From a story to another, the teacher Iam
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734833905Keywords:
Memory, Biography, Teaching, ArtAbstract
This article brings short stories, fragments of teaching and artistic practices. They are narratives lived, chosen and experienced in different times and spaces, interweaved by the wires of memory, in an intense resignification movement. They are biographical constructions that intersect themselves between places and objects, in moments lived among school, childhood, teaching and art. Inspired by Walter Benjamin, it immerses in the narrated stories, building a set of monads or miniatures of meanings that bring a self-exploring, empowering perspective, where remembering plays a key role. It is in the other's experience that one sees and revisits him/herself. It is in the experience of the classroom, at school, along with the students, that he/she feeds him/herself as a teacher-artist. In a continuous and circular movement, he/she carries this nourishment to the university, to the teachers to be, to the process of creation and invention.Downloads
References
ABRAHÃO, M. H. M. B. (Org.) Pesquisa (auto)biográfica e práticas de formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.
BACHELARD, G. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
BAUDRILLARD, J. O sistema dos objetos. São Paulo: Perspectiva, 2002,
BENJAMIN, W. Rua de mão única. 2. ed. São Paulo: Brasiliense. 1987. (Obras escolhidas v. 2).
______________ Rua de mão única. 2. ed. São Paulo: Brasiliense. 1987. (Obras escolhidas v. 1).
GALZERANI, M. C. B. Imagens entrecruzadas de infância e de produção de conhecimento histórico em Walter Benjamin. In: FARIA, A. L. G.; DESMARTINI, Z. B. F.; PRADO, P. D. (Orgs.) Por que uma cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 62
CATON, K. Narrativas enviesadas. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
DELORY-MOMBERGER, C. Biografia e Educação: Figuras do indivíduo-projeto. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus. 2008.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
IRWIN, R. A/r/tografia: uma mestiçagem metonímica. In: BARBOSA, A. M; AMARAL, L. (Org.). Interterritorialidade mídias, contextos e educação. São Paulo: Editora Senac, 2008. p. 87-104.
PRADO, G. V. T.; et al. GEPEC: da educação continuada ao desenvolvimento pessoal e profissional em uma perspectiva narrativa. In: SOUZA, E. C.; PASSEGGI, M. C.; ABRAHÃO, M. H. M. B. (Org.). Pesquisa (auto)biográfica e práticas de formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008. p. 59-74.
PETRUCCI-ROSA, M. Práticas Curriculares na formação profissional: uma compreensão singular para as narrativas como forma de transgressão, Linhas Críticas, v.23, n.52, p. 560-577 (2017).
PETRUCCI-ROSA, M. I.; BONAMIGO, C.C. ; CORRADI, D. P. ; PARMA, M. ; PAVAN, A. C. ; RAMOS, T. A. ; VARSONE, A. . Narrar currículos: inventando tessituras metodológicas. In: Antonio Carlos Amorim. (Org.). Passagens entre o moderno e o pós-moderno: ênfases e aspectos metodológicos das pesquisas sobre currículos. Campinas: FE/UNICAMP, 2007, v. único, p. 29-35.

