Coaching tools in the development of nursing leadership in primary health care*

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769234762

Keywords:

Primary Care Nursing, Leadership, Organizational Innovation

Abstract

Objective: To describe the use of coaching tools in the leadership development process of nurses working in Primary Health Care (PHC). Method: A descriptive study with a qualitative approach of the action-research type. Data from the application of the Wheel of Life and the E.S.P.E.R.T.A Goal tools for nine nurses were organized in the WebQDA software and analyzed by content categorization. Results: The participants experienced three main actions: self-knowledge, goal setting and consolidation of changes. The changes happened in delegation of responsibilities, emotional balance, conflict management, and communication. Final considerations: the tools favored the identification of advantages, limitations and directed the process of change in attitude and behavior by setting goals. The study presented an innovative characteristic, combining experimentation and objectification, leading nurses to incorporate changes in daily work and PHC leadership.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara Souza Rocha, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente da Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Goiás, (FEN/UFG). Goiânia, Goiás. Brasil. E-mail: barbarasrocha@gmail.com

Denize Bouttelet Munari, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente Aposentada da Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Goiás, (FEN/UFG). Goiânia, Goiás. Brasil. E-mail: boutteletmunari@gmail.com

Bruna Mendes de Sousa, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO

Acadêmica de Enfermagem. Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Goiás, (FEN/UFG). Goiânia, Goiás. Brasil. E-mail: bmds.enfermagem@gmail.com

Maria Lucia Leal, Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Goiânia, GO

Psicóloga. Mestre em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Goiânia, Goiás. Brasil. E-mail: lucia.sobrap@gmail.com  

Luana Cássia Miranda Ribeiro, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente da Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Goiás, (FEN/UFG). Goiânia, Goiás. Brasil. E-mail: luaufg@yahoo.com.br

References

Guerrero-Núñez S, Cid-Henríquez P. Una reflexión sobre la autonomia y el liderazgo em enfermeria. Aquichan [Internet]. 2015 [acesso em 2017 abr 11];15(1):129-40. Disponível em: http://aquichan.unisabana.edu.co/index.php/aquichan/article/view/3511/3849

Westcott L. How coaching can play a key role in the development of nurse managers. J Clin Nurs [Internet]. 2016 [acesso em 2018 set 21];25(17-18):2669-77. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27501254 doi: http://dx.doi.org/10.1111/jocn.13315

Lanzoni GMM, Meirelles BHS, Cummings G. Nurse leadership practices in primary healthcare: a grounded theory. Texto & Contexto Enferm [Internet]. 2016 [acesso em 2018 maio 15];25(4):e4190015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v25n4/pt_0104-0707-tce-25-04-4190015.pdf

Lowen IM, Peres AM, Crozeta K, Bernardinho E, Beck CLC. Managerial nursing competencies in the expansion of the Family Health Strategy. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2015 [acesso em 2018 maio 14];4996:967-73. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v49n6/pt_0080-6234-reeusp-49-06-0967.pdf

Munari DB, Bezerra ALQ, Nogueira AL, Rocha BS, Sousa ET, Ribeiro LCM. Leadership succession in nursing: thinking and acting today to ensure a better tomorrow. Rev Eletrônica Enferm [Internet]. 2017 [acesso em 2018 ago 21];19:1-5. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/46101/22778

Hanse JJ, Harlin U, Jarebrant C, Ulin K, Winkel J. The impact of servant leadership dimensions on leade- member exchange among health care professionals. J Nurs Manag [Internet]. 2016 [acesso em 2018 maio 14];24(2):228-34. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25879275

Mendes IAC, Ventura CAA, Trevizan MA, Marchi-Alves LM, Souza-Junior VD. Educação, liderança e parcerias: potencialidades da enfermagem para a cobertura universal de saúde. Rev Latinoam Enferm [Internet]. 2016 [acesso em 2018 abr 11];24:e2671. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v24/pt_0104-1169-rlae-02673.pdf

Dyess SM, Sherman RO, Pratt BA, Chiang-Hanisko L. Growing nurse leaders: their perspectives on nursing leadership and today’s practice environment. Online J Issues Nurs [Internet]. 2016 [acesso em 2018 jan 28];21(1):7. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27853273

