The practice of bullying in adolescents of the female gender
DOI:
https://doi.org/10.5902/2179769239002Abstract
Objective: to analyze whether bullying is frequently practiced among adolescent girls, those who practice it and the consequences. Method: exploratory and cross-sectional study with a quantitative approach. The research population was girls aged between 10 and 19 years, regularly enrolled in a public school in Recife-Pernambuco. Data were collected in February and March 2019, being obtained through interviews with objective questions related to the theme. Results: it was attended by 60 girls (average age 14 years). Most (68.4%) answered that they felt victimized by bullying; 49.9% are victims, according to the frequency of exposure to aggressions and 76.6% were bullied by boys; 26.6% showed bad consequences derived from this act. Verbal form was the most cited (31.6%). Conclusion: there is a high prevalence of adolescent victims of bullying. It emphasizes the importance of the family and school community in breaking social paradigms in order to decrease the occurrence of bullying.
Downloads
References
Ministério da Saúde (BR). Proteger e cuidar da saúde de adolescentes na atenção básica [Internet]. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2018 [acesso em 2020 jan 18]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/proteger_cuidar_adolescentes_atencao_basica_2ed.pdf
Marcolino EC, Cavalcanti AL, Padilha WWN, Miranda FAN, Clementino FS. Bullying: prevalência e fatores associados à vitimização e à agressão no cotidiano escolar. Texto & Contexto Enferm [Internet]. 2018 [acesso em 2019 maio 14];27(1):2-10. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072018005500016
Mello FCM, Silva JL, Oliveira WA, Prado RR, Malta DC, Silva MAI. A prática de bullying entre escolares brasileiros e fatores associados, Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar 2015 [Internet]. Ciênc Saúde Colet [Internet]. 2017 [acesso em 2019 maio 10];22(9):2939-48. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232017229.12762017
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE) [Internet]. Rio de Janeiro; 2016 [acesso em 2019 abr 10]. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv97870.pdf
Oliveira WA, Silva JL, Sampaio JMC, Silva MAI. Saúde do escolar: uma revisão integrativa sobre família e bullying. Ciênc Saúde Colet [Internet]. 2017 [acesso em 2019 abr 10];22(5):1553-64. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232017225.09802015
Jesus JSG. Bullying como forma de sociabilidade juvenil: um estudo sobre práticas interacionais entre meninas na construção de identidades de gênero [tese]. São Paulo: Universidade de São Paulo; 2017 [acesso em 2019 maio 05]; 67 p. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/6/6136/tde-18042017-094354/pt-br.php
Martins CBG, Alencastro LCS. Características da violência sofrida por adolescentes escolares de uma capital brasileira. Rev Eletrônica Enferm [Internet]. 2015 [acesso em 2019 dez 08];17(3):1-10. Disponível em: https://www.fen.ufg.br/revista/v17/n3/pdf/v17n3a13.pdf
Silva JL, Oliveira WA, Bono EL, Dib MA, Bazon MR, Silva MAI. Associações entre bullying escolar e conduta infracional: revisão sistemática de estudos longitudinais. Psicol Teor Pesqui [Internet]. 2016 [acesso em 2019 dez 07];32(1):81-90. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ptp/v32n1/1806-3446-ptp-32-01-00081.pdf
Zequinão MA, Medeiros P, Pereira B, Cardoso FL. Bullying escolar: um fenômeno multifacetado. Educ Pesqui [Internet]. 2016 [acesso em 2019 dez 07];42(1):181-98. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v42n1/1517-9702-ep-42-1-0181.pdf
Santos LCS, Faro A. Bullying entre adolescentes em Sergipe: estudo na capital e interior do Estado. Psicol Esc Educ [Internet]. 2018 [acesso em 2019 dez 08];22(3):485-92. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572018000300485
Zequinão MA, Cardoso AA, Silva JL, Medeiros P, Silva MAL, Pereira B, et al. Desempenho escolar e bullying em estudantes em situação de vulnerabilidade social. J Hum Growth Dev [Internet]. 2017 [acesso em 2019 dez 08];27(1):19-27. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbcdh/v27n1/pt_03.pdf
Teresa MTM, Beatriz MB, Patrícia PM. Bullying na escola: causas e posicionamentos de alunos portugueses e brasileiros. Rev Estud Invest Psicol y Educ[Internet]. 2017 [acesso em 2020 jan 18];Vol Extr(02):63-8. Disponível em: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.02.2667
Barros JP, Berlese DB, Sanfelice GR, Santos GA, Berlese DB. Bullying em adolescentes obesos e eutróficos no contexto escolar. Contrib Cienc Soc [Internet]. 2018 [acesso em 2019 abr 10]. Disponível em: https://www.eumed.net/rev/cccss/2018/04/bullying-adolescentes-obesos.html//hdl.handle.net/20.500.11763/cccss1804bullying-adolescentes-obesos
Silva JL, Oliveira WA, Zequinão MAZ, Lizzi EAS, Pereira BO, Silva MAI. Resultados de intervenções em habilidades sociais na redução de bullying escolar: Revisão sistemática com metanálise. Trends Psychol [Internet]. 2018 [acesso em 2019 abr 10];26(1):509-22. Disponível em: http://dx.doi.org/10.9788/tp2018.1-20pt
Brasil. Presidência da República. Lei nº 13.185, de 06 de fevereiro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying) [Internet]. 2015 [acesso em 2019 abr 15]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13185.htm
Albuquerque IMN, Gomes DF, Vasconcelos AMM, Aguiar DT, Silva TB. Bullying na concepção de estudantes do ensino fundamental de uma escola pública. Rev Enferm UFSM [Internet]. 2015 [acesso em 2019 dez 08];5(3):444-53. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/14795/pdf
Moore SE, Norman RE, Suetani S, Thomas HJ, Sly PD, Scott JG. Consequences of bullying victimization in childhood and adolescence: a systematic review and meta-analysis. World J Psychiatry [Internet]. 2017 [acesso em 2020 jan 17];7(1):60–76. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5371173/?report=reader
Freitas RJM, Moura NA, Monteiro ARM. Violência contra crianças/adolescentes em sofrimento psíquico e cuidado de enfermagem: reflexões da fenomenologia social. Rev Gaúch Enferm [Internet]. 2016 [acesso em 2019 dez 08];37(1):e52887. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&nrm=iso&lng=pt&tlng=pt&pid=S1983-14472016000100702
Pigozi PL, Machado AL. Bullying na adolescência: visão panorâmica no Brasil. Ciênc Saúde Colet [Internet]. 2015 [acesso em 2019 abr 09];20(11):3509-22. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1413-812320152011.05292014
Casemiro JP, Fonseca ABC, Secco FVM. Promover saúde na escola: reflexões a partir de uma revisão sobre saúde escolar na América Latina. Ciênc Saúde Colet [Internet]. 2014 [acesso em 2019 dez 08];19(3):829-40. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232014000300829
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.