: Ari Pedro. (Org
.). Latinidade da América Latina. Enfoques socioantropológicos. São Paulo: Editora Hucitec, 2008, p. 265-292.
HASTRUP, Kirsten. Anthropological knowledge incorporated: discussion. In: HASTRUP, K; HERVIK, Peter (orgs.) Social Experience and Anthropological Knowledge London: Routledge, 1994.
LAVE, J. Teaching, as Learning. Practice. Mind, Culture, and Activity. v.3, n.3, 1996, p. 149-164.
LAVE, Jean, WENGER, Etienne. Situated Learning. Cambridge: Cambridge University Press (CUP), 1991.
LEWINSOHN, Ana Caldas. O Ator Brincante: no contexto do Teatro de Rua e do Cavalo Marinho. Dissertação (Mestrado em Artes). UNICAMP, 2009.
OLIVEIRA, Érico José Souza de. A Roda do Mundo Gira: um olhar sobre o Cavalo Marinho Estrela de Ouro (Condado - PE). Recife: Ed. SESC, 2006.
OLIVEIRA, Mariana Silva. O Jogo da Cena do Cavalo Marinho: Diálogos entre Teatro e Brincadeira. Dissertação (Mestrado em Teatro), Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2006.
RABETTI, Beti. Memória e Culturas do popular no teatro: o típico e as técnicas. O Percevejo – Teatro e Cultura Popular. Ano 8, n. 8, 2000, p. 3-18.
TENDERINI, Helena Maria. Na Pisada do Galope: Cavalo Marinho na fronteira traçada entre Brincadeira e Realidade. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social). Universidade Federal de Pernambuco, 2003.
SCHECHNER, Richard. Performance Theory. New York and London: Routledge, 1988.
TIBAJI, Alberto. Teatro, valor e pluralidade: rumo a uma política e a uma estética do
popular. In: RABETII, Beti (org.). Teatro e Comicidades 3: facécias, faceirices e divertimentos. Rio de Janeiro: 7Letras, 2010. p: 13-21.
TURNER, Victor. The Anthropology of Performance. 2a. ed. New York: PAJ Publications, 1992.
ZUMTHOR, Paul. A Letra e a Voz - a “literatura”medieval. Tradução de Amálio pinheiro e Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
_____. Performance, Recepção, Leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: EDUC, 2000.
CAVALO Marinho Estrela de Ouro. Direção Jomar Jr.; produção José Saturnino de Araújo. Recife: ADCE Produções, 2007.

