Predictors of beliefs in the evaluation process of educational actions to the health team

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769229250

Keywords:

Staff Development, Continuing education, Educacional Measurement

Abstract

Aim: to evaluate the dimensionality and internal consistency of the belief scale; to verify the existence of relations between criterion variables and belief variables; to investigate predictive variables of beliefs in the evaluation process of educational actions of the health team. Method: quantitative correlational study developed in 14 health institutions, with the participation of 992 workers, in which a Likert scale was applied, consisting of 31 items related to the team beliefs in the training evaluation process. The dimensionality/internal structure of the scale was carried out by means of exploratory factorial analyses; standard multiple regression analyses, Student t tests, ANOVA and post hoc analyses were also applied. Results: three factors were found; the predictive variables were “number of trainings in the last 12 months”, “participation in training at the time of the research” and “age”.Conclusions: the scale presented internal consistency and there was identification of correlations and predictive variables.

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Author Biographies

Gabriela Cristina Costa Gonçalves, Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, São Paulo -SP, Brasil

Enfermeira, Doutoranda do Programa de Gerenciamento em Enfermagem da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo

Daniela Miori Pascon, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP- Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde, FCMS, Departamento de Enfermagem e Medicina, Sorocaba-SP, Brasil

enfermeira, Doutoranda do Programa de Gerenciamento de Enfermagem da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, danielapascon@usp.br, São Paulo-SP, Brasil

Melissa Messias, Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, São Paulo-SP, Brasil

Enfermeira, Doutora em ciências pelo Programa de Gerenciamento de Enfermagem da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, melissa.finette@usp.br, São Paulo-SP, Brasil

Patrícia Tavares dos Santos, Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, São Paulo-SP, Brasil

Enfermeira, Doutora em ciências pelo Programa de Gerenciamento de Enfermagem da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, patrícia.tavares.santos@usp.br, São Paulo-SP, Brasil

Everson Cristiano de Abreu Meireles, Centro de Ciências da Saúde - CCS da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia – UFRB, Santo Antônio de Jesus – Bahia, Brasil

Psicólogo, Doutor em Psicologia pela Universidade São Francisco, professor adjunto da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, eversoncam@yahoo.com.br, Bahia, Brasil

Vera Lucia Mira, Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, São Paulo-SP, Brasil

Enfermeira, Professora Livre-docente do Departamento de Orientação Profissional da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, vlmirag@usp.br, São Paulo-SP, Brasil

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Published

2019-07-31

How to Cite

Gonçalves, G. C. C., Pascon, D. M., Messias, M., Santos, P. T. dos, Meireles, E. C. de A., & Mira, V. L. (2019). Predictors of beliefs in the evaluation process of educational actions to the health team. Revista De Enfermagem Da UFSM, 9, e13. https://doi.org/10.5902/2179769229250

Issue

Section

Artigos Originais