A utilização do conhecimento de plantas medicinais como ferramenta para estimular a preservação ambiental
DOI:
https://doi.org/10.5902/223613084791Keywords:
Environmental Education, Medicinal Plants, CultureAbstract
This work has the objective of identifying the level of knowledge about medicinal plants in theschool community where is inserted the municipal elementary school Aldo Porto dos Santos and itrelationship with Environmental Education, turning that information into a tool of introduction toEnvironmental Education. For that, was covered the origin of phytotherapy, the history of therelationship of the people with the plants since the prehistoric times until the present, theproprieties of the medicinal herbs, ways for better utilize their proprieties and the cares that mustbe taken during the usage of them. To realize the first stage of this work it was applied aquantitative research through a questionnaire which was answered by one hundred and elevenpeople. In the second stage of the project it was labored the “clock of medicinal plants” which wasattended by the 6th grade class composed of twenty students counting with the collaboration ofthe scholar community which helped in obtaining the established species of plants. Evaluating theresults of the project and comparing with the proposed objective it was possible to note that inthe said school community there is a reasonable knowledge of the medicinal plants and that the used plants are cultivated in their own yards of their homes following the local culture. Concludesin this way that there are several methods to achieve the objectives related to the development ofthe Environmental Education, but this action have better result when it’s supported in thecommon interests of the group and in the knowledge and cultural experience that already exists.
Downloads
References
ACCORSI, W. R. Medicina natural: Um novo conceito. n°4, 2000. Vol. 2, p.5
BACKES, P.; IRGANG, B. Árvores do Sul: Guia de identificação & interesse ecológico.
BALBACH, A. As plantas curam. Itaquaquecetuba, SP: Editora Missionária, 1992.
______. A flora nacional na medicina doméstica – Vol.II. 23. ed. Itaquaquecetuba, SP: Editora da Igreja Adventista do Sétimo Dia, [199-].
______. As plantas curam. São Paulo: Editora M. V. P., 1967.
BÍBLIA. 1993. A Bíblia Sagrada: Antigo e Novo Testamento. Traduzida em português por João Ferreira de Almeida. 2. ed. rev. e atual. no Brasil. São Paulo: Sociedade Bíblica do Brasil, 1993.
BOSCHILIA, C. Minimanual compacto de biologia: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Rideel, 2003.
BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Alterada pela Lei 10.709 de 31 de julho de 2003.
______. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF, 27 de abr. de 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm. Acesso em: 28 de julho de 2011.
CARAVACA, H. Plantas que curam. Editora Virtual Books Online M&M Editores Ltda, 2000.
CARVALHO, I.C. de M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004.
CASTRO, L. O. de; CHEMALE, V. M. Plantas medicinais, condimentares e aromáticas: descrição e cultivo. Guaíba: Agropecuária, 1995.
CHIAVENATO, J. J. O massacre da natureza. 15 ed. São Paulo: Moderna, 1989.
COSTA, L. C. Viva melhor! : com a medicina natural. . Itaquaquecetuba, SP: Missionária, 1996.
DAJOZ, R. Ecologia geral. Petrópolis, São Paulo: Vozes, 1973.
DIAS, G. F. Educação ambiental: princípios e práticas. 9 ed. São Paulo: Gaia, 2004.
EMATER/RS. FR70.000. JUL2008.
FERNANDES, J. L. M. Ervas medicinais: o poder da plantas. V.10. 2005. AFUBRA: Associação dos Fumicultores do Brasil, 2005, 15 p.
FERNANDES, S. M. Básico de plantas medicinais, condimentares e aromáticas: manual de treinamento. Porto Alegre: SENAR/AR-RS, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 36 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
FRANCO, I. J. (Pe.) Ervas e plantas: A medicina dos simples. [S.l.: s.n.]: 1997.
FRANCO, I. J. (Pe.); FONTANA, V. L. Ervas e plantas: A medicina dos simples. 9. ed. Erexim, RS: Livraria Vida Ltda., 2004.
GONÇALVES, J. A. Meio ambiente: a vida em jogo. São Paulo: Salesiana, 2007.
LAUTERT, C.J.; KLEINÜBING, L. P.; ZENKER, L. M.; CARVALHO, T. Q. de (organizadores). A educação ambiental inovando a gestão. Porto Alegre, RS: Kraskin e A+, 2006.
LEIS, H.R. A modernidade insustentável: as criticas do ambientalismo à sociedade contemporânea. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.
LEITE, M. Meio ambiente e sociedade. São Paulo: Ática, 2005.
LORENZI, H.; MATOS, M. F. J. de A. Plantas medicinais no Brasil - nativas e exóticas. São Paulo: Instituto Plantarum, 2002.
_____. Plantas medicinais no Brasil - nativas e exóticas. 2. ed. São Paulo: Instituto Plantarum, 2008.
MATOS, F. J. A. Farmácias vivas. 2. ed. Fortaleza: EUFC, 1994.
MINC, C. Ecologia e cidadania. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2005.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 3 ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2001.
NEVES, E.; TOSTES, A. Meio ambiente: aplicando a Lei. Petrópolis: Vozes, 1992.
