Training for patient safety: an integration experience among undergraduate and graduate students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769223988

Keywords:

Patient safety, Teaching, Infection control, Health human resource training.

Abstract

Aim: to describe the integration experience that has taken place in a Patient Safety subject, which was offered to undergraduate and postgraduate students, from different health areas. Method: report on the experience of a subject held in the second semester of 2015 at a Federal University of Southern Brazil. In addition to the professors, undergraduate and postgraduate students from the health area participated. Results: the professors and students attending master’s degree program considered the integration between undergraduate and graduate students LatoSensu and StrictoSensu very rich, exchanging experiences among the participants, making the subjects close to reality. The students assessed the discipline as important for training, reporting both positive and negative points. Conclusion: the discipline ratified the importance of discussing patient safety in different multidisciplinary health perspectives, with students of different levels of knowledge.

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Author Biographies

Ariane Baptista Monteiro, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre, Porto Alegre, RS

Enfermeira. Mestranda em Ensino na Saúde pela Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre – UFCSPA. Enfermeira do Serviço de Controle de Infecção Hospitalar da Irmandade Santa Casa de Misericórdia de Porto Alegre. Porto Alegre-RS-Brasil.

Juliana Gil Prates Peixoto, Hospital Mães de Deus, Porto Alegre, RS

Enfermeira. Mestranda em Ensino na Saúde pela Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre – UFCSPA. Enfermeira do Serviço de Controle de Infecção Hospitalar do Hospital Mães de Deus. Porto Alegre-RS-Brasil.

Ana Paula Scheffer Schell da Silva, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre, Porto Alegre, RS

Enfermeira. Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Docente do Mestrado em Ensino na Saúde pela Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre – UFCSPA. Porto Alegre-RS-Brasil.

Rita Catalina Aquino Caregnato, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre, Porto Alegre, RS

Enfermeira. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Docente do Mestrado Profissional, da Residência Multiprofissional Integrada em Saúde e da Graduação pela Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre – UFCSPA. Porto Alegre-RS-Brasil.

Luzia Fernandes Millão, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre, Porto Alegre, RS

Enfermeira. Doutora em Psicologia pela Universidade Pontificia de Salamanca. Docente do Mestrado em Ensino na Saúde pela Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre – UFCSPA. Porto Alegre-RS-Brasil.

Published

2018-04-12

How to Cite

Monteiro, A. B., Peixoto, J. G. P., Silva, A. P. S. S. da, Caregnato, R. C. A., & Millão, L. F. (2018). Training for patient safety: an integration experience among undergraduate and graduate students. Revista De Enfermagem Da UFSM, 8(1), 192–202. https://doi.org/10.5902/2179769223988

Issue

Section

Relato de experiência

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