Cardoso MLAP, Ramos LH, D’innocenzo M. Liderança coaching: questionários de avaliação de percepções de líderes e liderados na enfermagem. Einstein [Internet]. 2014 [acesso em 2017 abr 10];12(1):66-74. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/eins/v12n1/pt_1679-4508-eins-12-1-0066.pdf

Moore LW, Sublett C, Leahy C. Nurse managers’ insights regarding their role highlight the need for practice changes. Appl Nurs Res [Internet]. 2016 [acesso em 2018 ago 15];30:98-103. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27091262

Sociedade Brasileira de Programação Neurolinguística (SBPNL). Certificação Internacional em Coaching [Internet]. São Paulo; 2018 [acesso em 2019 junho 17]. Disponível em: https://www.pnl.com.br/certificacao-internacional-em-coaching/

Cable S, Graham E. “Leading Better Care”: An evaluation of an accelerated coaching intervention for clinical nursing leadership development. J Nurs Manag [Internet]. 2018 [acesso em 2018 jul 14];26(5):605-12. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29600826

Graham R, Beuthin R. Exploring the effectiveness of multisource feedback and coaching with nurse praticioners. Nurs Leadership (Tor Ont) [Internet]. 2018 [acesso em 22 ago 2018];31(1):50-9. Disponível em: https://europepmc.org/abstract/med/29927383

Niesen CR, Kraft SJ, Meiers SJ. Use of motivational interviewing by nurse leaders: coaching for performance, professional development and career goal setting. Heath Care Manag [Internet]. 2018 [acesso em 22 ago 2018];37(2):183-92. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29533243

Machado BP, Paes LG, Tonini TFF, Lampert NA, Lima SBS. Coaching en la enfermería: revisíon integradora. Index Enferm [Internet]. 2014 [acesso em 2017 abr 10];23(1-2):51-5. Disponível em: http://scielo.isciii.es/pdf/index/v23n1-2/revision1.pdf

Petty GM, Lingham T. Coaching team work in the classroom using an innovative team-coaching process. Nurs Educ Perspect [Internet]. 2018 [acesso em 2018 ago 19];40(2):118-20. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29677042

Tripp, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educ Pesqui [Internet]. 2005 [acesso em 2017 abr 12];31(3):443-66. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3

Tong A, Sainsbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. Int J Qual Health Care [Internet]. 2007 [acesso em 2018 jul 11];19(6):349–57. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17872937

Bardin, L. Análise de conteúdo. 7ª ed. São Paulo: Almedina Brasil; 2011.

Munyewende PO, Levin J, Rispel LC. An evaluation of the competencies of primary health care clinic nursing managers in two South African provinces. Glob Health Action [Internet]. 2016 [acesso em 2018 maio 14];9(1). Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3402/gha.v9.32486

Moscovici F. Desenvolvimento Interpessoal: treinamento em grupo. 17ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio; 2009.

Lanzoni GMM, Meirelles BHS, Erdmann AL, Thofehrn MB, Dall’Agnol CM. Ações/intervenções motivadoras para liderança do enfermeiro no contexto da atenção básica à saúde. Texto & Contexto Enferm [Internet]. 2015 [acesso em 2018 maio 15];24(4):1121-9. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/2015nahead/pt_0104-0707-tce-201500003740013.pdf

Solà GJ, Badia JG, Delgado-Hito P, Osaba MAC, Del Val García JL. Self-perception of leadership styles and behaviour in primary health care. BMC Health Serv Res [Internet]. 2016 [acesso em 2018 maio 15];16(1):572. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27733141

Carvalho AGF, Cunha ICKO, Balsanelli AP, Bernardes A. Liderança autêntica e perfil pessoal e profissional de enfermeiros. Acta Paul Enferm [Internet]. 2016 [acesso em 2018 maio 16];29(6):618-25. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ape/v29n6/1982-0194-ape-29-06-0618.pdf

West M, Smithgall L, Rosler G, Winn E. Evaluation of a nurse leadership development programme. Nurs Manag (Harrow) [Internet]. 2016 [acesso em 2018 maio 16];22(10). Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26927790

Published

2019-10-17

How to Cite

Rocha, B. S., Munari, D. B., Sousa, B. M. de, Leal, M. L., & Ribeiro, L. C. M. (2019). Coaching tools in the development of nursing leadership in primary health care*. Revista De Enfermagem Da UFSM, 9, e46. https://doi.org/10.5902/2179769234762

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)