Images of the body: reversible surfaces and resistance marks in the toy of miriti
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734844049Keywords:
Image, body-gender-sexuality, representationAbstract
The objective of this paper is to reflect on the representations of the body in the images of the toy of miriti, a cultural asset of the city of Abaetetuba/Pará. In this sense, we seek support in post-critical Cultural Studies, counting, among others, on Hall (2016), Kellner (1995), Foucault (1987) and Silva (1999). The methodological choice is for critical literacy, an emerging procedure for image analysis. By being intensely disseminated in blogs, books, T-shirts and handbags, the images of the couple of boyfriends represent the ideal body and couple, and they affect everyone, particularly high school youth. As it constitutes not only contemporary culture but also youth subjectivities in daily school life, the images deserve attention, because even if it represented hegemonic bodies, genders and sexualities, being its reversible representation, it is capable of constituting other ways of being and living.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Cultura Popular na Idade Média: o contexto de François Rabelais. Trad. Yara F. Vieira. São Paulo: Hucitec/UNB, 1987.
BATAILLE, Georges. O erotismo. Trad. Antonio Carlos Viana. Porto Alegre: L&PM, 1987.
BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.
BAUDRILLARD, Jean-François. Sociedade do consumo. Rio de Janeiro: Elfos, 1995.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CANCLINI, Néstor G. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. Heloísa P. Cintrão e Ana Regina Lessa. 2ª ed. São Paulo: Edusp, 1998.
FERRARI, Anderson; CASTRO, Roney P. de. Política e poética das imagens: implicações para o campo da Educação. In: FERRARI, Anderson; CASTRO, Roney P. de. (Orgs.). Política e poética das imagens como processos educativos. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2012.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 2ª ed. Rio de Janeiro: Graal, 1979.
______. Vigiar e punir. 27ª ed. Petrópolis: Vozes, 1987.
______. Isso não é um cachimbo. 3ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
______. A Ordem do Discurso. São Paulo: Loyola, 1996.
______. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Organização e seleção de textos Manoel Barros da Motta; Trad. Elisa Monteiro. 2ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008 (Ditos e Escritos; II).
GIROUX, Henry. Atos impuros: a prática política dos Estudos Culturais. Trad. Ronaldo Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2003.
GIROUX, Henry; MCLAREN, Peter. Por uma pedagogia crítica da representação. In: SILVA, Tomaz T.; MOREIRA, Antonio F. (Orgs.). Territórios contestados: O currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis: Vozes, 1995.
GOELLNER, Silvana V. A produção cultural do corpo. In: LOURO, Guacira L.; NECKEL, Jane F.; GOELLNER, Silvana V. (Orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2003.
GOMES, Jones da S. Cidade da arte: uma poética da resistência nas margens de Abaetetuba. Tese de Doutorado. Belém: PPGCS/IFCH/UFPA, 2013.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Apicuri, 2016.
KELLNER, Dougas; SHARE, Jeff. Educação para a leitura crítica da mídia, democracia e radical e a reconstrução da educação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 104, out., 2008.
KELLNER, Douglas. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pós-moderna. In: SILVA, Tomaz T. (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 1995.
LIPOVETSKY, Gilles. O Império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Cia de Bolso; Companhia das Letras, 2009.
LOURO, Guacira L. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
RIBEIRO, Joyce; SARGES, Lidia; ALEXANDRE, Joneide. Brinquedo de miriti: a força pedagógica da cultura local no currículo. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 28, n. 02, p.227-245, mai./ago., 2017.
SILVA, Tomaz T. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação&Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, jul./dez., 1995.
STALYBRASS, Peter. O casaco de Marx: roupas, memórias, dor. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.