Por uma educação planetária: produzindo sentidos e significados às práticas pedagógicas na educação infantil

Authors

  • Diana Vandréia dal Soto Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613087670

Keywords:

Early Childhood Education, Pedagogical Practices, Environmental Education

Abstract

This text, written in the year of 2010, presents an experiment with a group of preschool children's in the Education Unit Ipê Amarelo, of Federal University of Santa Maria/Brazil. Explains the possibilities of working with the environmental education in early childhood education, with a view to the construction of pedagogical practices designed for and with children. In this proposal, the child is active participant of educational processes. The teacher is a mediator, interconnecting the knowledge of the reality of children to the scientific knowledge, which helps in expanding their perceptions about her environment, and on the interrelations that happen in this environment, building a critical observer look and care about life on Planet Earth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diana Vandréia dal Soto, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Pedagoga, Especialista em Educação Ambiental (CCR/UFSM), Especialista em Gestão Educacional (CE/UFSM) e Mestranda no Programa de Pós Graduação em Educação (CE/UFSM).

References

BARBOSA, M. C. S.; HORN, M. da G. S. Projetos na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Secretaria da Educação Básica, Brasília; MEC, SEB, 2010.

CONELL, J. Vivências com a Natureza. São Paulo: Aquariana, 2008.

LUZ, I. R. da. Relações ente crianças e adultos na educação infantil. In: Anais do I Seminário Nacional: currículo em movimento- perspectivas atuais, Belo Horizonte, novembro de 2010.

MELLO, S. A.; FARIAS, M. A. A Escola como lugar da cultura mais elaborada. In: Revista do Centro de Educação (UFSM), Santa Maria, V. 35, n.1, jan./abr. 2010.

WARD, H.; RODEN, J. As habilidades que os alunos devem ter para aprender ciência: habilidades processuais. In: W,H,...[et al.]. Ensino de Ciências. Porto Alegre: Artmed, 2010.

SCHIEL, D; ORLANDI, A. S. & RUFINO, S. F. (Org.) Explorações em ciências na educação infantil. São Carlos, SP: Compacta Gráfica e editora Ltda, 2010.

TIRIBA, Léo. Crianças da Natureza. In: Anais do I Seminário Nacional: currículo em movimento- perspectivas atuais, Belo Horizonte, novembro de 2010.

Published

2013-04-07

How to Cite

Soto, D. V. dal. (2013). Por uma educação planetária: produzindo sentidos e significados às práticas pedagógicas na educação infantil. Monografias Ambientais, 11(11), 2426–2434. https://doi.org/10.5902/223613087670