Mapping
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734832944Keywords:
Art, Education, APECV, InSEA, RIAEAAbstract
This paper is an autobiographical narrative. It presents maps of encounters that had influenced the relationship of the author with art and education. Considering the hybrid condition of being an artist, a teacher and a researcher, the author describes her trajectory through the main networks and organizations where she has worked: Association for Teachers of Expression and Visual Communication – APECV, International Society for Education Through Art – InSEA, Ibero American Network on Art Education – RIAEA.
Downloads
References
AGRA-PARDIÑAS, M. J. Topografía crítica: el hacer docente y sus lugares. In: Eça, Teresa Torres; Agra-Pardiñas, Maria Jesus; Trigo, Cristina; Pimentel, Lúcia Gouveia. Desafios da educação artística em contextos ibero americanos. Porto: APECV, 2010.
CABRERA SALORT, R. Una vocación humana permanente. Discurso na Conferencia de Formación Artística y Cultural Para la región de América Latina y el Caribe. (2007).
EÇA, T. T.; Saldanha, A. Cadernos ARTIVISTAS/Livros colaborativos. Disponível em: https://sharingsketchbooks.wordpress.com/2018/01/16/cadernos-artivistas-livros-colaborativos/. Acesso em: 01/01/2018.
EÇA, T. T.; ELZERMAN, H. e MAKSIMOVIC, M. Contemporary Art as a curriculum strategy. In: Martins, C. (Org.) Creative Primary School Partnerships with Visual Artists. Project Erasmus + CREARTE. Porto: FBAUP. Disponível em: https://i2ads.up.pt/wp-content/uploads/2018/01/crearte_digital.pdf. Acesso em: 01/01/2018.
EÇA, T. T. Perspectivar o futuro: o papel central da arte educação no ensino. In: ASSIS, Henrique Lima & RODRIGUES, Edvânia Braz Teixeira (Org): O ensino de artes visuais: desafios e possibilidades contemporâneas. Goiânia - GO, GRAFSET - Gráfica e Editora Ltda, 2009.
EÇA, T. T. & MASON, R. Intercultural Dialogues. In: Art Education. London: Intellect Books, (2008).
EÇA, T. T. (2010) A Educação Artística e as Prioridades educativas do inicio do século XXI. In: Revista Ibero Americana de Educación. nº 52. Madrid: OEI, 2010.
EÇA, T. T. (2010). Que desenhas? Que designas? Que desígnos? Interpretando a opiniões e visões dos jovens a partir dos seus desenhos. In: Oliveira, M. & Milhano, S. As Artes na Educação: Contextos de Aprendizagem Promotores de Criatividade. Leiria: Folheto, 2010.
HERNANDEZ, F. e EÇA, T. T. A Rede Ibero Americana de Educação Artística: Um projecto para construir caminhos comuns. In: In-Visibilidades. Disponível em: http://issuu.com/invisibilidades/docs/invisibilidades_0/1. Acesso em: 01/01/2018.
KON, V. ‘Reflectiones’. In: Arquivos da Rede, colecção privada, 2009.
UEOKA, S.; EZZAT, S; EÇA, T. T. UTUTU/eARTh: interactive performances. In: Actas do WORKSHOP Luso-Galaico de artes digitais, ARTECH 2004; Lisboa, 12 de Julho, 2004.
A página web da APECV : http://www.apecv.pt/
A página web da InSEA: http://www.insea.org/
C3 e Os cadernos artivistas: https://sharingsketchbooks.wordpress.com/
Revista Invisibilidades: http://www.apecv.pt/publicacoes/revista-invisibilidades