Three works, 4 exercises: notes for a teaching as an artistic gesture

Authors

  • Daniela da Cruz Schneider Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734837913

Keywords:

Art, Training, Teaching, Self-care

Abstract

This essay is produced from four writing exercises, of which three depart artistic propositions, namely Asterisms, by Gabriel Orozco, Sistemas Produtivos. Máquina de Bordar (1999), by Lia Menna Barreto and Imponderabilia (1977), by Marina Abramivic and Ulay. A fourth exercise seeks in the ethics of self-care, in the late thought of Michel Foucault, the theoretical assumptions to propose life as a work of art and the elaboration of teachers as artistic gesture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela da Cruz Schneider, Universidade Federal do Tocantins

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal de Pelotas. Licenciada em Artes Visuais, pela Universidade Federal de Pelotas. Professora do curso de Licenciatura em Educação do Campo - Habilitação Artes Visuais e Música, da Universidade Federal do Tocantins. Coordenadora do Projeto Arte e Formação: Poéticas Docentes

References

BOURRIAUD, N. Pós-Produção: como a arte reprograma a vida. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BOURRIAUD, N. Formas de vida. A arte moderna e a invenção de si. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

CASTELLO-BRANCO, G. Anti-individualismo, vida artista: uma análise não-fascista de Michel Foucault. IN: RAGO, M.; VEIGA-NETO, A. (org.). Para uma vida não-fascista. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

DUARTE-JÚNIOR, J. F. O Sentido dos Sentidos: A Educação (do) Sensível. Curitiba: Criar Edições, 2004.

FABRO, L. Discursos. IN: FERREIRA, G.; COTRIM, C. (org.).

Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

FOUCAULT, M. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1984.

FOUCAULT, M. Sobre a genealogia da ética. Uma revisão do trabalho. In: RABINOW, P.; DREYFUS, H. Michel Foucault. Uma trajetória filosófica. Para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

GRÓS, F. O cuidado de si em Michel Foucault. IN: RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo (org.). Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

LARROSA, J. Desejo da realidade: experiência e alteridade na investigação educativa. In: BORBA, S.; KOHAN, W. (Orgs.). Filosofia, aprendizagem, experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

MARTINS, M.C.; PICOSQUE, G. Mediação cultural para professores andarilhos na cultura. São Paulo: Intermeios, 2012.

NIETZSCHE, F. A Gaia Ciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

ROSENFIELD, K. Estética. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

VALÈRY, P.Maus Pensamentos. Belo Horizonte: Aynè, 2016.

Published

2019-08-01

How to Cite

Schneider, D. da C. (2019). Three works, 4 exercises: notes for a teaching as an artistic gesture. Revista Digital Do LAV, 12(2), 087–102. https://doi.org/10.5902/1983734837913