Interdisciplinarity between the teaching of environmental education and the mathematics discipline - analysis of some parameters related to the air quality report of the Metropolitan Region of great Vitória

Autores/as

  • Rita de Cassia Feroni Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES
  • Elson Silva Galvão Faculdades Integradas Espírito-Santenses, Vitória, ES

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130829794

Palabras clave:

Interdisciplinarity, Environmental education, Mathematics

Resumen

This paper presents an approach about the interdisciplinarity in Environmental Education as a way to present the student some practical applications on the learning process of concepts and basic fundamentals of disciplines such Mathematics offered along their academic career. This paper presents a contextualization of the Environmental Education and Mathematics teaching, involving the fundamental concepts of mathematics with a practical and current problem in the region of Greater Vitória, the air pollution. An analysis of the air quality in Greater Vitória is covered by some interpretations of data and graphics presented in the Air Quality Report of the Greater Vitória, published for 2013. It is demonstrated that the analysis of air quality in a region is directly related to the learning process of the mathematical fundamentals, such as mean, median, maximum and minimum, amplitude, ratio analysis, percentage representation of Cartesian coordinate functions, geometry, as well as the data interpretation and images in order to generate information from a data set.

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Biografía del autor/a

Rita de Cassia Feroni, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES (2007). Possui graduação em Engenharia de Produção Civil pela Faculdade do Centro Leste - UCL (2009), com atribuições de Engenheiro de Produção e Engenheiro Civil. Possui especialização em Educação Ambiental (2016). Possui formado em Engenharia Ambiental (2010) e doutorado em Engenharia Ambiental (2015), ambos da Universidade Federal do Espírito Santo - UFES. Atuação nas áreas de pesquisa relacionadas à modelagem numérica e computacional de problemas associados à Engenharia de Produção e Engenharia do Meio Ambiente.

Elson Silva Galvão, Faculdades Integradas Espírito-Santenses, Vitória, ES

Graduado em Engenharia Ambiental pela Faculdades Integradas Espírito-Santenses - FAESA (2011), mestre em Engenharia Ambiental na área de Poluição do Ar pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES (2014), e doutor em Engenharia Ambiental na área de Poluição do Ar pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES (2018). Possui experiência na área de Engenharia Ambiental e Química, com ênfase em Química Analítica e Ambiental. Competência teórica e prática nas áreas de monitoramento da qualidade do ar, beneficiamento de co-produtos siderúrgicos, reaproveitamento de materiais de sistemas de despoeiramento e tratamento biológico de efluentes industriais. Conhecimento e experiência nas principiais técnicas instrumentais como: Cromatografia gasosa, espectrometria de massas, espectrometria de raios-X dispersiva, difratometria de raios-X, Synchrotron DRX, absorção atômica, absorção por UV-Visível e métodos clássicos por Via-Úmida.

Citas

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Publicado

2018-10-05

Cómo citar

Feroni, R. de C., & Galvão, E. S. (2018). Interdisciplinarity between the teaching of environmental education and the mathematics discipline - analysis of some parameters related to the air quality report of the Metropolitan Region of great Vitória. Revista Monografias Ambientais, 16(1), 14–25. https://doi.org/10.5902/2236130829794

Número

Sección

PRÁTICAS EDUCATIVAS AMBIENTAIS