How to know what interests us in researching and writing?
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734837791Keywords:
Image, Writing, Education, “Gambiarra”Abstract
This essay results from a research on writing and image potentialities to formative processes. The text proposes a discussion on how we effectively know what interests us when writing and researching. Considering some personal experiences on formative processes by the author, the aim is to highlight questions, discomforts, and concerns not yet transformed into solid arguments, but in in-gestation drafts of thoughts and sensations. The argument is that the notion of “gambiarra”, when incorporated into the teaching practice with art, allows a blurred path of the self, attentive to the alterity which is alive on the body, the writing, and the research. The words, only possible by the sweat of the classroom exercises, slide across the surface of the essay.
Downloads
References
BEI, Aline. O peso do pássaro morto. São Paulo: Nós, 2017.
BELINASO, Leandro. A (in)sustentabilidade da imagem. ExperimentArt, v.1, n.1, 2017.
BLANCHOT, Maurice. A conversa infinita: a palavra plural. Tradução: Aurélio Guerra Neto. São Paulo: Escuta, 2001.
CONSEJO NOCTURNO. Un habitar más fuerte que la metrópoli. La Rioja, España: Pepitas de calabaza, 2018.
DERRIDA, Jacques. Anne Dufourmantelle convida Jacques Derrida a falar da hospitalidade. Tradução: Antonio Romane. Revisão técnica da tradução: Paulo Ottoni. São Paulo: Escuta, 2003.
GUIMARÃES, Leandro Belinaso. A sala de aula em cena: imagem e narrativas. Leitura. Teoria & Prática, v. 31, p. 113-123, 2013.
KLUG, Alessandra. Aprendizagens nas cidades: itinerários de pesquisa de uma artista-professora. Projeto de Tese. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Santa Catarina, 2019.
SILVEIRA, Eduardo; GUIMARÃES, Leandro Belinaso. Gambiarras inventivas de ambientes. In: HENNING, Paula; MUTZ, Andresa; VIEIRA, Virgínia. (Org.). Educações ambientais possíveis: ecos de Michel Foucault para pensar o presente. Curitiba: Appris, 2018.