Behavioral reactions of visitors through the zoo enclosure of cats in municipl Curitiba, Paraná

Authors

  • Cláudia Regina Bosa Zoológico Municipal de Curitiba, Curitiba, PR
  • Lenon de Oliveira Araújo

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613087223

Keywords:

Behavior, Environmental Education, Felines, Zoo, Animals in Captivity

Abstract

Aiming to improve the quality of visits Curitiba Municipal Zoo this paper proposed conductobservations in the precincts of cats through the following actions: characterization of the visitingpublic, development of educational activities and observation of behavioral reactions. The visitorswere observed without direct inference regarding attitudes towards the cat enclosure and alsowith the behavior of activities exposed before. The reactions were noted in plug itself. Thefollowing results were obtained: adults accompanied by children spent more time in front of theenclosures, men showed interest and curiosity about animals, women showed attitudes ofcuriosity and wonder, men and women performed the activities proposed in EnvironmentalEducation. The activities were self-explanatory that obtained better results. Based on these resultsit was found that the visitors had good acceptance in the face of environmental educationactivities conducted, demonstrating the urgent need to implement this practice in this zoo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Regina Bosa, Zoológico Municipal de Curitiba, Curitiba, PR

Bióloga do Zoológico Municipal de Curitiba, mestre em Zoologia- UFPR, Professora e orientadora do Curso de Especialização em Conservação da Natureza e Educação Ambiental da PUC/PR. Doutoranda em Microbiologia, Parasitologia e Patologia pela UFPR

Lenon de Oliveira Araújo

Licenciado em Ciências Biológicas.

References

Achutti, M. R. N. G; (2003) O zoológico como um ambiente educativo para vivenciar o ensino de ciências. Itajaí, 2003. Dissertação (Mestrado acadêmico em educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2003.

Alvim, M. H. (2008) O mundo natural através da historia general de Frei Bernardino de Sahagún. In: ALVIM, XI. Observações celestes no México Antigo. São Paulo: Annablume, 2008.

Bosa, et al; (2007) Educação Ambiental: caminhos para mudar. Rev. Acad, Curitiba, v. 5, n. 4, p. 425-435, out./dez.

Broom, D.M; Molento, C.F.M. (2004) Bem-estar animal: conceito e questões relacionadas – revisão. Archives of Veterinary Science v. 9, n. 2, p. 1-11, Printed in Brazil. Recuperado em 20 de dezembro de 2011 de http://www.unb.br/posgraduacao/docs/fav/BEMESTARANIMALCONCEITOQUESTOESRELACIONADAS.pdf.

Cavalcanti, et al; (2010) Percepção do bem-estar animal no Zoológico do Parque Estadual Dois Irmãos. Recife, 2010. UFRPE, Recife.

Costa, D. O. (2004). Educação Ambiental – Experiências dos Zoológicos Brasileiros. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental ISSN 1517-1256, v. 13, julho a dezembro.

Furtado, M. H. B. C & Branco, J. O (2003) A percepção dos visitantes dos zoológicos de Santa Catarina sobre a temática ambiental. II Simpósio Sul Brasileiro de Educação Ambiental. Mestrado em Educação, UNIVALI, Santa Catarina.

Guinnes Worlds Records 2005 (coordenação editorial brasileira Diego Rodrigues). Rio de Janeiro: Ediouro, 2004.

Javorouski, M. L. & Biscaia, S. A. (2007). A história do Zoológico Municipal de Curitiba. Curitiba, 2007. Monografia (História e Geografia do Paraná) - Faculdade Padre João Bagozzi, Curitiba, 2007.

Lei Nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Recuperado em 11 de dezembro de 2012: www.mma.gov.br/port/conama/legiabre.cfm?codlegi=321.

Marino, L. M. R. (2008). Caracterização e zoneamento ambiental do zoológico municipal de Mogi Mirim, SP. São Paulo, 2008. Monografia (Ecologia e Recursos Naturais) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

Moran, J. M.(2007) A educação está mudando radicalmente. In A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá, São Paulo: Papirus, (pp13-27).

O Jardim Zoológico de Vila Isabel – O primeiro Jardim Zoológico do Brasil. Recuperado em 19 de julho de 2011:

http://soudavila.webnode.com/products/o-jardim-zoologico-de-vila-isabel-oprimeiro-jardim-zoologico-do-brasil/.

Oh, A. J; Basso, A. S & Oliveira, G. B (2007). A importância da educação no processo do desenvolvimento local sustentável no município de Curitiba. Recuperado em 15 de maio de 2012 de http://www.fae.edu/publicacoes/pdf/iiseminario/pdf_praticas/praticas_05.pdf.

Pereira, M. S. (1996). O ensino criativo: Uma forma divertida de aprender. Integração vol 17,(pp.11-15). Recuperado em 14 de maio de 2012 de http://www.fcee.sc.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=97.

Ribeiro, R. M. (2006). Planejamento Urbano, Lazer e Turismo: Os Parques Públicos em Curitiba – PR. Turismo Visão e Ação, Curitiba vol. 8 - n.2 p. 309 - 321 maio/ago.

Rocha, C. F. D., Van Sluys, M., Bergallo, H. De G & Alves, M. A dos S. (2002) A importância da Educação Ambiental na conservação de espécies e de ecossistemas naturais. In: PEDRINI, A de G. (Org.) O Contrato Social da Ciência unindo saberes na Educação Ambiental. Petrópolis, Vozes, 2002, p.255-26.

Souza, R. R; Carvalho, D. S & Sinzato, D. M. S (2007) Humanos no zoológico - A reação dos visitantes mediante os recintos animais do zoológico municipal de volta redonda/RJ. Anais do VIII Congresso de Ecologia do Brasil, Caxambu – MG Recuperado em 10 de janeiro de 2012 de http://www.seb-ecologia.org.br/viiiceb/pdf/2070.pdf.

Published

2013-01-13

How to Cite

Bosa, C. R., & Araújo, L. de O. (2013). Behavioral reactions of visitors through the zoo enclosure of cats in municipl Curitiba, Paraná. Monografias Ambientais, 10(10), 2288–2301. https://doi.org/10.5902/223613087223