Educational action in exhibition spaces: a concept supporting different actions
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734820971Keywords:
Contemporary art, Educational action, Exhibition space, Curatorship, Relationship art-publicAbstract
The relationship between contemporary art and the public is often characterized by detachment. However, there are many actions being considered aiming to approach the actants of such relationship. The focus of this article relies on considering the educational action in exhibition spaces as an important trigger towards an approximation. The paper brings, in an unpublished format, a master's dissertation presented in 2010 improved with new reflections. Three different art exhibitions are considered and analyzed along with a relevant theoretical reference. It is concluded that the concept of educational action could be understood in a broad and elastic way. After analyzed, the three exhibition proposals, distant in time and space, had their characteristics arranged according to paradigms called trends and particularities, in which common aspects and specificities that aim to provoke discussions among educators who work in these spaces and those who bring their students to visit them are evidenced as results.Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. São Paulo: Editora Perspectiva, 1999.
__________________. “Educação em museus: termos que revelam preconceito”. In: AQUINO, André (org.). Diálogos entre arte e público. Cadernos de textos. Recife/PE: Fundação de Cultura da Cidade de Recife, 2008.
__________________. “Mediação cultural é social”. In: BARBOSA, Ana Mae; COUTINHO, Rejane. (Orgs.). Arte/educação como mediação cultura e social. São Paulo: Ed. Unesp, 2009. São Paulo: Ed. Unesp, 2009.
CATTANI, Icleia Borsa. “Mestiçagens na arte contemporânea: conceito e desdobramentos”. In: Mestiçagens na arte contemporânea. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007. Páginas 21 a 34.
COCCHIARALE, Fernando. Quem tem medo de arte contemporânea? Recife: Ed. Massangana, 2007.
COUTINHO, Rejane. “Estratégias de mediação e a abordagem triangular”. In: BARBOSA, Ana Mae; ________________. (Orgs.). Arte/educação como mediação cultura e social. São Paulo: Ed. Unesp, 2009.
FARIAS, Agnaldo [problematizador]; VERGARA, Luiz Guilherme; DESGRANGES, Flávio; SCARASSATTI, Marco. Entre a potência da arte e sua ativação cultural: a curadoria educativa. In: MARTINS, Mirian Celeste; SCHULTZE, Ana Maria; EGAS, Olga (Orgs.). Mediando [con]tatos com arte e cultura. Universidade Estadual Paulista – Instituto de Arte, Pós-graduação. São Paulo, v.1, novembro 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Ed. Paz e Terra, 2005.
FUNDAÇÃO BIENAL DO MERCOSUL. Guia da 6ª Bienal do Mercosul. Porto Alegre: Fund. Bienal do Mercosul, 2007.
HOFFMANN, Jens. The Art of Curating and the Curating of Art. Disponível em: http://www.theutopiandisplay.com/platform/the-art-of-curating-and-the-curating-of-art. Acesso em 03 de julho de 2010.
__________. Exposição como trabalho de arte. Concinnitas, ano 5, n.6, vol. 1, julho 2004.
MARTINS, Mirian Celeste (Org). Mediações: provocações estéticas. São Paulo: UNESP/Instituto de Artes/Pós-graduação, 2005.
OROFINO, Karin Zapelini. Relações entre público e arte contemporânea: propostas educacionais para espaços expositivos. 2010. Dissertação (mestrado) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Mestrado em Artes Visuais, Florianópolis.
VERGARA, Luiz Guilherme. As bienais – formatos abertos x conteúdos fechados: reflexões sobre identidade e função das bienais. Revista Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, ano VI, p. 87-95, 1999.