NOVELLI, J. L.; DELLUCA, A. F.; PIAZZA, E.; FERNANDES, R. F.; DARÓS, G. E.; FERNANDES, M. E.; COLOMBO, A. M.; COSTA, B.; VITALI, D. M.; CICHELLA, F.; BOIT, F. P. da; RESENDES, L. M.; SPILLERE, R. Ç.; MICHELS, R. A.; ROSA, S. S. da; JENOVÊNCIO, T. C.; DAMIANI, T. R. Educação ambiental no Bairro da Juventude. II Fórum ambiental da Alta Paulista. Outubro, 2006. Disponível em: http://www.amigosdanatureza.org.br.EA-23.pdf. Acesso em: 29 de setembro de 2011.
Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação
Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997. 126p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em 28 de julho de 2011.
PORTUGAL, G. Educação ambiental desde a base. HP – Gil Portugal. Março/1997. Disponível em: http://www.gpca.com.br/gil/art24.html. Acesso em: 28 de setembro de 2011.
______. Educação ambiental para todos. HP – Gil Portugal. Julho/1998 Disponível em: http://www.gpca.com.br/gil/art29.htm. Acesso em: 28 de setembro de 2011.
PUTZKE, J. Guia prático para estudos em biodiversidade: nível fundamental e médio. Porto Alegre, RS: Ed. do Autor, 2006.
REBOUÇAS, F. Conceito de meio ambiente. Infoescola: navegando e aprendendo. Fevereiro/2009. Disponível em: http://www.infoescola.com/geografia/conceito-de-meio-ambiente/. Acesso em: 28 de setembro de 2011.
RICARDO, B.; CAMPANILI, M. Almanaque Brasil Sócio Ambiental. São Paulo, SP: Takano Editora Gráfica, 2004.
RIGOTA, M., ESMÉRIO, M., (Orgs). Um olhar sobre a educação ambiental. Porto Alegre: Secretaria de Estado da Educação/RS, 2002.
ROSA, A. V. Agricultura e meio ambiente. São Paulo: Atual, 1998.
RUDDER, E. A. M. C. de. Guia compacto das plantas medicinais. São Paulo: Rideel, 2002.
SCARLATO, F. C.; POTIN, J. A. Do nicho ao lixo: ambiente, sociedade e educação. 18 ed. São Paulo: Atual, 2009.
SCHIPPER, L. P. (editora executiva). Segredos e virtudes das plantas medicinais. Rio de Janeiro, RJ: Reader’s Digest Brasil Ltda., 1999.
SILVEIRA, I. M. M. O conhecimento popular sobre o papel curador das plantas e suas possibilidades para a educação e a escola. 2005. 55f. Monografia (Pós-graduação em gestão educacional) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2005.
SILVEIRA, Pedro (diagramador). Como usar produtos naturais: para uma vida saudável. Santa Maria, RS: Pallotti, [199-].
SIMÕES, C. M. O. MENTZ, L. A.; SCHENKEL, E. P.; IRGANG, B. E.; STHMANN, J. R. Plantas da medicina popular no Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS: Editora da Universidade UFRGS, 1998.
SOARES, C. A. A cura que vem dos chás. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
SOUZA, N. M. e. Educação ambiental: dilemas da prática contemporânea. Rio de Janeiro: Thex Ed.: Universidade Estácio de Sá, 2000.
VEIGA JUNIOR, V. F.; PINTO, A. C.; MACIEL, M. A. M. Plantas medicinais: cura segura? Quím. Nova vol.28 no. 3 São Paulo May/June 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo. php?pid=S0100-40422005000300026&script=sci_arttext. Acesso em: 28/07/2011.
ZATTA, Ir. M.; DESTEFANI, Ir. G.; HAAS, Ir. S. B.; SPANENBERG, M. Receitas da sabedoria popular. [S.l.: s.n.]: 1988.
ZIEGER, M. Ecopedagogia: o remo e o rumo da educação. Tramandaí, RS: Ísis, 2004.
UNESCO-PNUMA. Educación para un futuro sostenible: una visión transdisciplinaria para una acción concertada. Documento preparatório para a Conferência Internacional de Educação Ambiental em Thessaloniki, Grécia, dezembro de 1997.
WERMANN, A. M.; VELLOSO, C. C.; ROSSINI, M. I. P.; POLESI, R. G. Horto medicinal relógio do corpo humano: qualificação da experiência de sistematização de Putinga, RS. Porto Alegre: EMATER/RS-ASCAR, 2009.
WERTHEIN, J.; CUNHA, C. Fundamentos para uma nova educação. Brasília: UNESCO, 2000.
VARELLA, D. Ervas medicinais: os conselhos de Drauzio Varella. [entrevista disponibilizada em 13 de agosto de 2010]. Entrevistadora: Cristiane Segatto. Porto Alegre: Revista Época. Ed. Globo, 2010. Disponível em:
http://revistaepoca.globo.com/Revista/Epoca/0,,EMI162899-15230,00-
ERVAS%20MEDICINAIS%20OS%20CONSELHOS%20DE%20DRAUZIO%20VARELLA.html. Acesso em: 27/07/2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.