Notes on the resonances of an artistic initiation process on the creation of the self

Authors

  • Ana Cristina Rossetto Rocha Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734833896

Keywords:

Cartografia, Arte-educação, Cuidado de si, Memória, Narrativa

Abstract

A set of interviews with former students from Escola Municipal de Iniciação Artística (Municipal School of Artistic Initiation) (São Paulo, SP) constitutes the material of my PhD thesis. It investigates the role of memory as a device of resignification and the potency of artistic initiation as a favorable field to the practices of the care of the self – notion that crossed culture and greco-roman philosophy for a long period and was recovered by Foucault in his later works. The cartographic approach, referred in Deleuze and Guattari’s cartography concept, offers methodological guidance. Sharing excerpts of this paper by relating them to the theme of this dossier is the purpose of this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Cristina Rossetto Rocha, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Musicista e educadora musical. Doutora e Mestre em Educação pela UNICAMP, bacharel em Composição pela ECA - USP. Especializou-se no Conservatório Real de Haia, Holanda, como bolsista da CAPES, na área de flauta doce e música antiga

References

ALBANO, A. A. Tuneu, Tarsila e outros mestres: O aprendizado da arte como um rito de iniciação. São Paulo: Plexus Editora, 1998.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (Obras Escolhidas v.1). São Paulo: Brasiliense, 2012.

BERGSON, H. Matéria e memória. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

BERGSON, H. A evolução criadora. São Paulo: Folha de São Paulo, 2015.

CASTRO, C. G. O que aconteceu? Um relato sobre formação e educação musical. São Paulo: CMU- ECA- USP, 2014.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a Filosofia? 2. ed. São Paulo: Editora 34, 1997.

FOUCAULT, M. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: MOTTA, M. B. (Org.). Ética, sexualidade, política. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

FOUCAULT, M. A coragem da verdade: o governo de si e dos outros. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

GAGNEBIN, J. M. Walter Benjamin ou a História Aberta. Prefácio. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012.

GALLO, S. Metodologia do ensino de filosofia: uma didática para o ensino médio. Campinas, SP: Papirus, 2012.

KASTRUP, V. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (Orgs.). Pistas do Método da Cartografia. Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.

PASSOS, E.; BARROS, R. B. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (Orgs.). Pistas do Método da Cartografia. Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.

PROUST, M. No caminho de Swann. (Em busca do tempo perdido vol. 1). 3.ed. São Paulo: Globo, 2006.

PORTELLI, A. Forma e significado na História Oral. A pesquisa como um experimento em igualdade. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História. São Paulo, PUC-SP, n. 14, fev., 1997a.

PORTELLI, A. Tentando aprender um pouquinho. Algumas relações sobre a ética na História Oral. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História. São Paulo: PUC-SP, n. 15, abr. 1997b.

QUEIROZ, M. I. P. Histórias de vida e depoimentos pessoais. Sociologia. São Paulo, v. XV, n. 1, mar. 1953.

ROCHA, A. C. R. Educação musical e experiência estética: entre encontros e possibilidades. Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, 2011.

ROCHA, A. C. R. Memórias de iniciação artística e a criação de si. Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, 2017.

ROLNIK, S. Cartografia Sentimental. Transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2011.

ULPIANO, C. Manuscrito 14 – Transformar obstáculos em meios. Acervo Claudio Ulpiano, 2017. Disponível em https://acervoclaudioulpiano.com/2017/08/19/manuscrito-14-transformar- obstaculos-em-meios/. Acesso em: 13 maio 2018.

Published

2018-08-02

How to Cite

Rocha, A. C. R. (2018). Notes on the resonances of an artistic initiation process on the creation of the self. Revista Digital Do LAV, 11(2), 040–061. https://doi.org/10.5902/1983734833896