Issues regarding the teaching of visual arts and music education

Authors

  • Luís Fernando Lazzarin

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482184

Keywords:

Culture, Teaching of Visual Arts, Music Education

Abstract

The problematizations discussed in this text are inserted in the contemporary discussions about the centrality of the culture and language in the production of the fields of the teaching of Visual Arts (VA) and Musical Education (ME). The interest of this text is dealing with certain discursive practices that act as schemes of truth to legitimize the teaching of VA and ME. They are: the romantic discourse and scientific discourse. However, the teaching of VA and ME are taken to review its action, under the direction of convergence of languages that is proposed by contemporary artistic practices. Initially, was set a discussion about the discursive net that produces the fields of knowledge into question. Then, the text indicates some possibilities of convergence in the teaching of VA and ME and of resistance to the scientificity of the curriculum, having in the background some approximations with the philosophy of diference.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luís Fernando Lazzarin

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul

References

ABBAGNANNO, Nicola. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, trad. Alfredo Bosi, 1998.

AULETE, Caldas. Dicionário contem porâneo da Língua Portuguesa. 3. ed. Rio de Janeiro: Delta, 1980. 5v.

BAUMAN, Zygmunt. Vida líquida. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

BARBOSA, Ana Mae. As mutações no conceito e na prática. In: ______.(Org.) Inquietações e mudanças no ensino da Arte. São Paulo: Cortez, 2002, p. 13-25.

BELLO, Lucimar. Arte e seu ensino: uma questão ou várias questões? In: BARBOSA, Ana Mae (Org.) Inquietações e mudanças no ensino da Arte. São Paulo: Cortez, 2002, p. 13-25.

BELLOCHIO, C. A educação m usical nas séries iniciais do ensino fundamental:olhando e construindo junto às práticas cotidianas do professor. Porto Alegre: UFRGS, 2000.Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Federal do

Rio Grande do Sul, 2000.

CAMBI, Franco. História da pedagogia. São Paulo: Editora da UNESP, 1999.

COSTA, Marisa Vorraber. Estudos Culturais e educação: um panorama. In: SILVEIRA, Rosa Maria Hessel (Org.). Cultura, poder e educação: um debate sobre os Estudos Culturais em Educação. Canoas: Editora da ULBRA, p. 107-120, 2005.

______. Currículo e pedagogia em tempos de proliferação da diferença. In: XIV ENDIPE. Trajetórias e processos de ensinar e aprender: lugares memórias e culturas, livro 3, 2008, Porto Alegre. Anais. Porto Alegre: Editora da PUCRS, 2008. p. 01-14.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Capitalism o e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34, 2007.

DEWEY, John. Art as experience. New York: Penguin Books, 1980.

FIGUEIREDO, Sérgio Luiz Ferreira de. The m usic preparation of generalistic teachers in Brasil. Melbourne: Royal Melbourne Institute of technology University, Tese, 2003.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método I I . 2. ed. Tradução de Enio Giachini. Petrópolis: Vozes, 2004.

GALLO, Sílvio. Currículo ( entre) im agens e saberes. Palestra proferida no V Congresso Internacional de Educação. São Leopoldo. Pedagogias (entre) lugares e saberes, 2007.

GARCIA CANCLINI, Nestor. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 1998.

HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções de nosso tempo. In: Educação & Realidade, v.22, n. 2, p. 15-46, jan/jun de 1997.

______. Stuart. Representation: cultural representations and signifying practices. London: Sage, 1997a.

______. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP & A, 2006.

HARVEY, David. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. Tradução de Adail Sobral e Maria Stela Gonçalves. 15 edição, São Paulo: Ed. Loyola, 2003.

HAUSER, Arnold. História social da arte e da literatura. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

LOPONTE, Luciana Grupelli. Docência artista: arte, estética de si e subjetividade femininas. Porto Alegre: UFRGS, 2000.Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2005.

LUNARDI, Márcia Lise. Pedagogia da diversidade: um travestismo discursivo na educação de surdos. In: II Seminário Brasileiro de Estudos Culturais. Canoas, p. 01-14, 2006.

MACCHI, Jorge. Disponível em: www.jorgemacchi.com/cast/obra16.htm. Acesso em 14 de

novembro de 2007.

MARTINS, Miriam Celeste; PICOSQUE, Gisa. Travessias para fluxos desejantes do professor-propositor. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. Arte, educação e cultura. Santa Maria: Ed. UFSM, 2007, p. 345-356.

RIZZI, Maria Christina de Sousa. Caminhos metodológicos. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.) Inquietações e mudanças no ensino da Arte. São Paulo: Cortez, 2002, p. 63- 70.

RORTY, R. A filosofia e o espelho da natureza. Lisboa: Dom Quixote, 1988.

SHUSTERMAN, Richard. Vivendo a arte. São Paulo: editora 34, 1998.

SOMMER, Luís Henrique. A ordem do discurso escolar. In: Revista Brasileira de Educação. Campinas : Editora Autores Associados, v. 12, n. 34, p. 57-67, 2007.

TOURINHO, Irene. Tranformações no ensino da arte: algumas questões para reflexão conjunta. BARBOSA, Ana Mae (Org.) Inquietações e mudanças no ensino da Arte. São Paulo, Cortez, 2002, p. 27-34.

Published

2010-10-25

How to Cite

Lazzarin, L. F. (2010). Issues regarding the teaching of visual arts and music education. Revista Digital Do LAV, 2(2), 026–043. https://doi.org/10.5902/198373482184