O Ateliê de Design: em busca de uma abordagem interdisciplinar significativa.
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734866220Keywords:
Design, Método de ensino, Interdisciplinaridade, Metodologia em design, AteliêAbstract
This article presents an experience report which objective was to demonstrate and to think concerning the didatic and pedagogic pratic of Design projects adressed in a curricular context of a Design undergraduate program. The study observes, compares and evaluates qualitatively the results of student's projects within the Atelier's interdisciplinar organization. We have focused the FURB Design's course first semester, notably with experimental projects developed in the discipline called Ateliê de Design I. By that way, we look foward to working with the interdisciplinarity between the subjects, encourage creativity, leadership and cooperative posture between the students. The methodology used in this research leans on bibliography search, documents examination, classroom record, project observation and record. This research's foundings are to be analyzed built in Design theories, resulting in the discussion regarding this proposal's significative aspects to FURB Design undergraduate program as for other programs that become aware of it.
Downloads
References
ALMEIDA, Délcio Julião Emar de; ALMEIDA, Rangel Benedito Sales de. Projeto exposições itinerantes: a interdisciplinaridade e a inovação no ensino de design. Anais do 12º P&D 2016 - Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Paulo: Blucher Design Proceedings, v. 2, n. 9, 2016. p. 2212-2223.
ALONSO,Garcia; LUISA, María. Desenvolvimento curricular, profissional e organizacional: uma perspectiva integradora da mudança. Revista Território Educativo, n. 7, p. 33-42, mai. 2000.
ÁLVARES, Maria, Regina, Correia, Dias; GONTIJO, Leila, Amaral. A interdisciplinaridade no Ensino do Design. Revista Design em Foco. Salvador: EDUNEB, v. III, n. 2, p. 29-66, jul-dez 2006.
BARROS, Lilian R. M. A Cor no processo criativo: um estudo sobre a Bauhaus e a teoria de Goethe. 3. ed. São Paulo: SENAC, 2009. 336p.
DENIS, Rafael C. Uma introdução à história do design. Editora Blucher, 2008. 276p.
DIAS, Maria Regina Álvares Correia. O ensino do design: a interdisciplinaridade na disciplina de projeto em design. 2004, 176 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de produção) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico. Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção. Florianópolis, 2004.
FONTOURA, Antonio Martiniano. A interdisciplinaridade e o ensino do design. Projética, v. 2, n. 2, p. 86-95, dez. 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GESSER, Veronica; RANGHETTI, Diva Spezia. O currículo no ensino superior: princípios epistemológicos para um design contemporâneo. Revista e-curriculum. São Paulo, v. 7, n. 2, p. 1-23, ago. 2011.
GITAHY, Celso. O que é graffiti. Brasiliense, 2017. 66p.
LEBORG,Christian. Gramática visual. São Paulo: Gustavo Gili, 2015. 96p.
RODRIGUES, António Jacinto. A Bauhaus e o Ensino Artístico. Lisboa: Editora Presença, 1989. 229p.
VIDIGAL, Emerson José. Ensino de projeto arquitetônico: um estudo sobre as práticas didáticas no curso de arquitetura e urbanismo da Universidade Federal do Paraná. 2010, 350 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo). Universidade de São Paulo. São Paulo, 2010.
Downloads
Published
Versions
- 2022-09-06 (2)
- 2022-07-12 (1)