The poetics of absences: cultural heritage in contemporary art in Belém, Pará

Authors

  • John Fletcher Universidade Federal do Pará (UFPA)/ Discente
  • Afonso Medeiros Universidade Federal do Pará (UFPA)/ Docente

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373486544

Keywords:

Contemporary Art in Pará, Cultural Patrimony, Memory, Cultural Processes

Abstract

Understanding a visual production nowadays is to seek a way to situate such poetic as a record of the contemporary cultural processes, since its creation logic is inserted in a context of hybrid culturalities and borders shortening. Under this view, the following research discusses a grouping of artistic processes in Belém, Pará, which have used assumptions about the meaning of absence to mirror and interpretatively talk about issues related to memory and to architectural and cultural patrimony; an acknowledgement of the experience of an interconnected and traversed world by asymmetries and transformations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

John Fletcher, Universidade Federal do Pará (UFPA)/ Discente

Aluno de Doutorado em Antropologia, pelo Programa de Pós-Graduação em Antropologia (PPGA/UFPA), Mestre em Artes pelo Programa de Pós-Graduação em Artes (PPGARTES/UFPA).

Afonso Medeiros, Universidade Federal do Pará (UFPA)/ Docente

Professor Associado do Programa de Pós-Graduação em Artes do Instituto de Ciências da Arte da Universidade Federal do Pará. Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

References

ADORNO, T. W; HORKHEIMER, M. A indústria cultural: o esclarecimento como mistificação das massas. In: ADORNO, T. W;

HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

ARGAN, G. C. Preâmbulo ao Estudo da História da Arte. In: ARGAN, Giulio Carlo; FAGIOLO, M.. Arte e Crítica de Arte. Lisboa, Portugal: Estampa, 1994.

BACHELARD, G. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

BHABHA, H. O Local da Cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Senado, 1998.

CASTRO, F. F. A Cidade Sebastiana: Era da Borracha, Memória e Melancolia numa Capital da Periferia da Modernidade. Belém: Edições do Autor, 2010.

CAUQUELIN, A. Arte Contemporânea. Petrópolis: Martins Fontes, 2006.

COSTA, C. T. Arte no Brasil 1950 – 2000: Movimentos e meios. São Paulo: Alameda. 2004.

CRUZ, L. H. Cultura, Tempo e Capital: As Transformações Econômicas, Políticas e Culturais e a Preservação do Patrimônio Arquitetônico. Vivência, Rio Grande do Norte, v. 33, 2008.

CUCHE, D. A Noção de Cultura nas Ciências Sociais. Bauru: EDUSC, 2002.

GARCÍA-CANCLINI, N. O Patrimônio Cultural e a Construção Imaginária do Nacional. Revista do Patrimônio Histórico Artístico Nacional, Rio de Janeiro, n.º 23, 1994.

____________________. Noticias Recientes Sobre la Hibridación. In: HOLLANDA, H. B. de; RESENDE, B. (Org.). Artelatina: Cultura, Globalização e Identidades. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.

____________________ Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Editora Edusp, 2003.

GEBAUER, G; WULF, C. Mimesis: culture, art, society. Berkeley and Los Angeles: University of California, 1995.

GEERTZ, C. Como Pensamos Hoje: A Caminho de uma Etnografia do Pensamento Moderno. In: GEERTZ, C. O Saber Local: Novos Ensaios em Antropologia Interpretativa. Petrópolis:

Vozes, 2006a.

___________. A Arte como um Sistema Cultural. In: GEERTZ, C. O Saber Local: Novos Ensaios em Antropologia Interpretativa. Petrópolis: Vozes, 2006b.

GONÇALVES, J. R. O Patrimônio como Categoria de Pensamento. In: ABREU, R; CHAGAS, M. (Orgs.). Memória e Patrimônio: Ensaios Contemporâneos. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

________________ Ressonância, Materialidade e Subjetividade: As Culturas Como Patrimônios. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 11, n.º 23, 2005.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.

HARVEY, D. A Condição Pós-Moderna: uma Pesquisa Sobre as Origens da Mudança Cultural. São Paulo: Loyola, 1993.

HASSAN, I. The Culture of Postmodernism. Illinois: 1985.

HERKENHOFF, P. (Org.) Arte Pará 2005. Catálogo. Belém: Fundação Romulo Maiorana, 2005. 112

_______________. Tempo e Matéria. In: HERKENHOFF, P (Org.). Arte Pará 2005. Catálogo. Belém: Fundação Romulo Maiorana, 2005b.

____________________. Arte Pará 2006. Catálogo. Belém: Fundação Romulo Maiorana, 2006.

JOLY, M. Introdução à Análise da Imagem. São Paulo: Papirus, 2005.

MAIORANA, R; OLIVEIRA D; MACHADO V. (Org.). Arte Pará 2009. Catálogo. Belém: Fundação Rômulo Maiorana, 2009.

MANESCHY, O. Sequestros: Imagem na Arte Contemporânea Paraense. Belém: EDUFPA, 2007.

MANESCHY, O; MOKARZEL, M. Delicadeza à Violência. In: MAIORANA, R; OLIVEIRA D; MACHADO V. (Org.). Arte Pará 2009. Catálogo. Belém: Fundação Rômulo Maiorana, 2009.

MARTÍN-BARBERO, J. Dislocaciones del Tiempo y Nuevas Topografias de la Memória. In: HOLLANDA, H. B.; RESENDE, B. (org.). Artelatina: Cultura, Globalização e Identidades. Rio de Janeiro: Editora Aeroplano, 2000.

MOITA LOPES, L. P.; BASTOS, L. C. A Experiência Identitária na Lógica dos Fluxos: uma Lente para se Compreender a Vida Social. In: MOITA LOPES, L. P.; BASTOS, L. C. (org.). Para Além da Identidade: Fluxos, Movimentos e Trânsitos. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

MOURA, S. Cidades Vividas e Imaginadas de Mariano Klautau Filho. In: In: MOKARZEL, M (Org.). Rio de Terras e Águas: Navegar é Preciso. Belém: Unama, 2009.

PIO, L. G. Musealização e Cultura Contemporânea. Musas (IPHAN), Rio de Janeiro, v. 2, 2006.

RICOEUR, P. A Memória, A História, O Esquecimento. São Paulo: UNICAMP, 2010.

SELIGMANN-SILVA, M. Reflexões sobre a Memória, a História e o Esquecimento. In: SELIGMANN-SILVA, M (Org.). História, Memória, Literatura: o Testemunho na Era das Catástrofes. Campinas: Unicamp, 2006.

SILVEIRA, F. L. A.; LIMA FILHO, M. F. Por uma Antropologia do Objeto Documental: Entre a “Alma nas Coisas” e a Coisificação do Objeto. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, n.

, 2005.

UNESCO. Declaración de México sobre Políticas Culturales. Cultura: Revista Del Banco Central Del Ecuador. Vol. V, Nº 14, 1982.

Published

2013-03-26

How to Cite

Fletcher, J., & Medeiros, A. (2013). The poetics of absences: cultural heritage in contemporary art in Belém, Pará. Revista Digital Do LAV, (10), 003–018. https://doi.org/10.5902/198373486544