Research - science fiction with anti hero cinema

Authors

  • Camila Cilene Zanfelice

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482195

Keywords:

Research methodology, Pictures, Testimony

Abstract

This article aims at presenting some aspects of the methodology of a Masters research. A scientific research in process: First, give children a camcorder camera. Then wait for production. Ally themselves to poetry, to philosophy, a create language to name the events. “desheróis” cinema inspires the invention of a scientific methodology of research with children, which does not lead to certain results, or interpret data, but escape, create, invent meanings with the images, and does not indicate an opposition, but the possibility of being different. Create a memory-fiction. Invent a research to the rhythm of the movements that the images produced by the children create the "scientific research", as in the researcher-researched relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camila Cilene Zanfelice

Mestre em Educação na Linha de Pesquisa: ‘Linguagens, Práticas Culturais e Formação’ pela Unesp/Rio Claro

References

ANDRADE, Elenise C. P. de; SPEGLICH, Érica. Imagens e cinema em dissoluções de reminiscências. Anais do V Seminário Memória, Ciência e Arte razão e sensibilidade na produção do conhecimento. Campinas, SP: Centro de Memória – Unicamp; Arte Escrita Editora, 2007.

CHAVES, Ernani. O trágico, o cômico e a “distância artística”: arte e conhecimento n’a Gaia Ciência, de Nietzsche. In: KRITERION, Belo Horizonte, n. 112, dez/2005, p. 273-282.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva. 1974, (Coleção Estudos).

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka. Por uma literatura menor. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1977.

GUATTARI, Félix. Revolução molecular. Pulsações políticas do desejo. São Paulo: Brasiliense, 1987.

Entrevista concedida a André Luís Barros, Disponível em:

http://www.secrel.com.br/jpoesia/barros04.html. Acesso em: 4/3/2008.

KASPER, Kátia Maria. Experimentações clownescas: os palhaços e a criação de possibilidades de vida. 2004. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

KASPER, Kátia Maria; LIMA, André Pietsch e GIROTTO, Nara Lúcia. Percepção Ambiental (Renga). In: Anais do IV Seminário sobre Linguagens – Políticas de Subjetivação – Educação. Rio Claro –SP: Instituto de Biociências, 2008.

KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo. Uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da congnição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

LAZZARATO, Maurizio. Por una política menor. Acontecimiento y política en las sociedades de control. Madri: Traficantes de sueños, 2006. (Mapas).

LEAL, Bernardina. Leituras da infância na poesia de Manoel de Barros. In: KOHAN, Walter O, (org.) Lugares da infância: filosofia. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

NIETZSCHE, Friedrich. A gaia ciência. São Paulo: Martin Claret, 2007.

ORLANDI, L. B. L. Que estamos ajudando a fazer de nós mesmos? In: RAGO, M; ORLANDI, L. B. B.; VEIGA-NETO, A. (orgs). Imagens de Foucault e Deleuze: ressonâncias nietzschianas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 217 – 238.

VILELA, Eugénia. Acontecimento e filosofia. Acerca de uma poética do testemunho. In: Educação e Cultura Contemporânea, v. 5, n. 9 extra; 2008.

______ . II Simpósio Internacional em Educação e Filosofia: Experiência, Educação e Contemporaneidade, 2008. Experiência e poética da infância. Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília – SP, 2008a.

______ . “Corpos Inabitáveis. Errância, filosofia e memória.” In : LARROSSA, J. e SKLIAR, C. (orgs.) Habitantes de Babel: políticas da diferença. Belo Horizonte:

Autêntica, 2001.

Published

2010-10-25

How to Cite

Zanfelice, C. C. (2010). Research - science fiction with anti hero cinema. Revista Digital Do LAV, 3(3), 109–120. https://doi.org/10.5902/198373482195