Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769233663

Keywords:

Nursing, Young, Sexuality, Digital technologies

Abstract

Objective: To describe the experience of postgraduate nursing students about sexuality and the knowledge-power relationship with school pupils via Web Radio. Method: the experience emerged in “Micropolitics” subject, held at the first semester of 2016, in articulation with Foucault's Knowledge/Power theoretical and philosophical framework and the topic sexuality. Results: in the experience it is seen that the school and the health department are configured as spaces of resistance. There is no teacher/nurse/youth speech about sexuality. It was concluded that the Web Radio health care device is an interdiscursive network, involving singularities, providing care practices to young people. Final considerations: Nursing, in this school setting, expands its autonomy of care with the youth in the construction of interdiscursive knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leidy Dayane Paiva de Abreu, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Enfermeira, Doutoranda, Programa de Pós-Graduação Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza (CE), Brasil.

Glícia Mesquita Martiniano Mendonça, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Enfermeira, Mestre, Programa de Pós-Graduação Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza (CE), Brasil. Email: 

Aretha Feitosa de Araújo, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Enfermeira, Doutoranda, Programa de Pós-Graduação Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza (CE), Brasil. Docente da Faculdade de Juazeiro do Norte (FJN) Ceará.

Raimundo Augusto Martins Torres, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Enfermeiro, Doutor em Educação, Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual do Ceará(UECE). Fortaleza(CE), Brasil

Maria Rocineide Ferreira da Silva, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Enfermeira, Doutora em Saúde Coletiva, Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual do Ceará(UECE). Fortaleza(CE), Brasil. 

Ana Virgínea de Melo Fialho, Uniersidade Estadual do Ceará(UECE). Fortaleza(CE), Brasil.

Enfermeira, Doutora em Enfermagem. Docente do Curso de Enfermagem da Uniersidade Estadual do Ceará(UECE). Fortaleza(CE), Brasil.

References

Farias PAM, Martin ALAR, Cristo CS. Aprendizagem ativa na educação em saúde: percurso histórico e aplicações. Rev Bras Educ Méd. 2015 [acesso em 2019 mar 11];39(1):143-50. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbem/v39n1/1981-5271-rbem-39-1-0143.pdf

Foucault M. Microfísica do poder. 3ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2015.

Foucault M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. 10ª ed. São Paulo: Martins Fontes; 2016.

Foucault M. História da sexualidade: a vontade de saber. 8ª ed. Rio de Janeiro: Graal; 2015.

Sfair SC, Bittar M, Lopes RE. Educação sexual para adolescentes e jovens: mapeando proposições oficiais. Saúde Soc [Internet]. 2015 [acesso em 2019 mar 11];24(2):620-32. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/sausoc/v24n2/0104-1290-sausoc-24-02-00620.pdf

Couto Junior DR, Oswald MLMB, Pocahy FA. Gênero, sexualidade e juventude(s): problematizações sobre heteronormatividade e cotidiano escolar. Civitas [Internet]. 2018 [acesso em em 2019 mar 10];18(1): 124-37. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/civitas/v18n1/1519-6089-civitas-18-01-0124.pdf

Furlanettoi MF, Lauermannii F, Costa CB, Mariniv AH. Educação sexual em escolas brasileiras: revisão sistemática da literatura. Cad Pesqui [Internet]. 2018 [acesso em 2019 mar 11];48(168):550-71. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v48n168/1980-5314-cp-48-168-550.pdf

Santos MP, Farre AGMC, Bispo MS, Sousa LB, Marinho DDT. Promoção da saúde sexual e reprodutiva de adolescentes: educação por pares. Rev Baiana Enferm. 2017 [acesso em 2019 mar 11];31(3): 21505. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/enfermagem/article/viewFile/21505/15031

Moreira TMA, Sousa DF, Silva SET, Santana WJ, Luz DCRP. O papel do enfermeiro na assistência prestada às adolescentes grávidas. Rev e-Ciênc. 2016;4(1):43-53.

Souza VEC. Desenvolvimento e validação de software para apoio ao ensino-aprendizagem sobre diagnósticos de enfermagem [tese]. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará; 2015 [acesso em 30 set 2017]; Programa de Pós-Graduação em Enfermagem (PPE). Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/12557/1/2015_tese_vecsousa.pdf

Torres RAM, Abreu LDP, Araújo AF, Veras KCBB, Oliveira GR, Tavares NBF, et al. Promotion of webcare in nursing through a WebRadio: knowledge of schoolageyouthon collective health themes. Int J Develop Res [Internet]. 2019 [acesso em 2019 mar 11];9(2):25661-6. Disponível em: http://www.journalijdr.com/sites/default/files/issue-pdf/15243.pdf

Abreu LDP, Torres RAM, Silva MRF, Araújo AF. Web radio como ferramenta de diálogo em saúde coletiva no sertão: juventudes e métodos contraceptivos. SANARE Sobral. 2018;17(1): 24-31.

Krysia WH, Marion JB. O desafio da enfermagem e da saúde na idade digital. Texto & Contexto Enferm [Internet]. 2018 [acesso em 2019 set 14];27(2). Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072018000200100&lng=en. Epub June 21, 2018. http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072018002018editorial2

Torres RAM, Silva MDM, Bezerra AEM, Abreu LDP, Mendonça GMM. Comunicação em saúde: uso de uma web rádio com escolares. J Health Inform [Internet]. 2015 [acesso em 2016 maio 21];7(2):58-61. Disponível em: http://www.jhi-sbis.saude.ws/ojs-jhi/index.php/jhi-sbis/article/viewFile/325/233

Foucault M. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola; 2018.

Torres RAM, Melo CB, Abreu LDP, Veras KCBB. Saberes dos estudantes de enfermagem sobre a saúde da população LGBT debatidos via web rádio. TICS & EAD em Foco. 2018;4(41):41-57.

Morais EV, Toledo OR, David FL, Avelino MM, Campos RN. Gravidez na adolescência e aborto: implicações da ausência de apoio familiar. Rev Adolesc Saúde. 2017;14(3):41-7.

Nery IS, Feitosa JJM, Sousa AFL, Fernandes ACN. Abordagem da sexualidade no diálogo entre pais e adolescentes. Acta Paul Enferm [Internet]. 2015 [acesso em 2019 mar 11];28(3):287-92. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ape/v28n3/1982-0194-ape-28-03-0287.pdf

Published

2019-10-25

How to Cite

Abreu, L. D. P. de, Mendonça, G. M. M., Araújo, A. F. de, Torres, R. A. M., Silva, M. R. F. da, & Fialho, A. V. de M. (2019). Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio. Revista De Enfermagem Da UFSM, 9, e54. https://doi.org/10.5902/2179769233663

Issue

Section

Relato de experiência

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.