The internship in the Dance Course: reflections on teaching, education and knowledge on dance

Authors

  • Andrisa Kemel Zanella Universidade Federal de Pelotas https://orcid.org/0000-0001-9769-9679
  • Helena Thofehrn Lessa Universidade Federal de Pelotas Pelotas/ RS
  • Josiane Franken Corrêa Universidade Federal de Pelotas/RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734839302

Keywords:

Dance, Internship, Teaching, Teachers’ education

Abstract

This article aims at reflecting on the meanings of teaching and the ways of being, knowing and doing it based on the contact of Dance undergraduate students with the school environment during the development of their first internship in a Dance Teaching Course, in a public institution. The text was written based on reflections on Dance teaching with the intention of contributing to the production of knowledge in the internship period, especially in the initial stages when the students begin to perceive themselves as teachers, bringing about discussions about different aspects  experienced in primary education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrisa Kemel Zanella, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas com período sanduíche na Universidade Fernando Pessoa, Porto/Portugal. Mestre em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria. Pedagoga pela Universidade Luterana do Brasil/Canoas/RS. Bacharel em Artes Cênicas nas habilitações Interpretação e Direção Teatral pela Universidade Federal de Santa Maria/RS. Atua como professora adjunta dos Cursos de Dança-Licenciatura e Teatro-Licenciatura no Centro de Artes da Universidade Federal de Pelotas (UFPEL).  É vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Imaginário, Educação e Memória (GEPIEM/UFPel/RS) e pesquisadora colaboradora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Imaginário Social (GEPEIS/UFSM/RS). 

Helena Thofehrn Lessa, Universidade Federal de Pelotas Pelotas/ RS

Doutora em Educação Física (UFPel)Membro do Grupo de Pesquisa OMEGA - Universidade Federal de Pelotas Pelotas - Rio Grande do Sul - Brasil

Josiane Franken Corrêa, Universidade Federal de Pelotas/RS

Doutora em Artes Cênicas (UFRGS)Professora Adjunta do Curso de Dança - Licenciatura - Universidade Federal de Pelotas - Rio Grande do Sul - Brasil 

References

ALENCAR, Jorge; MACHADO, Neto. Infância e dança: um jogral-manifesto. In: BOFF, Fernanda Bertoncello (Org.). Pequenices: dança, corpo e educação. Porto Alegre: Canto-Cultura e Arte, 2017, p.44-45.

ALMEIDA, Fernanda Souza. Dança e educação: 30 experiências lúdicas com crianças. São Paulo: Summus, 2018.

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010.

CORRÊA, Josiane Franken; HOFFMANN, Carmen Anita; JESUS, Thiago Silva de Amorim. Considerações sobre docência, formação e inserção da dança no espaço escolar brasileiro. OuvirOuver, v.14, n.1, p.194-205, 2018.

CORRÊA, Josiane Franken; SANTOS, Vera Lúcia Bertoni dos. Dança na Educação Básica: apropriações de práticas contemporâneas no ensino de dança. Revista Brasileira de Estudos da Presença, v.4, n.3, p.509-526, 2014.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. Fundamentos estéticos da educação. Campinas: Papirus, 2000.

______. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 3. ed. Curitiba: Criar, 2004.

GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. Curitiba: Positivo, 2005.

JOSSO, Marie-Christine. Experiência de Vida e Formação. São Paulo: Cortez, 2004.

MARQUES, Isabel. Corpos lúdicos: corpos que brincam e jogam. In: Obra coletiva organizada pela Universidade Luterana do Brasil (Org.). O lúdico na prática pedagógica. ULBRA: 2008, p.149-164.

MARQUES, Isabel. Dançando na escola. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

MARQUES, Isabel. Ensino de Dança hoje – textos e contextos. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

PERES, Lúcia Maria Vaz. Os caminhos e os desassossegos no tornar-se professor(a)... In: OLIVEIRA, Valeska Fortes de. Narrativas e Saberes Docentes. Ijuí: Editora Unijuí, 2006. p.49-65.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999. p. 15-34.

SANTAIANA, Rochele da Silva. Infância e escolarização: elementos para pensar nas práticas pedagógicas. In: Obra coletiva organizada pela Universidade Luterana do Brasil (Org.). O lúdico na prática pedagógica. ULBRA: 2008. p.53-67.

STRAZZACAPPA, Márcia. Dançando na chuva...e no chão de cimento. In: FERREIRA, Sueli (org.). O ensino de artes: construindo caminhos. 10. ed. Campinas: Papirus, 2012. p.38-79.

STRAZZACAPPA, Márcia; MORANDI, Carla. Entre a arte e a docência: a formação do artista da dança. Campinas, SP: Papirus, 2006.

TOMAZZONI, Airton. Dança para crianças ou jogo dos sete erros? In: BOFF, Fernanda Bertoncello (Org.). Pequenices: dança, corpo e educação. Porto Alegre: Canto-Cultura e Arte, 2017, p.40-43.

ZANCAN, Rubiane Falkenberg. A percepção do espectador sobre o corpo que dança. Poiésis, Nite

Published

2019-12-15

How to Cite

Zanella, A. K., Lessa, H. T., & Corrêa, J. F. (2019). The internship in the Dance Course: reflections on teaching, education and knowledge on dance. Revista Digital Do LAV, 12(3), 191–209. https://doi.org/10.5902/1983734839302