As implicações da poética urbana na formação do educando do ensino médio

Authors

  • Patrícia Vaz Pereira

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482157

Keywords:

Teaching of Visual Arts, Urban Art, High School

Abstract

This text is a reflection on the Stage Curriculum Supervised held in the first year of high school in State College Colonel located in Pilar Street: Pinto flag, 225 in Santa Maria - Rio Grande do Sul, (which consisted of December meetings, with two each, made of 4 / 10 to 13/12/2007), in order that the theme for propelling the development of lesson plans for this practice, the discipline of teaching the visual arts was the question of Art Contemporary with emphasis on the implications of Urban Art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patrícia Vaz Pereira

Bacharel e Licenciada em Artes Visuais. Especialista em Design para Estamparia

References

AZEVEDO, Fernando Antônio Gonçalves. Multiculturalidade e um Fragmento da História da Arte/Educação Especial. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.) Inquietações e Mudanças no Ensino da Arte. São Paulo: Cortez, 2002, p. 95-104.

BARBOSA, Ana Mae (Org.). I nquietações e Mudanças no Ensino da Arte. São Paulo: Cortez, 2002.

BUORO, Anamelia Bueno. Olhos que pintam - a leitura de imagem e o ensino da arte. 2a edição. São Paulo: Cortez, 2002.

EFLAND, Arthur D. Cultura, Sociedade, Arte e Educação num mundo Pós-Moderno. In:

GUINSBURG, J; BARBOSA, Ana Mae (Orgs.). O Pós-Modernismo. São Paulo:

Perspectiva, 2005, p.173-187.

FRANZ, Teresinha Sueli. Educação para um a com preensão crítica da Arte. Santa Catarina: Letras Contemporâneas, 2003.

_____________. O que significa interpretar criticamente uma obra de arte? Revista

Pátio. Porto Alegre: Artes Médicas. Nº 28. Novembro, 2003.

HERNÁNDEZ, Cultura Visual, m udança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2000.

JIMENEZ, Marc. O que é estética? São Leopoldo-RS: Unisinos,1999

MARTINS, Mirian Celeste. Aquecendo uma transforma-ação: atitudes e valores no ensino de Arte. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.).Inquietações e Mudanças no Ensino da Arte.São Paulo: Cortez, 2002, p.49-60.

NARDIN, Heliana Ometto; FERRARO, Mara Rosângela. Artes Visuais na contemporaneidade: marcando presença na escola. In:

FERREIRA, Sueli (Org.). O ensino das artes: construindo caminhos. Campinas, SP: Papirus, 2001, p.180-224.

RICHTER, Ivone Mendes. Multiculturalidade e interdisciplinaridade. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.) Inquietações e Mudanças no Ensino da Arte. São Paulo: Cortez, 2002.

ZABALA, Antoni. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

BREVE GLOSSÁRIO DA CULTURA DO GRAFITTI, 2008. Disponível em: http://www.artgraffiti.net. Acesso em: 12/9/2007.

LARA, Arthur H.. - Arte Urbana em Movim ento. Mestrado, Depto. de Comunicações e Artes, ECA USP, 1996. Disponível em:

http: http://www.artgaragem.com.br/grafite/. Acesso em: 20/10/2007.

MARTINS, Raimundo. Educar com Imagens: múltiplos tempos e interpretação. Artigo publicado no Boletim Arte na Escola nº 45, Abril de 2007. Disponível em: http://www.artenaescola.org.br/pesquise_artigos_texto.php?id_m=70. Acesso em: 21/11/2007.

RAMOS, Célia Maria Antonacci. Poéticas do Urbano-Ponto de Partida. Disponível em: http://pages.udesc.br/~poeticasdourbano. Acesso em: 10/10/2007.

Published

2010-10-25

How to Cite

Pereira, P. V. (2010). As implicações da poética urbana na formação do educando do ensino médio. Revista Digital Do LAV, 1(1), 131–151. https://doi.org/10.5902/198373482157